• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Anonym (Rökfri farmor)
    yoo skrev 2017-10-25 02:48:30 följande:
    Läste du ens inlägget EN FÅTÖLJ OCH ETT BORD, det är ju kanske inte det smidigaste att bära runt på. TS kanske inte ens har plats för sakerna inomhus. Vem i ärlighetens namn ska behöva möblera om varje gång en besökare kommer för att slippa ha röklukt och annat i rummet där man sitter.
    Farmor kan gå ut eller hålla sig borta. Det ska inte rökas kring små barn, därmed basta.
    Bära runt på?
    Varför ska de göra det?
    Flytta in möblerna när farmor kommer, flytta ut dem igen när farmor åkt hem.
    Kanske farmor kan göra själv om de i ts familj är för klena.

En mycket liten uppoffring för någons trivsel skulle jag säga.
    Men nej, ts ska stå med armarna i kors, helt obstinat, och VÄGRA.

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    nevermind skrev 2017-10-25 05:21:31 följande:

Jag skulle aldrig i livet vika mig för en äcklig rökare. Och då röker jag själv ibland...

Nej, det är klart... är farmorn en äcklig människa så skulle jag inte heller vilja ha hem henne till mig. Skrikandes

Undrar om ts gubbe håller med om sin mor dock. Obestämd
  • nevermind
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 05:34:43 följande:
    Bära runt på?
    Varför ska de göra det?

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.
    Men resten av den inglasade balkongen då??
  • Wolfie13
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 05:34:43 följande:

Bära runt på?

Varför ska de göra det?

Men tanten kan ju GÅ UT om hon vill röka, varför kan hon inte använda sina ben????????????
  • Magnus81

[quote=78131608][quote-nick]Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 05:34:43 följande:[/quote-nicko]Bära runt på?

Varför ska de göra det?

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.[/quote]

Det är deras hem dom bestämmer vad hon får och inte får göra.

Vi sade stopp till min styvfar att han fick ha med sig starkare öl än det vi serverade. Det var bara att rätta sig

• Anonym (Kvinna)

Jag har blivit utsatt för passiv rökning i mitt barndomshem, man visste väl inte bättre då.

PÅ grund av det har jag fått kronisk bronkit och det är fasen inget kul att ha.

Så ni gör fan helt rätt.

• Anonym (mmm)

Tycker ni ska vara tacksamma för att hon talar om vad som är viktigast för henne, nu vet ni! Räkna inte med farmor. 

Bra att hon har den insiken om sig själv. Kan tänka mig många annars som skulle komma, säga innan att nej, då jag ska inte röka men sen måste de ju det eftersom de är beroende, och vips, står de kanske i smyg och röker på balkongen trots att ni inte vill det.

• Anonym (Rökfri farmor)
    nevermind skrev 2017-10-25 05:52:53 följande:
    Men resten av den inglasade balkongen då??
    Vad är det med den?
    Det lilla farmor skulle röka där under en begränsad tid påverkar ingenting. 
    Det går att öppna så det vädras.

Men det är klart, ts VÄGRA så ungen får inte träffa sin farmor.
    Vi får hoppas att hon har fler barnbarn som hon kan ägna sig åt istället.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Regndamen skrev 2017-10-25 08:10:10 följande:

Att kräva att få röka hemma hos andra människor känns väldigt märkligt.

Hade det handlat om att röka inomhus så hade jag också tyckt det.
    Skulle inte heller tillåta det, inte ens under fläkten som min sons farfar fick göra. (På 80-talet förvisso, då folk rent allmänt rökte under fläkten.)

Men att inte få röka på en balkong, eller i ens trädgården som någon i tråden också förbjöd?
    Nej, det känns hysteriskt.
Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss