Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 05:16:36 följande:
Men på vilket sätt menar du att det är respektlöst att amma ett barn? På vilket sätt är det respektlöst att ge ett spädbarn mat, närhet, tröst? Ja, jag har valt att skaffa barn....liksom barnens pappor och då bör väl de också hålla sig hemma, eller? Valt att amma? Eh, svårt att välja bort att föda sitt barn eller hur tänkte du nu?
Jag skrev inte att man var respektlös utan att man från båda hållen får visa respekt för varandra, att skaffa barn är dock ingen självklarhet och det är ett val man gör. De som har valt att inte ha barn kanske tycker att det är obekvämt när andra ammar eller kanske tycker att amning är en privat sak som inte sker offentligt, vad vet jag.
Så man får visa förståelse och hänsyn för varandra, även att de som inte har valt att ha barn får visa respekt för att man inte alltid kan välja plats för vart man ska amma tex.
Litet My skrev 2013-09-18 08:26:16 följande:
Man har också ett val att titta bort om man tycker ammningen ser jobbig ut (det är väl att visa respekt att inte sitta och glo på andra dessutom). Dessutom är ammningen en väldigt kort tid av barnets liv, oavsett om man bara ammar bebisen som spädbarn eller ett par år till.
Värre med personer som fiser, pratar för högt osv.
Så det är endast de som inte har valt att skaffa barn som ska visa hänsyn och respekt? Som sagt så finns det bra sätt och dåliga sätt att sköta det på och jag själv har inte stött på några som inte har skött det bra. Men de som demonstrativt tar fram bröstet för att visa att här är jag och nu ska jag amma visar dock inte respekt för sin omgivning enligt mig.
yodi skrev 2013-09-18 08:05:08 följande:
dom flesta visar ömsesidig respekt genom att amma så diskret som det bara går.
jag tror att många mammor (däribland jag själv) kan finna det en gnutta provocerande med alla dessa trådar om hur jobbiga vi och våra barn är. ammar vi så är vi äckliga, vi är i vägen med våra barnvagnar, vi är i vägen på bussar och tåg och vi ska helst inte flygga heller.
och tror du att du är välkommen att gå ut på restaurang eller cafe när du har ammat färdigt så nej, barnet kan störa.
och det som är så provocerande är att den stora andelen av oss gör så gott vi kan för att inte vara i vägen eller störa, men det verkar inte räcka.
den respekten jag ber om är lite högre tolerans nivå mot mammor och barn, även fast många verkar vara av åsikten att vi ska hålla oss borta från dom offentliga forumen så finns det i bland tillfällen när vi måste gå ut, om inte annat för våran psykiska hälsa.
Jag tror att de som gör vad de kan för att visa hänsyn för andra människor inte är de som dessa trådar handlar om utan det är de föräldrar som inte bryr sig som provocerar andra som skapar dessa trådar. Visst är det svårt att inte ta åt sig men gör man vad man kan så ska du inte ta åt dig. =)
Natulcien skrev 2013-09-18 09:48:18 följande:
Personerna bredvid den ammande mamman har valt att äta sin mat på ett café som är öppet för alla, och då får man respektera att de andra på caféet också äter (även bebisar). Varför ska du få dricka din latte offentligt, men inte bebisen som bröstmjölk?
Vad är det du inte vill se? Är det själva bröstet? Och varför stör ett bröst dig så mycket, tror du? Det kan nog vara läge att börja fundera i de banorna om du känner som du gör.
Självklart ska alla få tillgång till offentliga utrymmen, men om jag går till en bio och börjar skrika så visar jag väl inte hänsyn för de som vill sitta och se filmen? Det handlar helt enkelt om att visa hänsyn för varandra och när det gäller amning så tror jag väldigt få blir irriterade över det om man sköter det snyggt.
Nu vet jag inte om du läste igenom mitt inlägg ens men som jag skrev i mitt inlägg så har jag själv inga problem med det, alla som jag har stött på som har ammat har skött det snyggt så jag har inget att klaga på. Så du får fråga dem som tycker att det är jobbigt exakt vad det är som stör dem.