• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Anonym (yoko)

Låt henne vara sjlv, hon kommer ge med sig, och gör hon inte det så är rökningen viktigare än barnet och då skulle jag inte vilja ha henne i min dotters liv ändå.

• zaq
    Kusin Krakel skrev 2017-10-24 07:46:06 följande:

Jag får nog fortsätta att vara lite motvalls :)

Håller med om att det är farmor som borde ge sig. Borde. Men folk gör inte alltid som de borde och det måste man också förhålla sig till, man kan inte vara agera som om folk gör som de bör bara man sätter hårt mot hårt.

Om svärmor är tillräckligt egen kan ju detta leda till att barn och farmor ej får kontakt och kan påverka kontakten mellan mamma och son också. Om det är så, att farmor är en extrem dramaqueen som vägrar lyda order från en ung svärdotter så kanske man ändå måste kompromissa för att behålla kontakten. Vilket man kan förstå är viktigt för pappan.

Jag skulle nog överlåta till sambon att avgöra hur extrem mamma är och att försöka hitta en lösning som ger minst möjliga långsiktiga sida på relationen. Det skulle ju kunna vara så att det inte handlar om rökningen i sig utan att hon inte vill bli bestämd över och då kanske en liten kompromiss är den avgörande faktorn?

Är detta första konflikten eller en av många?

Det är inte första konflikten. Hon är väldigt egen och vill att allt ska vara på hennes sätt, ch hon vägrar ta till sig ny info. (tex mängder med forskning som säger att rökning är dåligt) Detta är första gången jag satt ned foten. Det är ändå mitt barns hälsa det handlar om. Min pojkvän är med på det, men jag känner ändå att jag orsakar slitningar mellan honom och hans mor. Nu grälar de i telefonen igen. Ibland undrar jag om jag ens skulle skaffat barnet när det blev såhär.Gråter
  • Stårschan

Jag vill inte på något sätt uppmuntra till rökning, men jag finner det ganska skrämmande att det tycks ha blivit en accepterad norm att undvikandet av odör och en viss utsättning för skadliga ämnen så självklart anses viktigare än upprätthållandet av mänskliga relationer.

• Kusin Krakel
    zaq skrev 2017-10-24 08:15:25 följande:

Det är inte första konflikten. Hon är väldigt egen och vill att allt ska vara på hennes sätt, ch hon vägrar ta till sig ny info. (tex mängder med forskning som säger att rökning är dåligt) Detta är första gången jag satt ned foten. Det är ändå mitt barns hälsa det handlar om. Min pojkvän är med på det, men jag känner ändå att jag orsakar slitningar mellan honom och hans mor. Nu grälar de i telefonen igen. Ibland undrar jag om jag ens skulle skaffat barnet när det blev såhär.

Ja, då tycker jag att du ska lämna beslutet till pappan.

Eftersom det inte är en engångsgrej utan verkar vara en generell problematik hos farmor är väl sannolikheten rätt liten att hon ändrar sig denna gång? Är din sambo beredd att låta det gå så långt att hans barn eventuellt förlorar farmor?

Om ni öppnar upp balkongen och tar bort stoppade möbler från balkongen tillfälligt och låter farmor röka där, påverkar det verkligen barnet mer än om hon röker nere på gatan (som jag antar att ni menar att hon ska göra)?

Jag skulle nog ta med den frågan till BVC. Om de svarar nej på den frågan skulle jag värdera att ha kvar min mamma i mitt och barnets liv högre en en principsak. Även om hon vore olidligt envis och självtillräcklig.
  • Anonym (N)

Tycker ändå förslaget någon skrev ovan kanske kan vara nått om att kanske för EN gång ta bort möblera och öppna (om det går) balkongen... så får hon se sitt barnbarn EN gång i alla fall... Så kanske hon inser vad hon missar...

Kan ni ses utomhus eller på någon aktivitet?

När man skaffar barn med någon vars familj har ursprung i ett annan land måste man nog vara lite beredd på ?kulturkrockar? och jobba runt dem på kreativs sätt, (men såklart inte riskerna sitt barns hälsa), men ifrågasätt inte skaffandet av ditt barn för det, det kommer säkert lösa sig på något sätt! <3

• BossHoss

Jag tycker mer det låter som om ni  /du inte vill att farmor skall komma genom att vara jätteemot hennes rökning och tvinga henne bort ifrån er. Om hon är där på jul och röker på balkongen så kommer detta inte påverka lukt på balkongen mer än vid själva röktilfället och barnet kommer inte bli sjuk av det. Går man utanför dörren så är det avgaser mm 

• zaq
    Stårschan skrev 2017-10-24 08:18:51 följande:

Jag vill inte på något sätt uppmuntra till rökning, men jag finner det ganska skrämmande att det tycks ha blivit en accepterad norm att undvikandet av odör och en viss utsättning för skadliga ämnen så självklart anses viktigare än upprätthållandet av mänskliga relationer.

