• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • frökenelisabeth
    Curlie skrev 2013-09-17 20:28:42 följande:
    Jag ammade offentligt i 6 månaders tid. Men har svårt att tänka mig att någon ens märkte att jag gjorde det, och ingen såg någonsin mina bröst. Att amma offentligt är INTE samma sak som att slänga fram brösten för alla att se. Man kan vara smidig, om man vill.
    Och om barnet vill....

Jag har ammat väldigt diskret för det mesta, med en tunn poncho, så man inte ens såg nåt när jag lade till bebisen. Men han har ju haft perioder när det inte funkat att amma lika diskret som annars.  
  • Curlie

Jag anser för övrigt att detta är en jämställdhetsfråga i allra högsta grad. Mammor som ammar sina barn ska alltså isoleras, medan exploaterade bröst på reklamblad och i tidningar är helt okej?

Det TS borde gnälla på är inte amningen i sig, utan bristen på hyfs och fason som en del lider av och det gäller definitivt inte bara ammande mammor och ännu mindre ALLA ammande mammor!

• Curlie
    frökenelisabeth skrev 2013-09-17 20:31:05 följande:
    Och om barnet vill....

Jag har ammat väldigt diskret för det mesta, med en tunn poncho, så man inte ens såg nåt när jag lade till bebisen. Men han har ju haft perioder när det inte funkat att amma lika diskret som annars.  

Jag la alltid fram bebisen först, innan jag knäppte fram bröstvårtan. Och jag var noga med att ingen skulle se - inte pga hänsyn utan för att jag inte vill fläka upp mig.

Nu hade jag en 100% problemfri amning så jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter.
  • frökenelisabeth
    Curlie skrev 2013-09-17 20:34:36 följande:

Jag la alltid fram bebisen först, innan jag knäppte fram bröstvårtan. Och jag var noga med att ingen skulle se - inte pga hänsyn utan för att jag inte vill fläka upp mig.

Nu hade jag en 100% problemfri amning så jag kan bara utgå ifrån mina egna erfarenheter.
    Ja, man utgår ju från egna erfarenheter, det ÄR ju svårt att sätta sig in i hur andra har det när man inte provat själv. Inget konstigt! 

Men jag kan ge ett exempel på när det är svårt att amma diskret:

* Bebisen har följande ätmönster: ta bröstet, äta 5 sekunder, skrika och släppa/titta sig omkring 5 sekunder, äta 5 sekunder, släppa och titta runt 5 sekunder

* Bebisen vägrar ligga under sjal / filt

En sån period hade min son, inte så länge (kanske ett par veckor), men ändå. Det finns säkert många andra exempel. 

Sen tyckte jag ofta det var svårt att hitta ställen där man var säker på att ingen såg. Förutom toaletter. 

• Curlie
    frökenelisabeth skrev 2013-09-17 20:40:38 följande:
    Ja, man utgår ju från egna erfarenheter, det ÄR ju svårt att sätta sig in i hur andra har det när man inte provat själv. Inget konstigt! 

Men jag kan ge ett exempel på när det är svårt att amma diskret:

* Bebisen har följande ätmönster: ta bröstet, äta 5 sekunder, skrika och släppa/titta sig omkring 5 sekunder, äta 5 sekunder, släppa och titta runt 5 sekunder

* Bebisen vägrar ligga under sjal / filt

En sån period hade min son, inte så länge (kanske ett par veckor), men ändå. Det finns säkert många andra exempel. 

Sen tyckte jag ofta det var svårt att hitta ställen där man var säker på att ingen såg. Förutom toaletter. 

Ja, här där jag bor finns inga amningsrum någonstans vad jag vet. Och på en nerkissad toalett vill varken jag eller bebisen äta. Jag ammade oftast på fik, med ryggen mot "folket", gärna i ett hörn och med en tunn filt över om det behövdes.

Jag hade alltid dubbla linnen, det ena tog jag upp och det andra tog jag ner under bröstet. Sen lade jag bebisen rätt och knäppte slutligen upp amningsbh:n (en mer täckande variant). Ingen kan ha sett ett smack, någonsin.
  • Krusmatta

Det har funkat utan sjal/filt för mig. Ett amningslinne och en topp över det. Det går att ha barnet i famnen, knäppa upp både linne och bh under toppen, lägga dit barnet och lyfta upp precis så mycket av toppen som behövs.

• nevermind

Tycker det är jävligt vidrigt med såna som slafsar, rapar, tuggar med munnen öppen, pratar och skrattar med mat i munnen, snyter sig vid bordet, smackar, skramlar och är högljudda etc etc etc... Jag blir äcklad och får ingen matro! Visst, jag kan titta bort men öronen kan jag ju inte stänga.

Jag tycker att vi ska särskilda grisrum för såna gäster, så jag kan få äta i lugn och ro!

• hansine
    WindNfire skrev 2013-09-17 00:31:10 följande:
    Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...
    Är detta på allvar? Har du verkligen sett en ammande mamma någon gång? För det första brukar mjölksitnna bröst vara just stinna - det går inte att slänga med dem. För det andra så har barnet bröstvårtan i munnen - det är genom den som barn suger ut mjölk. För det tredje ligger ammande barn över en stor del av brösten.
  • hansine
    Nutta skrev 2013-09-17 20:02:39 följande:
    Det finns många olika osmakliga situationer man kan hamna i. De som äcklas av amning råkar illa ut här, men det är ju bara ett ynka exempel.

Kan du inte också starta en tråd om alla andra osmakliga personer som borde förbjudas bara för att just du blev serverad utan beställning..
    - Typ karlars myntinkast, unga tjejers missbedömt för korta klänningar där stringen sticker ut, tjockisar som äter (Gud förbjude), svettlukt, cigarettfingrar, valkar som hänger utanför jeansen, Någons gamla trasiga skor... Listan är lång.
    Personligen hatar jag snuslukt och fula tänder.

Jag kan väl inte förbjuda alla andra rätten att existera för att jag inte håller med om just det. Då får man väl spy lite i mun för sig själv o sen svälja!! Det finns fler människor i universum än jag.

Det är du som har problem, lär dig att respektera din omgivning, det är ett steg på vägen till Lycka o Lyckliga människor unnar andra detsamma :) låt folk va, bry dig inte så hårt.
  • Haskel
    mormorett skrev 2013-09-17 15:42:54 följande:
    Det är inte alls trevligt att se främmande kvinnors bröst när man fikar eller äter. Man kan inte jämföra det med badhuset, som en skrev. "titta inte då", hur ska man kunna undgå att se? Man behöver inte vrålstirra, är lite svårt att INTE se.

Amningsrum är toppen, brukar vara trevliga lokaler, min dotter sitter hellre där än visar upp sig på en restaurang.
    Bebisar som äter varje halvtimmme kanske behöver lugn o ro i hemmet i stället? En nybajsad bebis är heller inte så trevligt att ha där man äter!

Tycker mormodern var väldigt oproffsig som gjorde så att kunden blev generad och lämnade rest. Man ska vara rädd om sina kunder, så dom kommer tillbaka...

Att alla dessa ilskna, oförskämda människor som håller på här, har barn är skrämmande! Att svara med ilska och oförskämdheter är otroligt omoget...

Generationen som fått barn nu har inga begränsningar alls! Ni går fram som ångvältar, gärna tre i bredd och blänger om jag vill förbi med cykeln. 

Kom inte med att jag är gammal och inte fattar nånting, att få barn är likadant oavsett vilken generation man är född i. Man kan ta hänsyn och visa vanligt hyfs!
    Du menar alltså att dagen mammor inte har någon hyfs, och gör fel som ammar offentligt?

Vart och hur ammade du och din generation? Om jag inte missminner mig, ammades det betydligt mer öppet förr. 
Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...