• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-24 19:56:30 följande:

Du sa i ett inlägg att du inte ville kompromissa ts, men du har kompromissat och försökt hitta lösningar, det tycker gott du kan säga till din man och svärmor också om det blir tal om det. Att gå ut på gatan och röka är en kompromiss för hon kommer fortfarande stinka rök även om hon tvättar händerna.

Jag håller med dig i allt du skriver och din svärmor är väldigt självisk. Jag tror inte det finns så mycket du kan göra, hon är vuxen och måste få fatta sina egna beslut även om det innebär att välja bort er. Det är bra att du satt ner foten.

Ja, oj vilken kompromiss!
    Så ädelt gjort.

Så om farmor nu inte kommer finnas i barnets liv så... tack mamma för att hon inte fick röka på balkongen. =/ 
  • JTo
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-24 20:12:35 följande:

Ja, oj vilken kompromiss!

Så ädelt gjort.

Så om farmor nu inte kommer finnas i barnets liv så... tack mamma för att hon inte fick röka på balkongen. =/ 

Eller du vet: tacka farmor för att hon vägrade komma och hälsa på om hon inte fick röka på balkongen..
  • Aniiee
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-24 19:44:40 följande:
    Barnbarnet får inte astma för att farmor röker på balkongen.
    Det är svårt att veta. Om barnet redan har anlag för astma så kan den mycket väl utlösas av en farmor som röker fler gånger per dag i en vecka, på balkongen bredvid barnets rum. Aven med fönstret stängt kan rök komma in i sovrummet.
    Tow2Mater skrev 2017-10-24 19:49:27 följande:
    Barn till rökande mödrar föds med trängre luftrör. Men för 25 år sedan hade 2-3% av Sveriges sjuåringar astma, i dag är motsvarande siffra cirka 5?10 %. Såvitt jag vet har rökande föräldrar minskat ganska bra under 25 senaste åren.
    Rökning är naturligtvis inte den enda orsaken till astma eller den enda utlösaren, men det är en man lätt kan undvika i sitt/barnens egna hem......
    Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (x)
    Tow2Mater skrev 2017-10-24 19:49:27 följande:
    Barn till rökande mödrar föds med trängre luftrör. Men för 25 år sedan hade 2-3% av Sveriges sjuåringar astma, i dag är motsvarande siffra cirka 5?10 %. Såvitt jag vet har rökande föräldrar minskat ganska bra under 25 senaste åren.
    OT Vi som är äldre hade å andra sidan t ex mässling. Det har påvisad förebyggande effekt mot astma-allergi.
    (Själv uppvuxen med inomhusrökande mamma och hade många halsinfektioner om året tills jag flyttade hemifrån. Dock inte astma.)
  • Anonym (x)

Du är inte helt konsekvent TS. Du vill ha en "traditionell" jul för din dotter (hon är 3 månader, *hon* bryr sig inte) men vill att farmor ska modernisera sig

Det tycks vara att välja som skrivits ovan. Farmor är kategorisk runt sin rökning och beredd att stanna hemma om hon "tvingas" röka ute,  och du är å din sida kategorisk runt röklukt i möblerna. Så, ta in möblerna och låt farmor röka, eller fira utan henne och röken. Att farmor inte är beredd att kompromissa vet du redan, upp till er om ni är det.

• Molly57

Det är farmors förlust! Om hon värderar sin rökning som prio ett och inte barnbarnet. Låt henne inte röka nära barnet ni gör helt rätt. Min pappa dog av lungcancer och det var hemskt.

• Anonym (Rejk)

Hans mamma vill fira jul med er. Ni sätter upp regler som gör det omöjligt/ otrevligt för henne. Var är kärleken i detta??? Får ert barn vara utomhus bland avgaser? En tillfällig rökare på balkongen gör den inte helt inrökt. Vädra ordentligt och sedan finns många produkter mot dålig lukt... Väljer ni att stå fast vid ert rökförbud kan ni ju inte samtidigt spela sårade och klaga på hennes prioriteringar. Hon har ett beroende. Ta en titt på er själva och era prioriteringar. Ert barn kan ju döma er i framtiden, när det inte har någon kontakt med farmor och fattar varför.

• Anonym (nv)

Sonen kan ju följa med mamman ut och röka. Så kan de fortsätta prata och ha trevligt, Det är väl ingen jättegrej .På en del låtter det som att de skickar mamman på straffarbete till Sibirien.

• Anonym (M)
    Anonym (Rejk) skrev 2017-10-25 00:36:07 följande:

Hans mamma vill fira jul med er. Ni sätter upp regler som gör det omöjligt/ otrevligt för henne. Var är kärleken i detta??? Får ert barn vara utomhus bland avgaser? En tillfällig rökare på balkongen gör den inte helt inrökt. Vädra ordentligt och sedan finns många produkter mot dålig lukt... Väljer ni att stå fast vid ert rökförbud kan ni ju inte samtidigt spela sårade och klaga på hennes prioriteringar. Hon har ett beroende. Ta en titt på er själva och era prioriteringar. Ert barn kan ju döma er i framtiden, när det inte har någon kontakt med farmor och fattar varför.

Är väl knappast en omöjlig/otrevlig grej. De förbjuder henne ju inte från att röka för att få umgås, bara inte röka i deras lägenhet. Vad hade farmor gjort om de inte hade en balkong? Krävt att få röka inne? Att de skulle flytta till en lägenhet med balkong? Eftersom det tydligen är så omöjligt för henne att bara gå ner och röka ute. 

Varför skulle barnet anklaga föräldrarna för att farmor håller sig borta? Farmor gör ju ett aktivt val att inte träffa sitt barnbarn för att hon inte får röka precis där hon vill röka. Tramserier. 
  • Wolfie13

Men jisses, det är väl f-n bara för farmorn att ta sina två ben och gå ut??! Varför ska en enda pinal flyttas för, när hon kan GÅ??

Tanten vill ju bara bestämma.

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss