Inlägg från: Anonym (Rökfri farmor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Rökfri farmor)

Hans mamma vill inte fira jul med oss

zaq skrev 2017-10-24 05:50:04 följande:

Har en 3mån gammal dotter som farmor inte besökt ännu, och nu säger hon till min pojkvän att hon inte vill fira jul med oss. Anledningen: Hon får inte röka.
    Precis när vi fick barn så fick vi en ny lägenhet, den har inglasad balkong som ligger precis bredvid barnets rum. Vi har sagt att det inte blir någon rökning där för vi har en liten fotälj och ett bord som kommer lukta rök. Om hans mamma ska röka  (vilket hon tydligen MÅSTE) så får hon gå ned på gatan, men det tycker hon är jobbigt. Så fram till att vi ger med oss så vill hon inte hälsa på!

Jag tycker det är jobbigt, främst för pojkvännen för han kommer mellan. Jag har förbjudit att hon ska röka på balkongen ovh hon är frisk och pigg så det är inget som hindar henne från att gå ned annat än hennes jävla bekvämlighet. Kan tilläggas att farmor bor i en annan stad och hon röker inomhus under köksfläkten, så jag vill inte åka dit med barnet. Hon menar att det är något typiskt svenskt att inte tillåta rökning kring barnet, i hennes land röker man inomhus och barnen tar minsann inte skada av det. Allt jag vill är att ge min dotter en traditionell jul med sin familj men det är tydligen för mycket begärt.

Låt farmor röka på balkongen. Ta in stolen och bordet under tiden hon är där.
    Är hon rökare så "måste" hon röka och vill hon inte dra ner på bekvämligheten så får du välja mellan två alternativ. Ett, ta in en stol och ett bord. Två, farmor kommer inte.
    Är det verkligen så svårt att välja?

Hur farmor röker hemma kan du faktiskt inte lägga dig i.

Du känns otroligt egoistisk.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    zaq skrev 2017-10-24 09:09:17 följande:
    Han har astma. Men jag vet ju inte om det är pga hennes rökning eller om han fått det ändå. Han är född med kejsarsnitt. Men i vilket fall som helst så vill jag inte ha hennes rökande där jag ammar, och inte behöva möblera om för hennes skull.
    Möblera om?
    Flytta på EN stol och ETT bord...?
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Aniiee skrev 2017-10-24 19:36:25 följande:

Någon läkare borde sätta sig ner med farmor och förklara för henne att det är med största sannolikhet hennes rökning som orsakat hennes sons kroniska sjukdom, och att hon riskerar att ge sitt barnbarn samma kroniska sjukdom om hon röker med barnbarnet i närheten.

Barnbarnet får inte astma för att farmor röker på balkongen.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Glinda från Oz skrev 2017-10-24 19:56:30 följande:

Du sa i ett inlägg att du inte ville kompromissa ts, men du har kompromissat och försökt hitta lösningar, det tycker gott du kan säga till din man och svärmor också om det blir tal om det. Att gå ut på gatan och röka är en kompromiss för hon kommer fortfarande stinka rök även om hon tvättar händerna.

Jag håller med dig i allt du skriver och din svärmor är väldigt självisk. Jag tror inte det finns så mycket du kan göra, hon är vuxen och måste få fatta sina egna beslut även om det innebär att välja bort er. Det är bra att du satt ner foten.

Ja, oj vilken kompromiss!
    Så ädelt gjort.

Så om farmor nu inte kommer finnas i barnets liv så... tack mamma för att hon inte fick röka på balkongen. =/ 
  • Anonym (Rökfri farmor)
    yoo skrev 2017-10-25 02:48:30 följande:
    Läste du ens inlägget EN FÅTÖLJ OCH ETT BORD, det är ju kanske inte det smidigaste att bära runt på. TS kanske inte ens har plats för sakerna inomhus. Vem i ärlighetens namn ska behöva möblera om varje gång en besökare kommer för att slippa ha röklukt och annat i rummet där man sitter.
    Farmor kan gå ut eller hålla sig borta. Det ska inte rökas kring små barn, därmed basta.
    Bära runt på?
    Varför ska de göra det?
    Flytta in möblerna när farmor kommer, flytta ut dem igen när farmor åkt hem.
    Kanske farmor kan göra själv om de i ts familj är för klena.

En mycket liten uppoffring för någons trivsel skulle jag säga.
    Men nej, ts ska stå med armarna i kors, helt obstinat, och VÄGRA.

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    nevermind skrev 2017-10-25 05:21:31 följande:

Jag skulle aldrig i livet vika mig för en äcklig rökare. Och då röker jag själv ibland...

