• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Frukostflingan

Ja vi valde KUB-test. Vi var helt överrens hur vi skulle hantera resultatet om det var hög risk. Det tror jag är viktigt.

• Penny å längtan
    Frukostflingan skrev 2013-03-23 07:30:42 följande:
    Ja vi valde KUB-test. Vi var helt överrens hur vi skulle hantera resultatet om det var hög risk. Det tror jag är viktigt.

Får jag fråga vad ni bestämde? Sorry om jag lägger mig i sånt som är för privat. Är själv osäker på om jag vill göra kub, är rädd för att vara orolig i onödan.
  • stegen

Vi gjorde inte kub test då man måste vara över 34 i vårt landsting för att få det gratis. Jag har ingen aning hur vi hade gjort om vi blivit erbjudna.

• Frukostflingan

Penny: hade vi fått ett sämre resultat hade vi gjort fostervattensprov. Hade det visat på något fel hade vi nog med största sannolikhet inte behållt barnet. Vi resonerade som så att vår livssituation är sådan helt enkelt. Om det ändå inte kommer ett friskt barn så kommer inte det bli några som helst problem. Det kommer vara lika älskat ändå. Men vi valde att minimera risken.

• Strumpan81

Härligt att höra att det går bra för er Frukostflingan, Penny och Stegen!

Jag önskar att jag en dag får uppleva det ni upplever nu....

Trevlig helg!!

• elyse

Vilket jobbigt yrke! Själv är jag förskollärare och kan inte heller få någon paus på jobbet. Jag har inga bra råd att ge kring hur man tar sig igenom detta. Själv funderar jag på att försöka bli sjukskriven ett tag och söka upp någon psykolog. Jag börjar min fjärde omgång Pergotime imorgon (andra trippelkuren), men om detta inte tar så vet jag inte om jag orkar fortsätta utan då kanske det blir uppehåll ett tag. 

• Penny å längtan
    Strumpan81 skrev 2013-03-23 13:45:32 följande:
    Härligt att höra att det går bra för er Frukostflingan, Penny och Stegen!

Jag önskar att jag en dag får uppleva det ni upplever nu....

Trevlig helg!!

Det är jag säker på att du ska få göra Strumpan! :))

Glad Påsk till er alla!!
  • Babyheart

Hej hej!

Jag smiter in här och ser att det är ganska lugnt i tråden. 
    Själv har jag påbörjat vårt andra IVF försök. Sprayar med Suprecur tre ggr/dag.  Är på dag fem och har ganska tidigt känt mig trött. Vet inte om det är en biverkning eller inte men än så länge mår jag bra iaf. :))

Oron finns där, att det misslyckas igen. Jag försöker ändå vara positiv och ser fram emot kommande veckor.
    Denna gången är det en annan läkare som skrivit ut medicinerna. Vet ni om det är vanligt att man får en "ny" läkare mellan försöken. Jag trodde vi skulle ha samma igen, men så var nog inte fallet. 
    Medicineringen är den samma som vid förra försöket, samma doser. Det jag har tryckt på är att när jag tar
    ÄL-sprutan så vill jag att vi ska få komma in snabbare till SU. Min kropp hann påbörja ägglossning snabbt förra gången så när vi väl kom in till sjukhuset för ÄP hade jag 8 ägg kvar. På ultraljudet innan ÄP räknade hon till 15 äggblåsor. 

Hur går det för er andra? {#emotions_dlg.flower}

• Hannah8401

Babyheart vad spännande att du påbörjat nästa försök:) Hoppas det går bra denna gång. Hade du barn sen innan?
    Vi har lyckats bli gravida igen naturligt, jag hade hämtat ut nästa omgång med pergo+ägglossningsspruta, men det bara ligger här nu, hoppas slippa använda det, inte förrän det är dags för syskon i såna fall.
    Jag mår bra fysiskt förutom att konditionen tog semester, men psykiskt är det inte så bra, livrädd att det ska gå som sist gång med missfall...jag tränar mycket och jobbar med träning, men har inte tränat sen jag fick veta för en vecka sen, och ska försöka få sjukskrivning från alla pass. Jag tränade på precis som vanligt sist, och man säger ju att man kan det, men det finns också studier som visar att det ökar risken att mista.

Ni andra som plussat och fått behålla, hur aktiva var ni från ca vecka 4-12?

Och hur går de för er som fortfarande väntar? Hur långt har ni kommit?

Ha en fin söndag allihopa.

• Babyheart
    Hannah8401 skrev 2013-04-07 10:52:09 följande:
    Babyheart vad spännande att du påbörjat nästa försök:) Hoppas det går bra denna gång. Hade du barn sen innan?
    Vi har lyckats bli gravida igen naturligt, jag hade hämtat ut nästa omgång med pergo+ägglossningsspruta, men det bara ligger här nu, hoppas slippa använda det, inte förrän det är dags för syskon i såna fall.
    Jag mår bra fysiskt förutom att konditionen tog semester, men psykiskt är det inte så bra, livrädd att det ska gå som sist gång med missfall...jag tränar mycket och jobbar med träning, men har inte tränat sen jag fick veta för en vecka sen, och ska försöka få sjukskrivning från alla pass. Jag tränade på precis som vanligt sist, och man säger ju att man kan det, men det finns också studier som visar att det ökar risken att mista.

Ni andra som plussat och fått behålla, hur aktiva var ni från ca vecka 4-12?

Och hur går de för er som fortfarande väntar? Hur långt har ni kommit?

Ha en fin söndag allihopa.
    Åh va roligt att det tog sig på naturlig väg för er! Grattis!! :))
    Hur långt gången är du? Vi har inga barn sen tidigare och kämpar tyvärr mot klockan. :(( 
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?