• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • Nenniken

Jag kan hålla med dig till viss del, ammar man offentligt kan man åtminstone försöka dölja lite med någon linnehandduk till exempel MEN att behöva springa till något amningsrum tycker jag inte man skall kräva av mammor... Nu har jag själv inte fött ännu och jag vet inte om du har barn själv men att behöva springa och "gömma sig" varje halvtimma baby är hungrig, som det kan bli ibland, är ju inte direkt schysst mot modern. Kan ju inte bli direkt trevligt sällskap heller om man måste smita iväg varje gång bebis ska ha mat. dessutom är det just mat som brösten tillför till barnet så jag tycker det är fel att jämföra med med att "leka med sina bröstvårtor". hade barnet suttit och lekt med brösten offentligt tror jag dom flesta kan hålla med om att det är smått irriterande... Men som sagt... babymatning däremot är naturligt och kan göras diskret...

• alynda

Jag tillhör dem som varit extremt diskret med min amning, men har aldrig haft problem (vare sig innan eller efter att jag själv fick barn) med de som gjort annorlunda. Jag fattar inte vad det är som skulle vara så äckligt? TS får offentlig amning att låta som offentlig onani, men brösten är inte könsorgan och inte sexuella i ett amningssammanhang. Överhuvud taget menar jag att det är folks sexualiserade syn på kvinnorkroppen som besvären dem, inte offentlig amning egentligen.

• Clarissa

Jo att amma ÄR naturligt. Brösten är liksom till för det. Och även ammande mammor kan väl få gå ut bland andra människor ibland.
    Det är ingen "cirkus". Hur kan du ens uttrycka dig så?

Jag tror inte nån mamma har fokus på åskådare eller "vill visa upp sig". Fokus ligger på att få hungrigt barn mätt och få amningen att fungera. Och det är inte alltid lätt att hålla på och trassal med sjalar och handdukar. Inte alla barn vill bli täckta när de äter.
    Alla mammor som ammar sina barn är fantastiska, är inte alltid så lätt att få till amningen.  

• Litet My
    viseversa skrev 2013-09-17 01:10:33 följande:
    titta inte då!!!!!

Precis, svårare är det ju inte. Precis som att jag själv inte sitter och studerar folk som hostar/snyter sig/nyser eftersom jag inte vill se.

Och ärligt talat, hur många sitter med bara bröst och ammar på stan helt öppet?
  • viseversa

Kan inta alla fula,smutsiga,gamla,förståndshandikappade,högljudda och otrevliga stanna hemma istället för JAG stör mig. ELLER så flyttar man till en koja i skogen om man stör sig på folk runt omkring sig till den milda grad.

• Litet My
    Clarissa skrev 2013-09-17 01:15:53 följande:
    Jo att amma ÄR naturligt. Brösten är liksom till för det. Och även ammande mammor kan väl få gå ut bland andra människor ibland.
    Det är ingen "cirkus". Hur kan du ens uttrycka dig så?

Jag tror inte nån mamma har fokus på åskådare eller "vill visa upp sig". Fokus ligger på att få hungrigt barn mätt och få amningen att fungera. Och det är inte alltid lätt att hålla på och trassal med sjalar och handdukar. Inte alla barn vill bli täckta när de äter.
    Alla mammor som ammar sina barn är fantastiska, är inte alltid så lätt att få till amningen.  

Japp, och mig veterligen täcker barnets mun och huvud bröstet/bröstvårtan väl, man måste nog verkligen gå runt och tokstirra för att man skall se såvida man verkligen inte passar på att glo de ynka sekunder det tar att föra barnets huvud till bröstet.
  • Your Mama Bear

Tragiskt att kvinnokroppen är sexualiserad så till den milda grad att det anses onaturligt att använda den till det som den är skapt för.

• Omogen citron

Du äter ju i offentliga lokaler, varför skulle inte en bebis få göra det? Ingen trycker upp sina bröst i ditt ansikte, du behöver inte stirra på dem. Att tycka det är groteskt med en ätande bebis känns väldigt skumt.

• WindNfire

Vad jag pratar om är såna som tar fram HELA bröstet, visar HELA bröstet och tar jättelång tid på sig att överhuvudtaget få dit ungen. Det är DET jag menar är ett underligt beteende, det här inlägget handlar inte om att amma diskret utan motsatsen.

Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...