• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • keron
    mormorett skrev 2013-09-17 15:42:54 följande:
    Det är inte alls trevligt att se främmande kvinnors bröst när man fikar eller äter. Man kan inte jämföra det med badhuset, som en skrev. "titta inte då", hur ska man kunna undgå att se? Man behöver inte vrålstirra, är lite svårt att INTE se.

Amningsrum är toppen, brukar vara trevliga lokaler, min dotter sitter hellre där än visar upp sig på en restaurang.
    Bebisar som äter varje halvtimmme kanske behöver lugn o ro i hemmet i stället? En nybajsad bebis är heller inte så trevligt att ha där man äter!

Tycker mormodern var väldigt oproffsig som gjorde så att kunden blev generad och lämnade rest. Man ska vara rädd om sina kunder, så dom kommer tillbaka...

Att alla dessa ilskna, oförskämda människor som håller på här, har barn är skrämmande! Att svara med ilska och oförskämdheter är otroligt omoget...

Generationen som fått barn nu har inga begränsningar alls! Ni går fram som ångvältar, gärna tre i bredd och blänger om jag vill förbi med cykeln. 

Kom inte med att jag är gammal och inte fattar nånting, att få barn är likadant oavsett vilken generation man är född i. Man kan ta hänsyn och visa vanligt hyfs!
    Om man nu råkar sitta på en restaurang och ungen blir hungrig så tänker då inte jag lämna min mat för att gå till andra sidan stan för att ta mig till ett amningsrum. Så mycket "hänsyn" till andra och så lite hänsyn till mitt barn, kommer jag aldrig nånsin visa. Passar det inte så är du fri att gå eller byta plats, men jag ammar när mitt barn är hungrigt. Inte när jag hittat "lämplig" plats för det!

Min mamma erbjöd gästen en annan plats men det dög inte, då får hon skylla sig själv. De har fullt tillräckligt med andra vettiga matgäster så att denna kärring gick är inte slutet för verksamheten, I promise
  • mormorett

Min dotter sitter inte och"visar upp sig", man kan vara diskret även i amningsrum! Och man slipper störa andra som vill slippa se. Har du, krusmatta, ont av att se andra amma, som själv ammar? Blev lite motsägelsefullt därGlad

Och man kan amma om man måste, grejen är ju just det här flashandet med tuttarna! Att inte så många här har sett sånt beror väl på att dom är FÖR offentlig amning och försvarar det med näbbar och klor, oavsett hur mycket flashande dom ser!

Skriver inte mer här nu, halkade in av misstag, eg. Här finns så mycket aggressioner, har sett det i andra trådar, hur det blir rena lynchstämningen. Njut av era bebisar istället för att hänga här och "hata" varandra!

• Krusmatta
    mormorett skrev 2013-09-17 16:20:47 följande:
    Min dotter sitter inte och"visar upp sig", man kan vara diskret även i amningsrum! Och man slipper störa andra som vill slippa se. Har du, krusmatta, ont av att se andra amma, som själv ammar? Blev lite motsägelsefullt därGlad

Och man kan amma om man måste, grejen är ju just det här flashandet med tuttarna! Att inte så många här har sett sånt beror väl på att dom är FÖR offentlig amning och försvarar det med näbbar och klor, oavsett hur mycket flashande dom ser!

Skriver inte mer här nu, halkade in av misstag, eg. Här finns så mycket aggressioner, har sett det i andra trådar, hur det blir rena lynchstämningen. Njut av era bebisar istället för att hänga här och "hata" varandra!
    Det roliga var ju att du skrev att din dotter hellre ammar i ett amningsrum än att visa upp sig på restaurang, så jag antog att hon var en av "tuttflasharna".
    Jag har inget emot ammande kvinnor, men de som visar upp tuttarna har jag svårt för, oavsett om det är mjölk i dom eller inte.
  • yodi

men det är just grejen, att även innan jag själv skaffade barn och ammade så såg jag inte till några av dessa "flashare" under hela min livstid har jag sett en.

frågade för skojs skull min mormor som har varit ute ofta, och hon har sett ammande kvinnor men ingen som ammat på ett sådant sett att det givit några höjda ögonbryn.  
  • The Doctor
    mormorett skrev 2013-09-17 15:42:54 följande:
    Det är inte alls trevligt att se främmande kvinnors bröst när man fikar eller äter. Man kan inte jämföra det med badhuset, som en skrev. "titta inte då", hur ska man kunna undgå att se? Man behöver inte vrålstirra, är lite svårt att INTE se.

Amningsrum är toppen, brukar vara trevliga lokaler, min dotter sitter hellre där än visar upp sig på en restaurang.
    Bebisar som äter varje halvtimmme kanske behöver lugn o ro i hemmet i stället? En nybajsad bebis är heller inte så trevligt att ha där man äter!

Tycker mormodern var väldigt oproffsig som gjorde så att kunden blev generad och lämnade rest. Man ska vara rädd om sina kunder, så dom kommer tillbaka...

Att alla dessa ilskna, oförskämda människor som håller på här, har barn är skrämmande! Att svara med ilska och oförskämdheter är otroligt omoget...

Generationen som fått barn nu har inga begränsningar alls! Ni går fram som ångvältar, gärna tre i bredd och blänger om jag vill förbi med cykeln. 

Kom inte med att jag är gammal och inte fattar nånting, att få barn är likadant oavsett vilken generation man är född i. Man kan ta hänsyn och visa vanligt hyfs!
    Du pratar om bebisar, men hur har du tänkt att vi andra skall lösa det, vi som ammar lite större barn? Ska vi också isolera oss, eller kanske rent av sluta amma bara för att vi råkar reta upp någon?

Jag är även ytterst intresserad av vilka som innefattar "generationen som fått barn nu", är det 20-, 30-, eller rent av 40-åringar??
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • The Doctor

....eller så kan det ha att göra med att vi faktiskt inte sett någon göra så. Med tanke på dina ord om stämningen här tycker jag att du sitter lite för högt på din höga häst, vem är du att säga att min upplevelse är felaktig?
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar utan vi lånar den av våra barn.
  • whybother
    WindNfire skrev 2013-09-17 00:31:10 följande:
    Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Natulcien

Vet du vad!? Jag är säker på att de som skriver positivt om offentlig amning här njuter för fulla muggar av sina små bebisar, och de hatar ingenting. De som står för hatet här är ju de som kliver in och skriver surgnälliga saker som "Det är inte alls trevligt att se främmande kvinnors bröst när man fikar eller äter."
    Kanske du kunde prova att bara njuta av en fika istället för att sitta och sura...? Solig
  • Namast3

Hoppas verkligen du skämtar.. Annars är detta de mest idiotiska jag läst. Så du menar på allvar att mammor som ammar ska stanna inne? Eller hur tänker du där.. Bebisar blir hungriga och nöden har ingen lag. Och varför skulle jag som ammar bry mig om att du och andra människor med idiotiska åsikter har något emot att jag ger mitt barn mat. Ge fan i att glo på folks bröst om dom nu är så äckliga. Herregud. Det är ju sjukt om något att sitta å glo på nån som ammar!!!

Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...