• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • puss
    Zappy skrev 2013-10-10 13:26:49 följande:

Det är osmakligt med fula tuttar och dreglande, kräkande ungar. Fatta att inte alla vill se sånt. Jeeez..
    Muppar..
    Varför måste du glo på saker du äcklas av? Stirrar du på bajs också?
  • keron
    cloudberry79 skrev 2013-10-10 13:52:13 följande:
    Alla vill inte se dig heller, betyder det att du ska stanna inne för det?
  • keron
    Eerie skrev 2013-10-10 16:13:23 följande:
    wow.
    denna tråden får mig att vilja okynnesamma precis överallt bara för att jävlas.
    Just och precis vad jag gör
  • balancedcha0s
    Zappy skrev 2013-10-10 13:26:49 följande:

Det är osmakligt med fula tuttar och dreglande, kräkande ungar. Fatta att inte alla vill se sånt. Jeeez..
    Nej, så får du inte tycka och dessutom så har du problem och måste söka professionell hjälp bara för du inte tycker det är så förbannat naturligt och härligt :)
  • cloudberry79
    balancedcha0s skrev 2013-10-10 19:09:20 följande:
    Nej, så får du inte tycka och dessutom så har du problem och måste söka professionell hjälp bara för du inte tycker det är så förbannat naturligt och härligt :)
    Man får tycka vad man vill, men man behöver inte öppna käften för det. Det är naturligt och superhärligt att amma, jag älskar det otroligt mycket och skiter fullkomligt i vad andra tycker. Jag tycker det är sjukt att tycka illa om amning, ungefär som att tycka illa om att folk äter offentligt.
    (M)amma till V -07 och E -12
  • frökenelisabeth

Fatta att det inte handlar om huruvida det är naturligt eller inte. Det handlar om att visa hänsyn så att alla kan vistas i samhället. Det handlar om vem som äger problemet. Jag kan störa mig på folk som äter banan eller chips på tåget, för att det låter så obehagligt, men är smart nog att inse att problemet är mitt och att man inte gärna kan förbjuda folk att äta chips och banan offentligt. 

Ni som är emot offentlig amning, vänligen svara på följande frågor:

* hur många känner ni som har ångest eller är oroliga för att gå ut eftersom det finns en risk att få syn på en ammande mamma? (mitt eget svar: NOLL)

* hur många känner ni som har/har haft ångest eller varit oroliga för att gå ut eftersom de ammar en liten bebis och kan riskera att behöva amma utanför hemmets  fyra väggar? (mitt eget svar: ganska många, och en klar majoritet av dem som ammat sina bebisar har någon gång känt sig obekväma i att gå ut just på grund av attityder som era). 

Okej, sista frågan - vilken av ovanstående två grupper bör man då ta mest hänsyn till?  Svaret borde vara givet. 

• Flickan och kråkan
    balancedcha0s skrev 2013-10-10 19:09:20 följande:

Man kan tycka vad man vill. Jag kan tycka att det är osmakligt att se vuxna äta om jag så vill, men jag inser förhoppningsvis då att problemet ligger hos mig och att jag inte kan förvänta mig att omgivningen ska anpassa sig efter mig. Inser jag inte detta så skulle jag nog hävda att jag är i behov av professionell hjälp.
  • Zappy
    cloudberry79 skrev 2013-10-10 13:52:13 följande:
    Alla vill inte se dig heller, betyder det att du ska stanna inne för det?

Jag hänger inte ut mina tuttar. Har aldrig påstått att de som ammar ska stanna inomhus. Suck.
    Muppar..
  • Zappy
    puss skrev 2013-10-10 16:17:41 följande:
    Varför måste du glo på saker du äcklas av? Stirrar du på bajs också?

Ibland kan man inte låta bli att se saker som man inte vill se. Det borde du veta.
    Muppar..
  • Linnez

Man kan ju vara lite diskret iaf, har du inte ammat så så kan jag säga att det det sexiga med bröst är lika med noll när man ammar

• Zappy
    Flickan och kråkan skrev 2013-10-10 14:02:40 följande:
    Men det är ju i så fall ditt problem och inte ammande mammors och bebisars. Du får väl helt enkelt stanna inne och inte skaffa barn. Det löser ju problemet .

Jag skaffade barn, ammade inte och sprang inte på fik heller. Men ska jag ut och äta eller fika och ser barnvagnar så går jag ut. Så ni slipper mig iaf!
    Muppar..
  • keron
    Zappy skrev 2013-10-13 15:56:22 följande:
    Jag skaffade barn, ammade inte och sprang inte på fik heller. Men ska jag ut och äta eller fika och ser barnvagnar så går jag ut. Så ni slipper mig iaf!

• Joisfun

Sent? Ja. Men jag blev en aning irriterad när jag såg den här tråden.

Hade du reagerat om någon hade flaskmatat barnet? Förmodligen inte nej. Så varför reagera på att någon matar sin bebis på det mest naturliga sättet som finns, nämligen amning? Vill du inte se det, kolla bort. Och dessutom brukar man täcka över med en filt eller handduk eller liknande. Så då är det snarare faktumet att mamman ammar som du irriterar dej på. Låt folk amma herregud, man kan ju inte låsa in sej i sin bostad bara för att barnet behöver mat varje halvtimme/timme.

• boomstar

Alltså vad är det för fel på Sverige!!!?
    Vi verkar ju va den värsta sortens puritaner?

Ingen får sitta på uteserveringar efter kl 22. Det är lagstadgat.
    Man få inte dricka en öl i sommarsolen, bara läsk. Man får inte dansa och ta en drink efter klockan 01, då måste dansstället ha specialtillstånd vilket knappt nån får. Etc. etc. etc.

Och nu: amning på offentlig plats är äckligt. Hur f-n kan man tycka någon så vackert som en bebis och ett bröst är äckligt?

Men visst, kanske behövs det en lag: Förbjudet att amma på offentlig plats och restauranger mellan kl 1100 och 1500. Då får bara vuxna som äter med bestick äta. Eller kanske totalförbud mot amning på offentlig plats helt och hållet vore bäst.

Ibland blir jag så j-a trött på Sverige...

Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...