• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Fiffig

Vi har gjort Ivf, ja! Eller jag kanske inte riktigt fattade frågan?

• Fiffig

Jo, tack Hannah. Fysiskt har jag mått ganska prima. Inget illamående och inga värre krämpor än. Bara en enorm trötthet. Nu när magen växer har jag börjat känna av rygg och fogar lite, men ändå mår jag väldigt bra.

Psykiskt har det däremot varit tuffare än jag tidigare trott. Innan plusset trodde jag att all oro skulle vara som bortblåst bara vi plussade, men så blev det inte riktigt. Men nu när vi kommit så här långt vågar jag så smått börja tro att det ska gå vägen.

Hur mår du själv?

• Babyheart

Hej tjejer!

Fiffig: Ett STORT grattis till din graviditet! Underbara nyheter. :))  

Här står tiden stilla. Vi skulle gjort vårt sista försök i augusti, men eftersom vi var/är i obalans i relationen här hemma så sköts det fram till november. Nu har vi gemensamt fattat beslutet att inte göra något mer detta året, utan vi måste läka oss själva först. Får se om vi tar nya tag nästa år.

En stor kram till er allihopa! Hjärta 

• Hannah8401

Fiffig, ja man tror att allt kommer vara så härligt när man fått pluset på stickan, men oron är konstant. Jag tycker det är lite svårt att njuta av graviditeten för jag oroar mig mycket. Det bästa som finns är när lilla bebisen är vild inne i magen och sparkar så magen skakar.

Imorgon går jag in i v 31, och fysiskt har jag inga plågor. Tränar och gör de mesta jag brukar, inga sammandragningar, inga foglossningar

Babyheart, jag förstår att relationen verkligen sätts på prov, det gjorde vår också, jag hade tänkt att avsluta allt denna sommaren om det inte blev något plus, dels för att det var så otroligt jobbigt och jag inte kunde tänka på annat eller njuta av kärleken, och dels för att jag kände att jag berövade honom något som han så gärna ville.

Jag har inget bra råd att ge till dig/er, bara hoppas att kärleken mellan er är tillräckligt stark för att överleva detta. Lycka till du med

• Frukostflingan

Grattis ni som blivit gravida. Jag håller tummarna för er som fortfarande försöker.

Själv lyckades vi på första IVF'en. I början av juli kom en liten prins. Jag lyckades släppa den värsta oron halvvägs och njöt verkligen. Och jag kan lova att det är värt allt slit och jobbigt jag gått igenom. Så ge inte upp!!!

• Babyheart

Hejje allihop!

Är inte inne så ofta i vår tråd men jag tänker ofta på er! Hjärta Jag har precis börjat med Suprecuren. Det har varit ett tufft år med 3 uppskjutna försök. Nu är vi i balans och ska äntligen göra vår sista medicinering. Ser med spänning och försiktighet fram mot att det kanske är vår tur denna gången. Glad Ta hand om er!

Kram!!

• Hannah8401

Hej babyheart! Vad roligt att höra från dig. Men tråkigt att ni måste skjuta upp era försök. Hoppas det går bra denna gång!

Vi ska försöka göra ett syskon nu, har precis fått tillbaka mensen. Kanske blir det ivf för oss också så småningom. Men ska börja med pergotime först.

Lycka till nu och uppdatera gärna hur det går. Kramar.

• Zwillinge86

Hej alla!

Känner igen en del av er från andra trådar. Lång historia kort: ofrivilligt barnlösa i 4 år. Började med spontan graviditet och missfall v.12 sedan ett års hormonell obalans och hattiga blödningar. Sedan fertilitetsutredning som visade låg äggreserv. 1:a ivf avbröts pga för få blåsor. 2:a ivf fick vi tillbaks ett ägg men det tog sig aldrig. Blev då hänvisade till ÄD. Vi valde att göra en 3:e privat ivf där 5 ägg plockades och befruktades, dock klara sig inget under odlingen. Hänvisade till ÄD även av privat klinik. Tog kontakt med CFC i köpenhamn som också hänvisade till ÄD. Blev kallade till ÄD-samtal, men nekades att ställa oss i kö pga att vi inte uppfattades som redo. Hade en tuff höst där min partner började ifrågasätta om han vill/orkade leva vårt liv längre, med ständiga försök och misslyckanden. Resultatet blev att vi bodde isär ett tag för att runt jul besluta oss för att fortsätta, men lägga försöken på hyllan under våren. I januari plussade jag igen och han tjata till mig ett tidigt vul i vecka 6 där vi såg ett hjärta slå, men i vecka 7 var allt över. Där och då rasade min värld. Blev sjukskriven pga akut stressreaktion, vilket sedan visade sig innefatta ett underliggande utmattningssyndrom orsakat av min längtan efter barn. Åkte då direkt till Aten och gjorde en immunologisk utredning som visade ett överaktivt immunförsvar som skapar antikroppar mot hormoner vilket troligtvis påverkar mina förutsättningar att bli och behålla en graviditet. Får nu immunsupport via grekisk läkare som har förhoppningar om att vi på sikt ska kunna få vårt efterlängtade barn utan vare sig ivf eller ÄD. Vi har beslutat att vi ger behandlingen ett år, sen får det bli ÄD utomlands. Jag har varit sjukskriven hela våren och plockat upp bitarna av mig själv. Känner mig nu mer hoppfull än någonsin och ska börja jobba igen på måndag.

Så vad vill jag säga med det här inlägget, mer än att jag så känner igen mig i känslorna och omöjligheten att övervinna sorgen och längtan. Jag jobbar som kurator och har under hela resans gång ansett att jag haft strategier för att hantera min situation, men likt förbannat så går jag och blir sjukskriven pga utmattning. Det jag lärt mig är att barnlösheten inte går att "hantera på rätt" sätt utan man kan just bara försöka göra sitt bästa med att överleva. Förr eller senare kommer vi alla till en punkt där det inte går längre, där alla sätt att hantera det man känner och går igenom är uttömda. Jag är glad att jag i och med bergochdalbanan vid det senaste missfallet kraschade som jag gjorde. Tror det krävdes nåt mer än min "vanliga" barnlöshet för att jag skulle bryta ihop. Men det är tack vare den kraschen som jag kunnat få tid att bara vara, och sakta men säkert hitta lite ny livsenergi istället för att leva på ständig tomgång. Och jag hoppas att fler än jag får den möjlighet även om jag självklart inte önskar att någon annan ska behöva må så dåligt.

Så mitt svar på inlägget som startade tråden (för länge sen) är att går det verkligen att stå ut i den situation vi befinner oss eller har befunnit oss i? Vi ska alla ha tapperhetsmedalj för våra försök att stå ut och leva och jobba, men jag tror att det är omänskligt att tänka att någon ska stå ut, i alla fall en längre tid.

Önskar er alla ett stort lycka till med att uppnå era barn/familj-drömmar!

• Hannah8401

Zwillinge, usch vad du har fått gå igenom mycket. Jag beundrar dig. Jag var helt förkrossad när jag fick veta mitt låga amh, jag undrade så vad meningen med livet var då jag inte kunde få barn? Nu blev jag ju gravid naturligt ändå, och det bara efter 1,5 år, så då gick det ändå lätt.

Men vad bra att ni fått mer hjälp, jag tror det finns så otroligt mycket som vi inte vet som påverkar fertiliteten. Hoppas verkligen detta hjälper er nu. Och så härligt att ni beslutat er att fortsätta tillsammans, er kärlek måste vara väldigt stark!

Jobbade du din första dag idag? Hur gick det?

Hur följer du med på äl osv nu när ni försöker naturligt?

Jag försöker tempa, men märker att det är svårt när lillen vill upp på natten. Det blir nog inte helt tillförlitligt.

Zwillinge och babyheart, ni får uppdatera hur det går. Stor varm kvar till er som kämpar så. Livet är så himla orättvist ibland.

• Babyheart

En liten update på vårt sista försök:

Var nere på Sahlgrenska igår och fick tillbaka 2 ägg in i mig samt 1 till frys. Vårt bästa resultat hittills! Glad Jag är så oerhört glad och kunde givetvis inte hålla tårarna tillbaka när läkaren gav oss så fina nyheter. Skäms Nu hoppas vi att äggisarna överlever i mig och att vi kan få njuta av resultatet. 

Kram till er alla! Hjärta

• Soliho

Var länge sen jag var här inne. (2,5 år) Tappade sugen för det mesta när det inte fäste i precis samma veva som vi fick veta att svägerskan var gravid (lite tidigare än de planerat). Hur gick det för er allihopa? Vore kul att få veta om det är någon som ser detta.

Vi gjorde en spolning våren 2013 och upptäckte en polyp som skulle opereras bort. Innan operationen blev jag spontant gravid och fick missfall. På operationen kunde de inte hitta någon polyp. Och precis efteråt blev jag spontant gravid igen. Sonen föddes i februari förra året. Jag hoppas att det gick lika bra för er allihop och att ni också har fått era små efterlängtade.

• Strumpan81

Grattis Soliho! Härligt att höra att ni lyckats

Vi gjorde 5 IVF, sen blev jag less och åkte till Aten och gjorde en immunutredning. Startade med alla immunmediciner och blev sedan spontant gravid. Nu har vi en son som är drygt ett år.

Jag hoppas också att alla ni andra här inne har lyckats få era små hjärtan.

• Hannah8401

Jag fick en son i Dec 2013 och väntar en dotter om 5 veckor! Detta hade jag aldrig trott!

• Soliho

Åh, grattis Strumpan och Hannah! Så kul att höra. Det låter som våra pojkar är i ungefär samma ålder. :)

Nu är all väntan och allt jobbigt nästan glömt. Ibland tänkar jag på att vi kunde ha fått ett helt annat barn om vi hade lyckats tidigare ... det känns konstigt.

• Babyheart

Hej tjejer!

Vill gärna dela med mig av en liten uppdatering.

Vi misslyckades med våra tre ivf på Sahlgrenska och fick därför söka oss till en privat klinik. Första försöket hos dem misslyckades totalt, inga ägg tillbaks till mig. Chocken var enorm, då det är första gången något av våra försök inte leder till återföring.

På nationaldagen nu i år fick vi äntligen tillbaks två ägg in i mig ( försök 5 ) och nu har jag för första gången i mitt liv plussat! Det är självklart väldigt tidigt ännu, men så här långt har vi aldrig kommit förut och det är en fantastisk känsla. :)

Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?