• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Bestemor

Det är inget konstigt längre att inte röka inomhus.

När jag hälsar på min son så får jag var vänlig att gå ut. De flesta som inte röker vill ju inte ha det lukten hemma.

Även förbjudet att röka e-cigg inomhus hos honom, fast det gör jag här hemma hos mig.

• Wolfie13
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 18:45:32 följande:

Det är allt en jäkla tur att man får välja vem man ska besöka.

Själv ska jag fira hos min ena son med familj, och hör och häpna... hans fru röker!
    Trots att de har barn.

Hon rökte inte under graviditeten eller maningen men nu går hon ut på terrassen och tar en cig då och då.

Du ljuvliga valfrihet!

Själv tar jag nog en extra nubbe till sillen. Eller två. 

Inte så häpnadsväckande med tanke på att du själv inte begriper att många inte vill ha ciggrök nära ens bebis.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Wolfie13 skrev 2017-10-25 19:02:09 följande:
    Inte så häpnadsväckande med tanke på att du själv inte begriper att många inte vill ha ciggrök nära ens bebis.
    Vilket är inte häpnadsväckande menar du?
  • Wolfie13
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 19:10:37 följande:
    Vilket är inte häpnadsväckande menar du?
    Ja du skrev ju "hör och häpna" över att frun rökte. Ju fler i familjen som blossar desto mer ok är det ofta. Inte så häpnadsväckande med din inställning till cigg med andra ord.

I min familj/släkt har nästan inte en kotte rökt och nej, hos oss röker man inte inomhus eller på inglasad balkong. Vare sig med eller utan småbarn.
  • Anonym (Nej!)

Men jösses "smokescreen", du klagar på TS när det är uppenbart att du är en ung nybliven, RÖKANDE, pappa som inte fattar bättre, jag hoppas verkligen för ditt eget barns bästa att du slutar nu och slutar upp med att säga att röka är ok bland nyfödda, det är livsfarligt!

• Anonym (Rökfri farmor)
    Wolfie13 skrev 2017-10-25 19:16:55 följande:
    Ja du skrev ju "hör och häpna" över att frun rökte. Ju fler i familjen som blossar desto mer ok är det ofta. Inte så häpnadsväckande med din inställning till cigg med andra ord.

I min familj/släkt har nästan inte en kotte rökt och nej, hos oss röker man inte inomhus eller på inglasad balkong. Vare sig med eller utan småbarn.
    Om min svärdotter röker påverkar inte min inställning till rökning. Eller tror du att jag är uppväxt med henne? Förvånad
    Det är inte min fru, det är min sons förstår du.
    Jag bor inte med dem.

Själv är jag ickerökare men inte en rabiat sådan. Jag gillar inte cig men hatar inte rökare för det.

Hos mig får man röka på terrassen. Att röka under fläkten var enkom för farfar när ovan nämnde son var liten.
  • Anonym (nv)

Om man röker på balkongen kommer det in rök i lägenheten. Det är inte heller populärt bland grannarna. Det kommer in för hos dom också.

• Anonym (DP)
    Anonym (Smokescreen) skrev 2017-10-25 15:44:23 följande:

Ja du TS, du beter dig verkligen som en nybliven mamma på steroider. Vill ge din tremånaders dotter en traditionell jul. Även om dottern är fem månader när det är jul vet hon inte om det påsk, midsommar eller vanlig helg, det dröjer något år för det. Det är DU som vill ha jul på visst sätt,helt efter dina regler, varför inte erkänna det då. Öppna glasluckorna till den inglasade balkongen, plocka bort möblerna och amma någon annanstans och låt din svärmor hänga över räcket och röka.

Du har ingenting att vinna på att vara istadig som en åsna. Om du visar att du kan ge efter har du också förhandligsläge gentemot din och inte minst mot svärmor.  Tagga ner!

Helt rätt!
  • Jemp

Här är det inte ens tillåtet att röka på balkongen. Jag hade med andra ord "skyllt på" även hyresvärden/föreningen.

• Anonym (alkolina)

fan vad tragiskt för tjejen att ha en sån farmor. tycker synd om barnet. men likabra att inte ha farmor i livet om hon ändå inte har vett nog att prioritera.

• Anonym (alkolina)
    Anonym (Smokescreen) skrev 2017-10-25 15:44:23 följande:

Ja du TS, du beter dig verkligen som en nybliven mamma på steroider. Vill ge din tremånaders dotter en traditionell jul. Även om dottern är fem månader när det är jul vet hon inte om det påsk, midsommar eller vanlig helg, det dröjer något år för det. Det är DU som vill ha jul på visst sätt,helt efter dina regler, varför inte erkänna det då. Öppna glasluckorna till den inglasade balkongen, plocka bort möblerna och amma någon annanstans och låt din svärmor hänga över räcket och röka.
    Du har ingenting att vinna på att vara istadig som en åsna. Om du visar att du kan ge efter har du också förhandligsläge gentemot din och inte minst mot svärmor.  Tagga ner!

på vilket sett? om hon gått på steroider  så hade hon lätt kunnat flytta möblerna. nu ska hon behöva göra om hemma för någon kärrings fixide om att diktera barnbarnets liv. att inte vilja hälsa på för att man inte får röka i närheten av barnet är det sjukaste jag hört på länge.
  • senalena

Det känns som du hakar upp dig på julen TS. Om det inte är något hon firar i sin kultur så har det inte samma vikt för henne som det har för dig.
    Däremot att hon inte vill träffa sin sondotter om hon inte får som hon vill är ju stört. Om du och din pojkvän bestämt er så rubba inte det beslutet. Hennes bekvämlighet för rökning ska ALDRIG ha företräde framför ert barns hälsa!

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss