• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • Litet My

TS: Du och dina vänner kanske skulle satsa på gruppterapi eftersom du skriver att du och dina vänner samt flera andra blir äcklade av att se bebisar äta. Gruppterapi ska vara bra sägs det.

• JagMan

Var och hälsade på en bekant i sommras. Efter en stund kom även hennes väninna förbi med sitt barn å hon tog fram bröstet helt å jag visste inte om jag skulle titta eller inte men en skymt fick jag iaf ... Kan säga att hon hade grymt fina bröst mm Hade inte träffat henne tidigare men hon brydde sig då inte ett skvatt iaf. Inte jag heller för den delen .

• finskaflikkan

Som du skriver i din TS, titta inte! Och ser du iaf, vänd på dig eller blunda.Eller Gå därifrån! Barnet är viktigare som just då behöver sin mat!
    Är mer onaturligt att sitta och käka i sig massa hamburgare/transfetter som man inte gjorde förritiden för då fanns inte sånt skit.....

• finskaflikkan
    chokladgroda skrev 2013-09-17 12:08:57 följande:
    Fantastiskt hur du TS verkar vara totalt befriad från logiskt tänkande. Du menar på allvar att det är onaturligt att amma bland folk men fullt naturligt att sitta på ett café och äta? Hur tror du urmänniskan levde? Tror knappast hon åt på café men hon ammade med all säkerhet offentligt.

Precis!
  • finskaflikkan
    nevermind skrev 2013-09-17 21:15:26 följande:
    Tycker det är jävligt vidrigt med såna som slafsar, rapar, tuggar med munnen öppen, pratar och skrattar med mat i munnen, snyter sig vid bordet, smackar, skramlar och är högljudda etc etc etc... Jag blir äcklad och får ingen matro! Visst, jag kan titta bort men öronen kan jag ju inte stänga.

Jag tycker att vi ska särskilda grisrum för såna gäster, så jag kan få äta i lugn och ro!

• Tygtiiger

Jag skulle inte alls känna mig bekväm med att slänga upp brösten på ett café. Det låter lite gränslöst. Däremot har jag ammat på caféer och i köpcentrum och i parker och hemma hos andra. Och på tåg. Och på bussar. Alternativet har varit ett gallskrikande barn, och mina barn har haft fina lungor, så jag tror det hade stört mer. 

Jag undrar hur du skulle kunna tycka det var äckligt? När jag ammade hade jag amningströjor så jag visade otroligt lite hud. (Man såg mycket mer av mina tuttar igår när jag hade en v-ringad klänning på mig.) Det är ju ingen skillnad på att sitta med ett sovande barn i famnen eller ett ammande, de är tysta och ligger horisontellt. Är du säker på att du inte har en egen hang-up på just amning och får lite äckelkänslor av att du VET att någon ammar?

För det är ju rätt sjukt att kräva att mammor inte ska mata sina barn i offentligheten för att du kanske kan gå förbi och tycka det är läskigt. Ungefär som att kräva att ingen någonsin går ut i blå mössa bara för att du har onda minnen av blå mössor.  

Krupke, we've got problems of our own!
  • Emelie 1987
    finskaflikkan skrev 2013-09-22 07:30:47 följande:
    Som du skriver i din TS, titta inte! Och ser du iaf, vänd på dig eller blunda.Eller Gå därifrån! Barnet är viktigare som just då behöver sin mat!
    Är mer onaturligt att sitta och käka i sig massa hamburgare/transfetter som man inte gjorde förritiden för då fanns inte sånt skit.....

Så sant!
    En man, två barn, tre älsklingar
  • keron

TS och hennes gelikar tycks ha svårt att skilja på att slänga fram bröna framför folk och på att ta fram ett bröst framför folk för att amma. Det första handlar om blottning, vilket är olagligt, det andra handlar om att mata ett barn. Vilket är lagligt -_-

Det borde inte spela nån roll ifall barnet matas med flaska eller bröst, det angår ju ingen annan!

• michelleeriksson86
    "Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är detinte ett uppseendeväckande beteende? "

Citerar dig här i hopp om att du fattar vad det är du skriver!!

Hoppas du förstod att många skulle bli upprörda av detta du skriver!!!

Att jämföra att sitta och massera bröstvårtorna bland folk på café med att MATA!!!! sitt barn som behöver det för att överleva!!! är jävligt sjukt tycket jag! Du måste ju ha något problem någonstans som skriver såhär.
    Fruktansvärt tycker jag!

Jag själv ammar inte offentligt just för att det finns sådana som du där ute, så jag stannar hellre hemma och fikar!
    Men vi som ammar ska ju för fan inte behöva stanna hemma och fika pga. sådana hemska människor som du! 
  • michelleeriksson86
    cloudberry79 skrev 2013-09-19 20:00:19 följande:
     Det är din åsikt och jag skulle gladeligen sätta mig precis mitt framför dig och amma. Ingen annan tycker det är äckligt, jag lovar. Det är såna som dig det är fel på, inte bebisar som vill äta när de råkar vara på en offentlig plats. Bebisar är lika mycket människor som vuxna och får såklart också äta på café...
    Grymt!!!! :D
Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...