• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Stårschan
    Anonym (nv) skrev 2017-10-24 08:56:45 följande:

Nu får svärmor veta att barnets behov går före hennes behov. Klart att en egoistisk dramaqueen går i taket. Hon måste nu förhålla sig till att någon annan än hon är världens centrum.
    Det är verkligen inte för mycket begärt att få ha rökfritt i sitt eget hem. Det var många decennier sedan det var normalt att man rökte hemma hos andra.
    Bra att din sambo är på din sida. Han kan åka och hälsa på mamman själv.
    Bjud ut svärmor på julbord.
    När ungen blir äldre kanske ni kan åka till svärmor om hon inte röker när ni är där. Var konsekvent, röker hon klär ni på er och går. Be henne vädra innan ni kommer. Hon får komma till er varannan gång, rökfritt givetvis.
    När man är ny familj är det bra att inte ha så stora förväntningar på hur allt ska vara med släkten. Jul i Bullerbyn finns bara i sagan. Verkligheten är som oftast något annat.

Säga vad man vill om den tiden när folk rökte inomhus, men människokärleken var då jäklar så mycket större då än vad den är nu!
  • JTo
    Stårschan skrev 2017-10-24 09:02:02 följande:

Har pappan fått några kända men av svärmors rökning? För jag utgår från att hon har rökt under hela hans liv och att han är uppvixen i detta. Har rökningen varit en ständig källa till konflikter mellan dem så att han upprepade gånger försökt få honom att sluta så förstår jag att han nu äntligen har trumf på hand, i och med att han kan använda den nyfödda som slagträ i debatten. Men om det INTE har varit så infekterat, så är ju risken överhängande att det blir du TS som blir "den onda kvinnan som går emellan en mor och hans son" genom att komma med (i hennes ögon) orimliga krav.

Men i ärlighetens namn verkar ni vara precis lika tjurskalliga. Om ni verkligen ville träffas så skulle hon kunna välja bort ciggen ett par dagar (eller åtminstone gå ut på gatan) och du skulle helt lugnt kunna låta henne röka på balkongen. Det är en djupare konflikt i grunden här, och det kommer nog bara att eskalera om ingen av er är beredd att ha lite överseende med den andra.

Jag låter inte någon röka på min balkong heller, så konstig regel är det väl faktiskt inte?

Även om man har dörren stängd så luktar det rök inne och jag är väl inte mer känslig mot rök än någon annan ickerökare men det luktar illa och irriterar mina slämhinnor i näsan, det räcker gott och väl som argument för mig.
  • zaq
    Stårschan skrev 2017-10-24 09:02:02 följande:

Har pappan fått några kända men av svärmors rökning? För jag utgår från att hon har rökt under hela hans liv och att han är uppvixen i detta. Har rökningen varit en ständig källa till konflikter mellan dem så att han upprepade gånger försökt få honom att sluta så förstår jag att han nu äntligen har trumf på hand, i och med att han kan använda den nyfödda som slagträ i debatten. Men om det INTE har varit så infekterat, så är ju risken överhängande att det blir du TS som blir "den onda kvinnan som går emellan en mor och hans son" genom att komma med (i hennes ögon) orimliga krav.

Men i ärlighetens namn verkar ni vara precis lika tjurskalliga. Om ni verkligen ville träffas så skulle hon kunna välja bort ciggen ett par dagar (eller åtminstone gå ut på gatan) och du skulle helt lugnt kunna låta henne röka på balkongen. Det är en djupare konflikt i grunden här, och det kommer nog bara att eskalera om ingen av er är beredd att ha lite överseende med den andra.

Han har astma. Men jag vet ju inte om det är pga hennes rökning eller om han fått det ändå. Han är född med kejsarsnitt. Men i vilket fall som helst så vill jag inte ha hennes rökande där jag ammar, och inte behöva möblera om för hennes skull.
  • zaq

Nu får svärmor veta att barnets behov går före hennes behov. Klart att en egoistisk dramaqueen går i taket. Hon måste nu förhålla sig till att någon annan än hon är världens centrum.
    Det är verkligen inte för mycket begärt att få ha rökfritt i sitt eget hem. Det var många decennier sedan det var normalt att man rökte hemma hos andra.
    När ungen blir äldre kanske ni kan åka till svärmor om hon inte röker när ni är där. Var konsekvent, röker hon klär ni på er och går. Be henne vädra innan ni kommer. Hon får komma till er varannan gång, rökfritt givetvis.
    När man är ny familj är det bra att inte ha så stora förväntningar på hur allt ska vara med släkten. Jul i Bullerbyn finns bara i sagan. Verkligheten är som oftast något annat.

Tack för stöd.
  • Stårschan
    zaq skrev 2017-10-24 09:09:17 följande:
    Han har astma. Men jag vet ju inte om det är pga hennes rökning eller om han fått det ändå. Han är född med kejsarsnitt. Men i vilket fall som helst så vill jag inte ha hennes rökande där jag ammar, och inte behöva möblera om för hennes skull.
    Det är nog rimligt att anta att astman hänger ihop med mammans rökning.
  • Anonym (nv)
    Om barnet har anlag för astma (efter sin far) så är det ju ännu viktigare att hålla rökfritt kring barnet.
  • BossHoss
    Men du ammar väl inte på balkongen mitt i vintern?
  • Anonym (Hm)

Håller med
  • Magnus81

Stå på dig. Är hon så jäkla dum att hon mister tid med barnbarnet så får hon skylla sig själv.

Hon är bara extrem egoist. Man kan faktiskt lyfta på Räven och gå ut på gården och röka.

• Tow2Mater
    Stårschan skrev 2017-10-24 08:18:51 följande:

Jag vill inte på något sätt uppmuntra till rökning, men jag finner det ganska skrämmande att det tycks ha blivit en accepterad norm att undvikandet av odör och en viss utsättning för skadliga ämnen så självklart anses viktigare än upprätthållandet av mänskliga relationer.

Men visst.

TS, låt den envisa kvinnan roka på balkongen med oppet fonster, jag antar den inglasade balkongen kan oppna iallafall ett av glasen. Under några dagar kommer ingen rok att sätta sig i mobler, eller barn fara illa. Men du behåller husfriden for din makes skull. Bete dig inte lika obstinat som farmodern.
Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss