• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Frukostflingan
    stegen skrev 2013-02-18 13:03:34 följande:
    Penny: sen när/om vissa symptom som illamående kommer vill du göra nästan vad som för att vara symptomfri, sen när det försvinner vill du göra allt för att få tillbaka dem )

Idag går vi in i vecka 17, önskar så efter ett livstecken så jag vet att allt är bra, : veckor tills RUL, känns som en jobbig väntan!
    Ja så är det verkligen. Först vill man bli av med illamående och kräkningar och sen känner man inget och då är man inte nöjd för det. Jag är glad att vi har RUL denna vecka. Äntligen lite bekräftelse. :)
  • stegen
    Frukostflingan skrev 2013-02-18 13:08:09 följande:
    Ja så är det verkligen. Först vill man bli av med illamående och kräkningar och sen känner man inget och då är man inte nöjd för det. Jag är glad att vi har RUL denna vecka. Äntligen lite bekräftelse. :)

Just nu har jag nog bara växande mage kvar och kanske lite illamående ibland. Men tänk om den bara kunde låta mig känna den, en gång bara! Fortfarande inte släppt att jag vill ha livstecken efter kritiska vecka 12 funderar på att övertala BM att få försöka höra hjärtljud, men om hon inte vill blir nog oron för mig värre pga frustration.

Spännande med ditt rul denna vecka, kommer ni ta reda på kön?
  • Frukostflingan
    stegen skrev 2013-02-18 13:19:00 följande:

Just nu har jag nog bara växande mage kvar och kanske lite illamående ibland. Men tänk om den bara kunde låta mig känna den, en gång bara! Fortfarande inte släppt att jag vill ha livstecken efter kritiska vecka 12 funderar på att övertala BM att få försöka höra hjärtljud, men om hon inte vill blir nog oron för mig värre pga frustration.

Spännande med ditt rul denna vecka, kommer ni ta reda på kön?

Det har vi inte bestämt än. Vi vill nog lite olika, men ingen är så bestämd att vi kommer diskutera det speciellt hetsigt.
  • Strumpan81

HURRA OCH GRATTIS Penny!!! :)
    Det är ju helt underbart! Äntligen lite mer positiva nyheter i tråden :)

Kram

• isadora81

Strumpan: Hur går det för dig? Min insemination gick inte vägen så nu har vi kört igång med ivf.

• Strumpan81

Isadora: så spännande! Har du börjat spraya?

För oss går det sådär. Gjorde ET i nov som misslyckades och sedan FET för 2 v som också misslyckades. Planerar för 3:e FET i nästa menscykel. Ibland tycker jag livet är skit och vill bara sluta finnas. Men sen hittar jag tillbaka till hoppet och ger mig fa**n på att det här ska gå - jag SKA bli MAMMA : )
    Så det är bara att fortsätta kämpa.

Jag håller tummarna för er Isadora!!

Kram

• isadora81
    Strumpan81 skrev 2013-02-18 22:08:28 följande:
    Isadora: så spännande! Har du börjat spraya?

För oss går det sådär. Gjorde ET i nov som misslyckades och sedan FET för 2 v som också misslyckades. Planerar för 3:e FET i nästa menscykel. Ibland tycker jag livet är skit och vill bara sluta finnas. Men sen hittar jag tillbaka till hoppet och ger mig fa**n på att det här ska gå - jag SKA bli MAMMA : )
    Så det är bara att fortsätta kämpa.

Jag håller tummarna för er Isadora!!

Kram

Vad tråkigt! Hoppas verkligen att det blir tredje gången gillt för er!

Jag har sprayat sedan cd 1 är nu på cd 9. Jag kommer börja spruta på fredag. Beräknat äggplock är någon gång vecka 10.

Jag håller med dig om att allt går upp och ner. Man kastas mellan hopp och förtvivlan. Just nu är det mycket hopp eftersom det är första ivf-försöket. Om vi misslyckas med första försöket vet jag att jag kommer tappa tron även på ivf. Fast det är ju inte kört. Har sett en hel del härinne som har blivit gravida på tionde ivf-försöket och liknande.   
  • Penny å längtan
    Strumpan81 skrev 2013-02-18 21:58:47 följande:
    HURRA OCH GRATTIS Penny!!! :) Det är ju helt underbart! Äntligen lite mer positiva nyheter i tråden :) Kram

Tack strumpan! Ja, det känns härligt! :) Ännu inga jätte tydliga gravidsymptom, BM sa att det var för tidigt för att känna något ännu, men en del känner av direkt. Bra att du inte ger upp, du kommer lyckas!! :) Jag kom på att dagen innan TD åt jag både gravad lax och chevre, något man inte borde äta som gravid :/ Har jag riskerat något nu?? [/quote-nick] Isadora; vad spännande med första ivf:en, håller tummarna! Vad ska du använda för preparat? [/quote]
  • Penny å längtan

En till fråga...

Ni som har gjort gravtest. Vilket är "mest pålitligt"? De med streck (finns olika billiga och känsliga test) eller Clearblue digitala? Jag har bara testat med det digitala ännu. Men jag har läst att många testar med streck för att på så sätt se om det blir starkare (eller svagare) över tid. Jag ska ju på ul den 13/3, men tänker om det är en bra idé att testa en gång i veckan fram tills dess... eller är det bara dumt?? :/

• Frukostflingan
    Penny å längtan skrev 2013-02-19 12:42:21 följande:
    En till fråga...

Ni som har gjort gravtest. Vilket är "mest pålitligt"? De med streck (finns olika billiga och känsliga test) eller Clearblue digitala? Jag har bara testat med det digitala ännu. Men jag har läst att många testar med streck för att på så sätt se om det blir starkare (eller svagare) över tid. Jag ska ju på ul den 13/3, men tänker om det är en bra idé att testa en gång i veckan fram tills dess... eller är det bara dumt?? :/

Det ska du inte behöva göra. Jag har mest testat med de med streck och de har alltid visar rätt för min del. Har man väl fått plus och gått över testdagen/BIM så ger de ju utslag nästan helt säkert. Släng inte ut pengar på massa digitala tester är mitt råd :)
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?