Nej, det är klart... är farmorn en äcklig människa så skulle jag inte heller vilja ha hem henne till mig. Skrikandes

Undrar om ts gubbe håller med om sin mor dock. Obestämd
  • Anonym (Rökfri farmor)
    nevermind skrev 2017-10-25 05:52:53 följande:
    Men resten av den inglasade balkongen då??
    Vad är det med den?
    Det lilla farmor skulle röka där under en begränsad tid påverkar ingenting. 
    Det går att öppna så det vädras.

Men det är klart, ts VÄGRA så ungen får inte träffa sin farmor.
    Vi får hoppas att hon har fler barnbarn som hon kan ägna sig åt istället.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Regndamen skrev 2017-10-25 08:10:10 följande:

Att kräva att få röka hemma hos andra människor känns väldigt märkligt.

Hade det handlat om att röka inomhus så hade jag också tyckt det.
    Skulle inte heller tillåta det, inte ens under fläkten som min sons farfar fick göra. (På 80-talet förvisso, då folk rent allmänt rökte under fläkten.)

Men att inte få röka på en balkong, eller i ens trädgården som någon i tråden också förbjöd?
    Nej, det känns hysteriskt.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Magnus81 skrev 2017-10-25 08:46:58 följande:

[quote=78131608][quote-nick]Anonym (Rökfri farmor) skrev 2017-10-25 05:34:43 följande:[/quote-nicko]Bära runt på?

Varför ska de göra det?

Flytta in möblerna när farmor kommer, flytta ut dem igen när farmor åkt hem.

Kanske farmor kan göra själv om de i ts familj är för klena.

En mycket liten uppoffring för någons trivsel skulle jag säga.

Men nej, ts ska stå med armarna i kors, helt obstinat, och VÄGRA.

Häxjakten på rökare har gått för långt tycker jag och då är jag inte ens rökare själv.[/quote]

Det är deras hem dom bestämmer vad hon får och inte får göra.

Vi sade stopp till min styvfar att han fick ha med sig starkare öl än det vi serverade. Det var bara att rätta sig

Det kan jag tycka är en helt annan fråga.

Om mannen i fråga hade problem med alkoholen så är det fullt förståeligt.
    Alkohol är personlighetsförändrande, det är inte tobak.
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Anonym (Smokescreen) skrev 2017-10-25 15:44:23 följande:

Ja du TS, du beter dig verkligen som en nybliven mamma på steroider. Vill ge din tremånaders dotter en traditionell jul. Även om dottern är fem månader när det är jul vet hon inte om det påsk, midsommar eller vanlig helg, det dröjer något år för det. Det är DU som vill ha jul på visst sätt,helt efter dina regler, varför inte erkänna det då. Öppna glasluckorna till den inglasade balkongen, plocka bort möblerna och amma någon annanstans och låt din svärmor hänga över räcket och röka.
    Du har ingenting att vinna på att vara istadig som en åsna. Om du visar att du kan ge efter har du också förhandligsläge gentemot din och inte minst mot svärmor.  Tagga ner!

Här skriver jag under på allt!
    Bra skrivet.
  • Anonym (Rökfri farmor)

Det är allt en jäkla tur att man får välja vem man ska besöka.

Själv ska jag fira hos min ena son med familj, och hör och häpna... hans fru röker!
    Trots att de har barn.

Hon rökte inte under graviditeten eller maningen men nu går hon ut på terrassen och tar en cig då och då.

Du ljuvliga valfrihet!

Själv tar jag nog en extra nubbe till sillen. Eller två. 

• Anonym (Rökfri farmor)
    Wolfie13 skrev 2017-10-25 19:02:09 följande:
    Inte så häpnadsväckande med tanke på att du själv inte begriper att många inte vill ha ciggrök nära ens bebis.
    Vilket är inte häpnadsväckande menar du?
  • Anonym (Rökfri farmor)
    Wolfie13 skrev 2017-10-25 19:16:55 följande:
    Ja du skrev ju "hör och häpna" över att frun rökte. Ju fler i familjen som blossar desto mer ok är det ofta. Inte så häpnadsväckande med din inställning till cigg med andra ord.

I min familj/släkt har nästan inte en kotte rökt och nej, hos oss röker man inte inomhus eller på inglasad balkong. Vare sig med eller utan småbarn.
    Om min svärdotter röker påverkar inte min inställning till rökning. Eller tror du att jag är uppväxt med henne? Förvånad
    Det är inte min fru, det är min sons förstår du.
    Jag bor inte med dem.

Själv är jag ickerökare men inte en rabiat sådan. Jag gillar inte cig men hatar inte rökare för det.

Hos mig får man röka på terrassen. Att röka under fläkten var enkom för farfar när ovan nämnde son var liten.
Svar på tråden Hans mamma vill inte fira jul med oss