• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • Anonym (Smokescreen)

Ja du TS, du beter dig verkligen som en nybliven mamma på steroider. Vill ge din tremånaders dotter en traditionell jul. Även om dottern är fem månader när det är jul vet hon inte om det påsk, midsommar eller vanlig helg, det dröjer något år för det. Det är DU som vill ha jul på visst sätt,helt efter dina regler, varför inte erkänna det då. Öppna glasluckorna till den inglasade balkongen, plocka bort möblerna och amma någon annanstans och låt din svärmor hänga över räcket och röka.
    Du har ingenting att vinna på att vara istadig som en åsna. Om du visar att du kan ge efter har du också förhandligsläge gentemot din och inte minst mot svärmor.  Tagga ner!

• Magnus81
    Anonym (Smokescreen) skrev 2017-10-25 15:44:23 följande:

Ja du TS, du beter dig verkligen som en nybliven mamma på steroider. Vill ge din tremånaders dotter en traditionell jul. Även om dottern är fem månader när det är jul vet hon inte om det påsk, midsommar eller vanlig helg, det dröjer något år för det. Det är DU som vill ha jul på visst sätt,helt efter dina regler, varför inte erkänna det då. Öppna glasluckorna till den inglasade balkongen, plocka bort möblerna och amma någon annanstans och låt din svärmor hänga över räcket och röka.

Du har ingenting att vinna på att vara istadig som en åsna. Om du visar att du kan ge efter har du också förhandligsläge gentemot din och inte minst mot svärmor.  Tagga ner!

Varför skulle hon göra det. Låter du folk ställa krav hemma hos dig
  • Wolfie13

Vi har inglasad balkong där man ingen fått röka, det har de få gästerna som röker fått acceptera. Det är bara att använda sina små ben och gå UT.
  • Magnus81
    Wolfie13 skrev 2017-10-25 16:20:50 följande:

Vi har inglasad balkong där man ingen fått röka, det har de få gästerna som röker fått acceptera. Det är bara att använda sina små ben och gå UT.

Helt rätt.
  • Stårschan
    Magnus81 skrev 2017-10-25 15:56:44 följande:
    Varför skulle hon göra det. Låter du folk ställa krav hemma hos dig
    Att låta en mamma gå ut på balkongen och röka klassar jag inte ens som att man låter någon ställa krav. Vissa saker tycker jag hör till normal gästfrihet - som att man bjuder på mat, låter gäster använda toalett och dusch och sovplats med sängkläder mm medan de är på besök. Vill de ta med husdjur är det helt OK också - även för maken som ändå är lite allergisk. Lite grann får man väl stå ut med för att få träffa nära och kära.

Men i TS fall verkar inte familjekärleken vara särskilt stark åt något håll, med en drama queen på var sida om pappan. Jag avundas honom inte.
  • Wolfie13
    Stårschan skrev 2017-10-25 16:41:12 följande:
    Att låta en mamma gå ut på balkongen och röka klassar jag inte ens som att man låter någon ställa krav. Vissa saker tycker jag hör till normal gästfrihet - som att man bjuder på mat, låter gäster använda toalett och dusch och sovplats med sängkläder mm medan de är på besök. Vill de ta med husdjur är det helt OK också - även för maken som ändå är lite allergisk. Lite grann får man väl stå ut med för att få träffa nära och kära.

Men i TS fall verkar inte familjekärleken vara särskilt stark åt något håll, med en drama queen på var sida om pappan. Jag avundas honom inte.
    Men vadå dramaqueen?? Rökning är skadligt och vill man inte ha det nära sin bebis eller i sin lägenhet/balkong så tycker jag verkligen att det ska accepteras! Hemma hos mina föräldrar har vi också alltid haft rökfritt och jag har aldrig någonsin hört att någon tyckt det varit konstigt under hela min barndom. Många människor tål inte rökluft, simple as that!
  • Anonym (Nej!)

Jösses vilken egoist, väljer cigaretter före sitt eget barnbarn! Om hon bråkar om detta så har ni säkerligen flera argument om andra saker, och troligtvis är det hon som startar eftersom det verkar som om allt ska handla om henne. Passiv rökning är livsfarligt, speciellt för nyfödda. Visa henne fakta, som att ditt barn kan dö av hennes rökning, och se hur hon reagerar. Om hon fortfarande insisterar på att röka på balkongen säger allt, hon bryr sig bara om sig själv, så be henne dra åt skogen och fira jul själv, och alla andra jular därefter. www.doktorn.com/artikel/röken-skadar-ditt-barn-?-även-om-du-röker-ute

• Anonym (Rökfri farmor)

Här skriver jag under på allt!
    Bra skrivet.
  • Anonym (Rökfri farmor)

Det är allt en jäkla tur att man får välja vem man ska besöka.

Själv ska jag fira hos min ena son med familj, och hör och häpna... hans fru röker!
    Trots att de har barn.

Hon rökte inte under graviditeten eller maningen men nu går hon ut på terrassen och tar en cig då och då.

Du ljuvliga valfrihet!

Själv tar jag nog en extra nubbe till sillen. Eller två. 

• Deceree1

Jag hade låtit svärmor röka på balkongen. Det har jag redan gjort. Många ggr. Inte så svårt att vädra en inglasad.

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss