• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Magnus81 skrev 2017-10-25 08:46:58 följande:

[quote=78131608][quote-nick]Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 05:34:43 följande:[/quote-nicko]Bära runt på?

Varför ska de göra det?

Flytta in möblerna när farmor kommer, flytta ut dem igen när farmor åkt hem.

Kanske farmor kan göra själv om de i ts familj är för klena.

En mycket liten uppoffring för någons trivsel skulle jag säga.

Men nej, ts ska stå med armarna i kors, helt obstinat, och VÄGRA.

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.[/quote]

Det är deras hem dom bestämmer vad hon får och inte får göra.

Vi sade stopp till min styvfar att han fick ha med sig starkare öl än det vi serverade. Det var bara att rätta sig

Det kan jag tycka är en helt annan fråga.

Om mannen i fråga hade problem med alkoholen så är det fullt förståeligt.
    Alkohol är personlighetsförändrande, det är inte tobak.
  • Magnus81
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 10:53:55 följande:

Hade det handlat om att röka inomhus så hade jag också tyckt det.

Skulle inte heller tillåta det, inte ens under fläkten som min sons farfar fick göra. (På 80-talet förvisso, då folk rent allmänt rökte under fläkten.)

Men att inte få röka på en balkong, eller i ens trädgården som någon i tråden också förbjöd?

Nej, det känns hysteriskt.

Rök kan blåsa in och vill dom inte att hon skall röka där så varför inte gå ut och göra det. Hon var ute frisk och då är det inte svårt.

Säger bara stå på er. Det är hon som ska rätta sig efter er.

Tror inte dom kan åka hem till henne och göra som dom vill där heller
  • Magnus81
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 10:51:29 följande:

Vad är det med den?

Det lilla farmor skulle röka där under en begränsad tid påverkar ingenting. 

Det går att öppna så det vädras.

Men det är klart, ts VÄGRA så ungen får inte träffa sin farmor.

Vi får hoppas att hon har fler barnbarn som hon kan ägna sig åt istället.

Vill man träffa sitt barnbarn så kan man göra lycka xtra. Detta visar att farmor inte vill träffa ungen.
  • Sparkliie

Inte läst kommentarer men jag tycker du har helt rätt. Farmor får faktisk visa respekt i ert hem. Tillåter ni inte rökning får hon gå ut. Vill hon inte umgås pga så slipper hon. Barnsligt av henne. 

Ja, det är kanske typiskt svenskt att inte röka inomhus. Med det är i min mening något positivt att vi är väl informerade om risker kring rökning och gör allt vi kan för att skydda våra barn.

Det är ett val hon gör. Ett val hon får försvara. 

• Anonym (mor)
    zaq skrev 2017-10-24 05:50:04 följande:

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

Din lilla dotter är TRE månader och inte alls i behov av ngn "traditionell" jul. Var GLADA om ni får fira själva hemma i er lilla familj. Jag LOVAR att många avundas er det.
  • nevermind
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 10:51:29 följande:
    Vad är det med den?
    Det lilla farmor skulle röka där under en begränsad tid påverkar ingenting. 
    Det går att öppna så det vädras.

Men det är klart, ts VÄGRA så ungen får inte träffa sin farmor.
    Vi får hoppas att hon har fler barnbarn som hon kan ägna sig åt istället.
    Hon har aldrig träffat barnet. Jag tror inte farmor nånsin kommer tycka barnet är särskilt viktigt.
  • Glinda från Oz
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-24 20:12:35 följande:

Ja, oj vilken kompromiss!

Så ädelt gjort.

Så om farmor nu inte kommer finnas i barnets liv så... tack mamma för att hon inte fick röka på balkongen. =/ 

Det är ju farmorn som tycker cigaretterna är viktigare än barnbarnet.
  • Anonym (K)

Jobbig tant. Kanske bättre att slippa henne...

På grund av hennes beteende/personlighet såklart.

Rökningen verkar inte vara det största problemet med henne...

Vilket land syftar hon på där alla röker runt spädbarn?

• Jamesdio
    Stårschan skrev 2017-10-24 09:02:02 följande:

Har pappan fått några kända men av svärmors rökning? För jag utgår från att hon har rökt under hela hans liv och att han är uppvixen i detta. Har rökningen varit en ständig källa till konflikter mellan dem så att han upprepade gånger försökt få honom att sluta så förstår jag att han nu äntligen har trumf på hand, i och med att han kan använda den nyfödda som slagträ i debatten. Men om det INTE har varit så infekterat, så är ju risken överhängande att det blir du TS som blir "den onda kvinnan som går emellan en mor och hans son" genom att komma med (i hennes ögon) orimliga krav.

Men i ärlighetens namn verkar ni vara precis lika tjurskalliga. Om ni verkligen ville träffas så skulle hon kunna välja bort ciggen ett par dagar (eller åtminstone gå ut på gatan) och du skulle helt lugnt kunna låta henne röka på balkongen. Det är en djupare konflikt i grunden här, och det kommer nog bara att eskalera om ingen av er är beredd att ha lite överseende med den andra.

Pappan kan mycket väl ha fått skador av sin förmodade passiva rökning som liten, men dessa har inte hunnit manifestera sig än. Det är ju det som är grejen med bla cancer och att det är så svårt att hitta orsakssamband.
  • Aniiee
    Jamesdio skrev 2017-10-25 14:36:23 följande:
    Pappan kan mycket väl ha fått skador av sin förmodade passiva rökning som liten, men dessa har inte hunnit manifestera sig än. Det är ju det som är grejen med bla cancer och att det är så svårt att hitta orsakssamband.
    TS har ju redan svarat att hennes man har astma.....
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss