• zaq

Hans mamma vill inte fira jul med oss

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

• Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss
  • yoo

Stå på dig TS! Du bestämmer hur du vill ha det för ditt barn, och passar inte det så kan folk hålla sig hemma. Förstår att det är tngt för dig att farmor inte vill fira jul, men det verkar inte som om julen betyder så mycket för henne. Så det är inget att hänga upp sig på. Fira jul med pojkvännen och dottern, och låt det vara er familj. Farmor kommer till sans så småning om. Du ska inte behöva amma i hennes rökruta.

• Anonym (hm2)

förstår inte problemet 

det finns e- cigaretter . plåster . även snus att andvända  om hon har så stort behov 

eller är det bara viljornas kamp.

du skriver att svärmor kommer från ett annat land kan det inte vara så att det inte handlar så mycket om rökningen som

att hon tycker att du försöker ta över hennes roll som matriark nu har jag svammlat tillräckligt :) 

eran familj erat hem och då givetvis era regler .

• yoo
    Anonym (Rejk) skrev 2017-10-25 00:36:07 följande:

Hans mamma vill fira jul med er. Ni sätter upp regler som gör det omöjligt/ otrevligt för henne. Var är kärleken i detta??? Får ert barn vara utomhus bland avgaser? En tillfällig rökare på balkongen gör den inte helt inrökt. Vädra ordentligt och sedan finns många produkter mot dålig lukt... Väljer ni att stå fast vid ert rökförbud kan ni ju inte samtidigt spela sårade och klaga på hennes prioriteringar. Hon har ett beroende. Ta en titt på er själva och era prioriteringar. Ert barn kan ju döma er i framtiden, när det inte har någon kontakt med farmor och fattar varför.

Allvarligt, ska farmors beroende få diktera hur deras barn mår! Om farmor hade varit heroinist så ska hon få stå vi skötbordet och ta en sil menar du? Då betackar man sig hellre för besöken och fortsätter livet ändå. TS gör helt rätt som bestämmer att man inte röker inomhus, det har man rätt att göra även utan barn och med en liten nyfödd dotter är det ännu viktigare!
    Som granne till storrökare så är det jäkligt otrevligt när det röks på balkongen, för röken kommer in. Det är inget som ska vara i barns sovrum
  • Anonym (Anna)

Jag skulle inte tillåta någon att röka på min balkong heller. Jag ser inga problem med att hon går ner och röker om det är så viktigt.

• yoo
    Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-24 18:50:13 följande:
    Möblera om?
    Flytta på EN stol och ETT bord...?
    Läste du ens inlägget EN FÅTÖLJ OCH ETT BORD, det är ju kanske inte det smidigaste att bära runt på. TS kanske inte ens har plats för sakerna inomhus. Vem i ärlighetens namn ska behöva möblera om varje gång en besökare kommer för att slippa ha röklukt och annat i rummet där man sitter.
    Farmor kan gå ut eller hålla sig borta. Det ska inte rökas kring små barn, därmed basta.
  • Anonym (Lise)

Jag tror att om man kompromissar och "ger" henne balkongen, så skulle det inte förvåna mig om hon då kommer hon gå full dramaqueen och teatraliskt huttra och klaga på att det är för kallt där i december, och att ni är hemska och så "typiskt svenska" som tvingar ut en stackars gammal farmor i kylan på det sättet, och att hon ju borde kunna få röka under köksfläkten istället. Känns som detta med rökningen bara är en grej som hon använder för att visa att det är hon som bestämmer.

• Anonym (boob)

Om hon inte brytt sig om att träffa flickan än så lär ju inte julen vara något större dragplåster. Jag tror det är du som lider mest ts, låt kärringen sitta ensam med sina cigaretter, december eller oktober spelar ingen roll.

• Anonym (boob)
    Anonym (Lise) skrev 2017-10-25 04:38:11 följande:

Jag tror att om man kompromissar och "ger" henne balkongen, så skulle det inte förvåna mig om hon då kommer hon gå full dramaqueen och teatraliskt huttra och klaga på att det är för kallt där i december, och att ni är hemska och så "typiskt svenska" som tvingar ut en stackars gammal farmor i kylan på det sättet, och att hon ju borde kunna få röka under köksfläkten istället. Känns som detta med rökningen bara är en grej som hon använder för att visa att det är hon som bestämmer.

jag tänkte detsamma. mycket vill ha mer, och hon bryr varken tillräcklig om flickan eller sonen. Dramaqeen!
  • Anonym (boob)
    Anonym (x) skrev 2017-10-24 21:00:37 följande:

Du är inte helt konsekvent TS. Du vill ha en "traditionell" jul för din dotter (hon är 3 månader, *hon* bryr sig inte) men vill att farmor ska modernisera sig

Det tycks vara att välja som skrivits ovan. Farmor är kategorisk runt sin rökning och beredd att stanna hemma om hon "tvingas" röka ute,  och du är å din sida kategorisk runt röklukt i möblerna. Så, ta in möblerna och låt farmor röka, eller fira utan henne och röken. Att farmor inte är beredd att kompromissa vet du redan, upp till er om ni är det.

Kan tänkas arr första julen är speciell för en nybliven mamma, och att denna kommer sätta takten för hur det blir framöver. Det är väl inte att modernisera att inte röka inomhus.
    Har ts egna föräldrar, det låter annars som det blir hon pappan och dottern.
  • nevermind

Jag skulle aldrig i livet vika mig för en äcklig rökare. Och då röker jag själv ibland...

Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss