• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Lena

Klart ni kan åka och hälsa på någon timme men självklart hon inte ska röka hos er, tex på balkongen

• Kusin Krakel

Vad tycker din pojkvän så? Om han är av samma åsikt som så behöver du ju inte känna att han kommer inkläm mellan dig och svärmor i alla fall. Då är han ju med på det hela och tagit ett eget beslut.

Tycker ni däremot olika blir det ju tuffare.

Frågan är ju hår hårt farmor är beredd att dra det? Kommer hon vägra träffa barnet av ren princip eller kommer hon att ge sig så småningom. Kanske din sambo har ett hum om?

Om han tror att hon aldrig kommer att ge sig kanske det går att kompromissa? Går det öppna upp på balkongen så att den blir som en vanlig balkong? Då kanske ni tillfälligt kan plocka bort stoppade möbler och låta svärmor vara där. Om det nu är viktigt för er att träffa henne.

• Anonym (C)

Jag tycker att era regler är helt rimliga. Men vilken fjantig farmor! Hon visar ju tydligt vad hon tycker är viktigt.

Jag skulle inte heller ta med mina barn till en inrökt lägenhet.

Ni kanske kan äta julbord tillsammans på en restaurang istället? Då får ni fira jul tillsammans, men slipper problemen som uppstår hemma.

• zaq

Jag vill inte kompromissa. Det är ju inte så att rökning är livsviktigt, snarare tvärt om.

jag tror min pojkvän är mer benägen att ge sig än hon är. Jag vill ju inte att min dotter inte ska träffa sin farmor.Även om inte julen betyder något för henne så hoppades jag att hennes första barnbarn skulle göra det, men jag hade tydligen fel.Gråter

• zaq
    Anonym (C) skrev 2017-10-24 06:51:06 följande:

Jag tycker att era regler är helt rimliga. Men vilken fjantig farmor! Hon visar ju tydligt vad hon tycker är viktigt.

Jag skulle inte heller ta med mina barn till en inrökt lägenhet.

Ni kanske kan äta julbord tillsammans på en restaurang istället? Då får ni fira jul tillsammans, men slipper problemen som uppstår hemma.

Tack så mycket. Bra tips.
  • Anonym (yoko)

Låt farmor fira jul i sin ensamhet då. Ni har ju en egen familj, du+pojkvännen och barnet. Rökare märker ju inte att allt de äger stinker rök, så hon fattar väl inte att du inte vill ha det på balkongen. Jag skulle inte heller vila ha storräkare ihop med mitt lilla barn, där får din pojlkvän prioritera gamla generationen eller den nya.

• Kusin Krakel
    zaq skrev 2017-10-24 06:52:38 följande:

Jag vill inte kompromissa. Det är ju inte så att rökning är livsviktigt, snarare tvärt om.

jag tror min pojkvän är mer benägen att ge sig än hon är. Jag vill ju inte att min dotter inte ska träffa sin farmor.Även om inte julen betyder något för henne så hoppades jag att hennes första barnbarn skulle göra det, men jag hade tydligen fel.

Håller med i sak. Får hoppas att hon ger sig då eller att hon kan tänka sig umgänge på andra platser än i era respektive hem.

Förstår att det är tufft för din sambo. Klart att man vill att ens mamma och ens barn ska ha kontakt även om mamma är envis och fast bestämd att inte bli styrd av nya svärdottern. De närmaste är ju svårast att hantera ibland.

Jag är tacksam över hur trevliga och anpassningsbara nära och kära som jag har.
  • zaq
    Anonym (yoko) skrev 2017-10-24 07:07:23 följande:

Låt farmor fira jul i sin ensamhet då. Ni har ju en egen familj, du+pojkvännen och barnet. Rökare märker ju inte att allt de äger stinker rök, så hon fattar väl inte att du inte vill ha det på balkongen. Jag skulle inte heller vila ha storräkare ihop med mitt lilla barn, där får din pojlkvän prioritera gamla generationen eller den nya.

Ja anledningen till att vi har en ftölj på balkongen är för att jag brukar sitta och amma där. mysigt att dricka sitt morgonte och se solen gå upp mellan husen. dottern tycker också om det. vill inte förstöra det.
  • viseversa

Håller med dig. Låt tanten sura. Skit i det. Det är hon som förlorar på det. Jag hade aldrig låtit någon röka nära mitt spädbarn. Och absolut inte inne i mitt hem.

• Kusin Krakel

Jag får nog fortsätta att vara lite motvalls :)

Håller med om att det är farmor som borde ge sig. Borde. Men folk gör inte alltid som de borde och det måste man också förhålla sig till, man kan inte vara agera som om folk gör som de bör bara man sätter hårt mot hårt.

Om svärmor är tillräckligt egen kan ju detta leda till att barn och farmor ej får kontakt och kan påverka kontakten mellan mamma och son också. Om det är så, att farmor är en extrem dramaqueen som vägrar lyda order från en ung svärdotter så kanske man ändå måste kompromissa för att behålla kontakten. Vilket man kan förstå är viktigt för pappan.

Jag skulle nog överlåta till sambon att avgöra hur extrem mamma är och att försöka hitta en lösning som ger minst möjliga långsiktiga sida på relationen. Det skulle ju kunna vara så att det inte handlar om rökningen i sig utan att hon inte vill bli bestämd över och då kanske en liten kompromiss är den avgörande faktorn?

Är detta första konflikten eller en av många?

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss