• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Magnus81
    Tow2Mater skrev 2017-10-24 18:22:15 följande:

Men visst.

TS, låt den envisa kvinnan roka på balkongen med oppet fonster, jag antar den inglasade balkongen kan oppna iallafall ett av glasen. Under några dagar kommer ingen rok att sätta sig i mobler, eller barn fara illa. Men du behåller husfriden for din makes skull. Bete dig inte lika obstinat som farmodern.

Varför skulle hon låta göra det. Rök sätter sig direktiv kläder och att ha fönstret öppet hjälper sällan. Ny är det dom som bestämmer angående eran barn och hem och då är det bara att följa det. Annars får svärmor skylla sig själv.

Det är bara egot som styr den kvinnan
  • fluu

Om hennes stenåldersfasoner är viktigare än barnbarnet och dess hälsa så får det väl stå för henne. Jag hade släppt det, förbud är förbud och familjen får väl mötas på annan plats på annan dag.

Hos oss har vi alltid haft totalförbud på rökning. Alltså även på balkongen och i trädgården. Har någon problem med det så synd för dem. Men lyckligtvis har vi bara två personer i våra liv som röker och de har respekterat båra gränser.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Anonym (Rökfri farmor)
    zaq skrev 2017-10-24 05:50:04 följande:

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

Låt farmor röka på balkongen. Ta in stolen och bordet under tiden hon är där.
    Är hon rökare så "måste" hon röka och vill hon inte dra ner på bekvämligheten så får du välja mellan två alternativ. Ett, ta in en stol och ett bord. Två, farmor kommer inte.
    Är det verkligen så svårt att välja?

Hur farmor röker hemma kan du faktiskt inte lägga dig i.

Du känns otroligt egoistisk.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    zaq skrev 2017-10-24 09:09:17 följande:
    Han har astma. Men jag vet ju inte om det är pga hennes rökning eller om han fått det ändå. Han är född med kejsarsnitt. Men i vilket fall som helst så vill jag inte ha hennes rökande där jag ammar, och inte behöva möblera om för hennes skull.
    Möblera om?
    Flytta på EN stol och ETT bord...?
  • Aniiee

Någon läkare borde sätta sig ner med farmor och förklara för henne att det är med största sannolikhet hennes rökning som orsakat hennes sons kroniska sjukdom, och att hon riskerar att ge sitt barnbarn samma kroniska sjukdom om hon röker med barnbarnet i närheten.

Jag älskar kanske mindre än vad jag gjorde förr, men mer än du nånsin får veta
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Aniiee skrev 2017-10-24 19:36:25 följande:

Någon läkare borde sätta sig ner med farmor och förklara för henne att det är med största sannolikhet hennes rökning som orsakat hennes sons kroniska sjukdom, och att hon riskerar att ge sitt barnbarn samma kroniska sjukdom om hon röker med barnbarnet i närheten.

Barnbarnet får inte astma för att farmor röker på balkongen.
  • fluu
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Tow2Mater

Barn till rökande mödrar föds med trängre luftrör. Men för 25 år sedan hade 2-3% av Sveriges sjuåringar astma, i dag är motsvarande siffra cirka 5?10 %. Såvitt jag vet har rökande föräldrar minskat ganska bra under 25 senaste åren.
  • Glinda från Oz

Du sa i ett inlägg att du inte ville kompromissa ts, men du har kompromissat och försökt hitta lösningar, det tycker gott du kan säga till din man och svärmor också om det blir tal om det. Att gå ut på gatan och röka är en kompromiss för hon kommer fortfarande stinka rök även om hon tvättar händerna.

Jag håller med dig i allt du skriver och din svärmor är väldigt självisk. Jag tror inte det finns så mycket du kan göra, hon är vuxen och måste få fatta sina egna beslut även om det innebär att välja bort er. Det är bra att du satt ner foten.

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss