• WindNfire

Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...

Jag och många av mina vänner och bekanta har väldigt svårt att förstå hur man kan manifestera för att det är så "naturligt" att amma offentligt. Själva amningen i sig är ju naturligtvis nödvändig, men vad är grejen med att sitta på ett café, resturang eller liknande och slänga upp brösten och visa hela rubbet bland folk?

Undrar varför man inte kan ha större respekt för folk som sitter runtomkring, det finns såna som blir äcklade och tycker det är groteskt, de är där för att äta/fika och ska inte behöva flytta på sig för de tappar matlusten. I grannkommunen finns åtminstone amningsrum i gallerian, vilket jag tycker är ett bra initiativ för såna som inte vill se cirkusen slipper.. Visst, man kan välja att inte titta, men det kanske inte är så lätt alla gånger. Ibland ser man sånt man inte VILL se.

Att vara så obekymrad om vad andra tycker och känner anser jag bara vara ett märkligt beteende. Man behöver inte direkt fara fram som en ångvält bara för man nyss fått barn. Om man inte höll i en unge skulle det väl ändå inte vara okej att sitta och massera bröstvårtorna bland allmänheten? Varför är det inte ett uppseendeväckande beteende?

Tycker mest det verkar vara uppmärksamhetskrävande individer som ammar offentligt. Som ska vara obstinata och visa hur himla naturligt det är... nja, inte min grej i alla fall...

• Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...
  • hansine
    mormorett skrev 2013-09-17 16:20:47 följande:
    Min dotter sitter inte och"visar upp sig", man kan vara diskret även i amningsrum! Och man slipper störa andra som vill slippa se. Har du, krusmatta, ont av att se andra amma, som själv ammar? Blev lite motsägelsefullt därGlad

Och man kan amma om man måste, grejen är ju just det här flashandet med tuttarna! Att inte så många här har sett sånt beror väl på att dom är FÖR offentlig amning och försvarar det med näbbar och klor, oavsett hur mycket flashande dom ser!

Skriver inte mer här nu, halkade in av misstag, eg. Här finns så mycket aggressioner, har sett det i andra trådar, hur det blir rena lynchstämningen. Njut av era bebisar istället för att hänga här och "hata" varandra!
    Vilket "flashande" med "tuttarna"? Har du verkligen sett det? Vilka aggressioner?

Själv har jag slutat amman för länge sedan, men det gör mig glad när mammor tar hand om sina barn. Det som gör mig bedrävad är däremot alla föräldrar som pratar i telefon i stället för att titta på sina barn.
  • hansine
    Haskel skrev 2013-09-17 12:31:11 följande:
    Jasså, du menar de, de som först lägger barnet ifrån sig. Tar fram "tuttarna" och går runt bland alla restaurangens gäster, och trycker upp brösten i ansiktet på dem.

Ja, det kan jag hålla med om att det är ett lite underligt beteende, som ibland kan kännas lite irriterande. 
  • hansine
    Morrran skrev 2013-09-17 12:08:48 följande:
    För vet du TS? Jag har lika mycket rätt att vistas i samma lokaler som du - oavsett om jag ska amma eller ej. Och det har min bebis också. och det är bara att finna sig i det, eller så kan du välja att gå någon annanstans.
  • Threezool

Måste nästan inflika här med en kommentar för vissa kommentarer förstår jag mig verkligen inte på. Samt så är det bäst att poängtera att jag har inget problem med amning så länge det sköts snyggt, som jag vet aldrig har varit något problem vad jag minns. I alla fall, det snackas mycket om att visa respekt för de som ammar och självklart ska man det, men hur var det nu med ömsesidig respekt? Som mamma har du valt att skaffa barn, du har valt att amma med bröstet. Personerna bredvid hatt inte valt detta så varför är det då så svårt att respektera att alla kanske inte tycket om att se det? Nu har jag dock själv inte stött på någon som inte har skött det snyggt men är det så svårt att visa samma respekt för andra som ni kräver av dem? Tack för mig.

• Flickan och kråkan
    Threezool skrev 2013-09-17 22:50:24 följande:
    Måste nästan inflika här med en kommentar för vissa kommentarer förstår jag mig verkligen inte på. Samt så är det bäst att poängtera att jag har inget problem med amning så länge det sköts snyggt, som jag vet aldrig har varit något problem vad jag minns. I alla fall, det snackas mycket om att visa respekt för de som ammar och självklart ska man det, men hur var det nu med ömsesidig respekt? Som mamma har du valt att skaffa barn, du har valt att amma med bröstet. Personerna bredvid hatt inte valt detta så varför är det då så svårt att respektera att alla kanske inte tycket om att se det? Nu har jag dock själv inte stött på någon som inte har skött det snyggt men är det så svårt att visa samma respekt för andra som ni kräver av dem? Tack för mig.

Men på vilket sätt menar du att det är respektlöst att amma ett barn? På vilket sätt är det respektlöst att ge ett spädbarn mat, närhet, tröst? Ja, jag har valt att skaffa barn....liksom barnens pappor och då bör väl de också hålla sig hemma, eller? Valt att amma? Eh, svårt att välja bort att föda sitt barn eller hur tänkte du nu?
  • keron
    Flickan och kråkan skrev 2013-09-18 05:16:36 följande:

Men på vilket sätt menar du att det är respektlöst att amma ett barn? På vilket sätt är det respektlöst att ge ett spädbarn mat, närhet, tröst? Ja, jag har valt att skaffa barn....liksom barnens pappor och då bör väl de också hålla sig hemma, eller? Valt att amma? Eh, svårt att välja bort att föda sitt barn eller hur tänkte du nu?
  • yodi
    dom flesta visar ömsesidig respekt genom att amma så diskret som det bara går.

jag tror att många mammor (däribland jag själv) kan finna det en gnutta provocerande med alla dessa trådar om hur jobbiga vi och våra barn är. ammar vi så är vi äckliga, vi är i vägen med våra barnvagnar, vi är i vägen på bussar och tåg och vi ska helst inte flygga heller.

och tror du att du är välkommen att gå ut på restaurang eller cafe när du har ammat färdigt så nej, barnet kan störa.

och det som är så provocerande är att den stora andelen av oss gör så gott vi kan för att inte vara i vägen eller störa, men det verkar inte räcka.

den respekten jag ber om är lite högre tolerans nivå mot mammor och barn, även fast många verkar vara av åsikten att vi ska hålla oss borta från dom offentliga forumen så finns det i bland tillfällen när vi måste gå ut, om inte annat för våran psykiska hälsa.         
  • Litet My

Man har också ett val att titta bort om man tycker ammningen ser jobbig ut (det är väl att visa respekt att inte sitta och glo på andra dessutom). Dessutom är ammningen en väldigt kort tid av barnets liv, oavsett om man bara ammar bebisen som spädbarn eller ett par år till.

Värre med personer som fiser, pratar för högt osv. 
  • Natulcien
    Personerna bredvid den ammande mamman har valt att äta sin mat på ett café som är öppet för alla, och då får man respektera att de andra på caféet också äter (även bebisar). Varför ska du få dricka din latte offentligt, men inte bebisen som bröstmjölk?

Vad är det du inte vill se? Är det själva bröstet? Och varför stör ett bröst dig så mycket, tror du? Det kan nog vara läge att börja fundera i de banorna om du känner som du gör.
Svar på tråden Att slänga upp brösten bland folk för att amma är INTE "naturligt"...