Ja i detta fallet att hon värderar relationen till sina cigaretter högre än den till sondottern.
    Kusin Krakel skrev 2017-10-24 08:27:49 följande:
    Ja, då tycker jag att du ska lämna beslutet till pappan.

Eftersom det inte är en engångsgrej utan verkar vara en generell problematik hos farmor är väl sannolikheten rätt liten att hon ändrar sig denna gång? Är din sambo beredd att låta det gå så långt att hans barn eventuellt förlorar farmor?

Om ni öppnar upp balkongen och tar bort stoppade möbler från balkongen tillfälligt och låter farmor röka där, påverkar det verkligen barnet mer än om hon röker nere på gatan (som jag antar att ni menar att hon ska göra)?

Jag skulle nog ta med den frågan till BVC. Om de svarar nej på den frågan skulle jag värdera att ha kvar min mamma i mitt och barnets liv högre en en principsak. Även om hon vore olidligt envis och självtillräcklig.
    Jag är ok med att mitt barn inte har någon relation till henne. Har tom föreslagitatt åka till hennes stad och bo natten på hotell för att slippa rökdiskussionen men det vill hon inte heller gå med på.
    pojkvännen är ju med på tåget nu, jag är bara rädd att han kommer skylla på mig eller barnet om deras relation går åt hellvete i framtiden.
  • Kusin Krakel
    zaq skrev 2017-10-24 08:48:59 följande:

Ja i detta fallet att hon värderar relationen till sina cigaretter högre än den till sondottern.Jag är ok med att mitt barn inte har någon relation till henne. Har tom föreslagitatt åka till hennes stad och bo natten på hotell för att slippa rökdiskussionen men det vill hon inte heller gå med på.

pojkvännen är ju med på tåget nu, jag är bara rädd att han kommer skylla på mig eller barnet om deras relation går åt hellvete i framtiden.

Om pappan är ok att barnet i te har nån kontakt med farmor och är med på att ta ett sånt beslut får han ju stå för det.

Men är han verkligen det? Han ser inga andra möjligheter som han hellre tar till? Är han verkligen beredd att offra relationen med mamma, har han sagt det?

Men tar han ett sånt beslut kan han ju inte skylla på dig. Om han aktivt är med om att besluta att farmor inte får träffa barnet är han ju som vuxen helt ansvarig för sina egna handledningar (nu förutsätter jag att du inte ?tvingar? honom utan att det är självvalt . )

Varför skulle hn skylla sina beslut på en bebis?
  • Anonym (nv)

Nu får svärmor veta att barnets behov går före hennes behov. Klart att en egoistisk dramaqueen går i taket. Hon måste nu förhålla sig till att någon annan än hon är världens centrum.
    Det är verkligen inte för mycket begärt att få ha rökfritt i sitt eget hem. Det var många decennier sedan det var normalt att man rökte hemma hos andra.
    Bra att din sambo är på din sida. Han kan åka och hälsa på mamman själv.
    Bjud ut svärmor på julbord.
    När ungen blir äldre kanske ni kan åka till svärmor om hon inte röker när ni är där. Var konsekvent, röker hon klär ni på er och går. Be henne vädra innan ni kommer. Hon får komma till er varannan gång, rökfritt givetvis.
    När man är ny familj är det bra att inte ha så stora förväntningar på hur allt ska vara med släkten. Jul i Bullerbyn finns bara i sagan. Verkligheten är som oftast något annat.

• Stårschan

Har pappan fått några kända men av svärmors rökning? För jag utgår från att hon har rökt under hela hans liv och att han är uppvixen i detta. Har rökningen varit en ständig källa till konflikter mellan dem så att han upprepade gånger försökt få honom att sluta så förstår jag att han nu äntligen har trumf på hand, i och med att han kan använda den nyfödda som slagträ i debatten. Men om det INTE har varit så infekterat, så är ju risken överhängande att det blir du TS som blir "den onda kvinnan som går emellan en mor och hans son" genom att komma med (i hennes ögon) orimliga krav.

Men i ärlighetens namn verkar ni vara precis lika tjurskalliga. Om ni verkligen ville träffas så skulle hon kunna välja bort ciggen ett par dagar (eller åtminstone gå ut på gatan) och du skulle helt lugnt kunna låta henne röka på balkongen. Det är en djupare konflikt i grunden här, och det kommer nog bara att eskalera om ingen av er är beredd att ha lite överseende med den andra.

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss