• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • The Doctor
    Natulcien skrev 2013-09-18 12:56:07 följande:
    Ja, fast jag tycker att du har fått begreppet 'respekt' om bakfoten här. Att amma är ju ingenting man gör för att det är lattjo att visa bröst. Det är ju en andra person inblandad, bebisen, och hen behöver mat.
    Och vad är "ett snyggt sätt"? Är det att under inga som helst omständigheter blotta en endaste millimeter bröst?
    För de där som "flashar" med brösten har jag aldrig sett. Finns de? Hur gör de då? Gör de helikoptern med brösten innan de tar tag i amningen?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • Slug
    RoxXxylicious skrev 2013-09-18 10:26:16 följande:
    hur länge räknar ni föräldrar med att ett barn är spädbarn förresten!?
    för tycker att vi var och varannan tråd står de "amma spädbarn", så det är bara okej att amma spädbarn men inte de äldre barn offentligt?!
    gör ni skillnad på barn och barn?!
    uppdatera mig lite vettja.
    Spädbarn = upp till ett år.
  • Elin 464

TS finns värre situationer än amning. Satt i godan ro på ett centralt fik och käkade en dagens. Bredvid sitter en mamma med bebis och mammans väninna. De satt och diskutera pojkens avföring då han verka ha problem med magen.

Fattar inte att jag inte sa ifrån. Blev bara så paff. Och de såg att jag satt och åt dessutom.

• Dynastar

Barn måste äta och barn vill ha trygghet! Själv har jag inte ammat men anser att små barns behov går före vuxnas. När man får barn vill de flesta inte sitta hemma hela dagarna, barn måste äta och bytas blöja på. Amningsrum och skötrum finns inte direkt i överflöd, man får improvisera om man inte vill leva som en slav under en mat och sovklocka och hålla sig hemma under vissa tider. Miljontals barn i världen svälter, det pågår krig och det finns hemska sjukdomar som barn dör av varje dag. Här hemma har folk problem med att mammor ammar sina barn offentligt när de fikar, vilken skruvad värld!

• keron
    Dynastar skrev 2013-09-18 23:07:43 följande:
    Barn måste äta och barn vill ha trygghet! Själv har jag inte ammat men anser att små barns behov går före vuxnas. När man får barn vill de flesta inte sitta hemma hela dagarna, barn måste äta och bytas blöja på. Amningsrum och skötrum finns inte direkt i överflöd, man får improvisera om man inte vill leva som en slav under en mat och sovklocka och hålla sig hemma under vissa tider. Miljontals barn i världen svälter, det pågår krig och det finns hemska sjukdomar som barn dör av varje dag. Här hemma har folk problem med att mammor ammar sina barn offentligt när de fikar, vilken skruvad värld!
  • Alisa

Att slänga upp bröstet och amma är mer naturligt än att starta trådar på internet om amning, kan tyckas. 

• MalinEddie

Hur svårt är det att titta bort om ni som i er bekantskapskrets störs av synen av ett spädbarn som får sitt behov av mat tillfredställt? Jag gissar att ni skulle ha mycket trevligare om ni fokuserade på varandra istället på sådant som stör er i omgivningen, tror du inte? Problemet ligger ju hos er så ni bör göra något åt det.
    Jag har sett många barn som ammats offentligt men aldrig någon ammande mamma som visar upp brösten eller sprutar bröstmjölk över hela lokalen hon befinner sig i som vissa får det att låta som här. Jag tror att det är extremt ovanligt. Visst, man kan ofta skymta en del av ett bröst men det gör man ju också i en urringad top?

Avskyr CIO-metoder.
  • Zappy
    Natulcien skrev 2013-09-18 10:09:21 följande:
    Okej...så med den logiken ska folk helt enkelt sluta skaffa barn...
    Vad har skaffa barn med det här att göra? Att jämföra amning officiellt och en förståndshandikappads högljuddhet, gamla människor, vad har det med att skaffa barn att göra? Det ena kan man påverka, det andra inte. Sen har jag aldrig sagt att jag är emot amning officiellt, för det är jag inte. Men att jämföra det med bl.a. funktionshinder är bara så dumt. 
    Jeeeezzz....
  • Natulcien
    Zappy skrev 2013-09-19 06:30:38 följande:
    Vad har skaffa barn med det här att göra? Att jämföra amning officiellt och en förståndshandikappads högljuddhet, gamla människor, vad har det med att skaffa barn att göra? Det ena kan man påverka, det andra inte. Sen har jag aldrig sagt att jag är emot amning officiellt, för det är jag inte. Men att jämföra det med bl.a. funktionshinder är bara så dumt. 
    Jeeeezzz....
    Inte behöver du skriva "jeeeezzz", inte. Det räcker att tänka efter lite så inser du nog det ologiska...

Man kan inte påverka om man är förståndsgandikappad, nej. Så långt har du rätt. Men sen snubblade du på logiken... För man kan påverka om man ska få ett barn eller inte, men man kan inte påverka när ens lilla bebis ska bli hungrig.
  • Zappy
    Natulcien skrev 2013-09-19 09:39:51 följande:
    Inte behöver du skriva "jeeeezzz", inte. Det räcker att tänka efter lite så inser du nog det ologiska...

Man kan inte påverka om man är förståndsgandikappad, nej. Så långt har du rätt. Men sen snubblade du på logiken... För man kan påverka om man ska få ett barn eller inte, men man kan inte påverka när ens lilla bebis ska bli hungrig.
    Nej jag tycker att du är ologisk här. Man kan påverka hur och var man ska amma, så jeeeezzz igen! Drömmer
Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...