Inlägg från: Anonym (GravidEfterIVF) |Visa alla inlägg
  • Anonym (GravidEfterIVF)

Gravid med BF MAJ 2024!!

Kul att följa er andra som också väntar barn i maj! Ska ha KUB ultraljudet i vecka 13. Jag är nu inne i vecka 12 och undrar hur ni andra tänker kring vaccin.
    jag bor i Stockholms region och blivit uppmanad att ta säsongsinfluensa och covid efter vecka 12 och kikhosta efter vecka 16. 
    Läste på att man inte ska ta vaccin för nära inpå varandra så jag undrar om någon annan tänkt till kring ordningen och när/om ni tänkt ta vaccinen?

Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-10-28 22:31:20 följande:
    Vad härligt! Då är ju bebismagen där alldeles snart :)
    Noelani skrev 2023-10-28 17:09:18 följande:
    Åh vad bra att du tog upp det, jag undrar med hur alla tänker... Jag är inte emot vaccin men känner mig osäker om jag ska ta. Har tagit covid innan men brukar inte ta säsonsinfluensan.

Kikhostan ska jag ta dock.  Hur tänker ni andra ? 

Jag har tagit 2 dos mot covid-19 förut, så fullvaccinerade mig egentligen aldrig. Har aldrig tagit influensavaccin förut. Jag tänker ändå att läkarna vet troligen bättre än vad jag gör, så om de rekommenderar det till mig är det troligtvis för att forskning visar att det är det säkraste alternativet. 

Jag tänkte att jag kan ta influensa och covid-19 samtidigt, en j varsin arm. Det borde gå? Sen lite senare om typ 2 månader så kan jag ta kikhosta.

Jag tänkte nog börja med covid i november (har också två doser sen tidigare). Är dock lite rädd för den sprutan då jag blev väldigt sjuk av dos 2, sjukare än jag blivit av att ha covid.
    Sen tar jag nog säsongsinfluensan i december och kikhosta nästa år!
    Anonym (Bfmaj24) skrev 2023-11-17 06:27:33 följande:

Vaccinationsmottagningarna i närheten har drop in, så jag gick bara in och sa att jag ville vaccinera mig. Fick ta sprutan 5 minuter senare. Förra gången jag vaccinerade mig mot covid-19 fick jag mycket biverkningar och tar man influensan samtidigt ökar risken för ännu mer biverkningar. Därför ville jag ta en i taget, så jag inte skulle må dåligt :)

Kikhostan ska man ta efter vecka 16, är i vecka 15 nu, så jag tar den senare. 

Jag tänkte göra som dig! Men jag måste tydligen boka tid för att jag äter blodförtunnande pga risk för havandeskapsförgiftning. 

jag är dock orolig att jag har covid just nu och då är kanske vaccinationen onödig.

Vi väntar också första barnet! En liten flicka. Namnet har varit bestämt i flera år

Svar på tråden Gravid med BF MAJ 2024!!