• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Penny å längtan

Hur går det för er som ruvar?? och ni andra så klart?

Själv mår jag bra idag, har nyss varit på UL och fått se lilla knott igen. Är i vecka 13, snart 14. Fick också reda på att barnet har en mycket låg risk vg Downs, känns skönt att veta även om jag inte bryr mig så mycket om siffror. Jag ville bara få se barnet igen :)) Men det är så typiskt att jag oroade mig strax innan, och min sambo var cool-lugn ;)

Tänker på er! kram

• Hannah8401

Frukostflingan, vad gjorde du för typ av träning istället? Och tog du upp löpningen efter vecka 12? Jag tänkte sätta igång med träning igen om jag kommer till vecka 12. Vilka veckor fick du missfall?

Penny vad härligt att allt går så bra! jag var på tidigt vul idag och såg hjärtat, det var häftigt! Men är bara 6+1, om två dagar är jag på samma dag som sist gång jag mista. Men ska tillbaka om tre veckor igen, det känns skönt, man vill ju gärna veta om det är liv därinne. Har du fått mage än? Och tränar du något?

• Frukostflingan

Hannah: jag tog inte upp löpningen alls. Har haft missfall typ v 7, 9 och 12. Sen gjorde vi ju IVF och då ska man inte träna under sprutandet. Sen blev jag avrådd från löpningen. Jag har väl kunnat göra allt som inte innehåller löpning, mycket hopp och slag mot magen. Men det jag valt mest är spinning, simning, promenader och gym.

• Hannah8401

Oj, vet du varför du fick missfall? Hade du sett någon av graviditerna på vul innan? Provade du att ta progesteron för att behålla någon av dom? Och varför gjorde ni ivf, du verkar ha lätt att bli gravid? Du behöver självlart inte svara på mina närgångna frågor om du inte vill. Härligt att det tillslut stannade en baby i magen

• Frukostflingan

Vi har gjort missfallsutredning men den visade inte något. Missfallen tillsammans med misstänkt endometrios och ett något lågt AMH-värde gjorde att vi fick remiss för IVF. Jag är 34 så man tyckte inte vi behövde kämpa själva längre. Trots att jag har blivit gravid har det gått typ 9 månader mellan varje gång vilket man tyckte var ganska länge.

De två första gångerna har jag haft blödningar och kollat med VUL. Första gången kollades för tidigt för att kunna se hjärtat. Andra gången såg man hjärtat vid två VUL. Sen vid KUB-testet levde inte fostret längre. Tredje gången var en ofostrig graviditet. Då kände jag själv att det inte stod rätt till.

• Frukostflingan

Vi har gjort missfallsutredning men den visade inte något. Missfallen tillsammans med misstänkt endometrios och ett något lågt AMH-värde gjorde att vi fick remiss för IVF. Jag är 34 så man tyckte inte vi behövde kämpa själva längre. Trots att jag har blivit gravid har det gått typ 9 månader mellan varje gång vilket man tyckte var ganska länge.

De två första gångerna har jag haft blödningar och kollat med VUL. Första gången kollades för tidigt för att kunna se hjärtat. Andra gången såg man hjärtat vid två VUL. Sen vid KUB-testet levde inte fostret längre. Tredje gången var en ofostrig graviditet. Då kände jag själv att det inte stod rätt till.

• Frukostflingan

Oj dublett sorry!
    Ett svar till, nej vi provade inte progesteron vid missfallen. Men när vi gjorde IVF'en såklart.

• Babyheart
    Penny å längtan skrev 2013-04-16 15:43:38 följande:
    Hur går det för er som ruvar?? och ni andra så klart?

Själv mår jag bra idag, har nyss varit på UL och fått se lilla knott igen. Är i vecka 13, snart 14. Fick också reda på att barnet har en mycket låg risk vg Downs, känns skönt att veta även om jag inte bryr mig så mycket om siffror. Jag ville bara få se barnet igen :)) Men det är så typiskt att jag oroade mig strax innan, och min sambo var cool-lugn ;)

Tänker på er! kram
    Va roligt att du mår bra Penny! :)) Måste vara underbart att få se lilla bebisen på UL igen. Hjärta Idag är jag sex dagar försenad. Min mens vill inte komma igång och jag har en telefontid inbokad med SU i eftermiddag. Det är ju meningen att jag ska starta upp injektionerna denna veckan men nu vet jag inte hur det blir.

Jag har på deras order tagit ett test nu på morgonen som var negativt. Vi har endast haft umgänge en gång senaste månaden och jag hade inte alls koll på min ÄL, så det kom absolut inte som en chock. 

Nu kommer jag med all säkerhet få åka ner till Göteborg för ett ultraljud i veckan. Att mensen uteblir är ju vanligt när man börjar spraya med Suprecur, men jag kan villigt erkänna att jag är lite frustrerad. Brukar inte längta efter tant röd, men nu när jag vill att hon kommer så gör hon inte det.  

För övrigt känner jag mig konstant trött och lite virrig. Måste vara medicinerna! Flört

Jag hoppas att det går bra för alla i tråden, oavsett om ni är gravida eller fortsätter kämpa som jag och min sambo gör. 

Kram i massor till er allihop! {#emotions_dlg.flower} 
  • Hannah8401

Tack för svaren Frukostflingan. Att du har orkat...Du måste vart väldigt orolig denna gången kan jag tänka mig. Hur lågt amh har du? Jag har så lågt att läkarna säger att det nästan är omöjligt för mig att bli gravid. Man undrar lite hur tillförlitligt det är med amh. Vilka veckor såg du fostret på vul som inte överlevde vid kub? Och i vilken vecka kan man göra kub?

Babyheart, så typiskt att mensen inte dyker upp nu, och av helt fel anledning också! Suck. Hoppas verkligen den kommer snart. Detta blir ert andra ivf försök? Hade ni provat att stimulera med sprutor eller insemination innan?

• Frukostflingan

Ja jag var riktigt nojjig i början denna gång. Tog inte ut speciellt mycket i förskott innan KUB. KUB gör man typ i v11-13. Jag har för mig att man såg hjärtat i v 7 och v 9. Sen hade fostret slutat leva i v 11.

Mitt AMH var 0,9 så inte alls jättelågt. Men ändå under normalt.

Jag orkar för att viljan efter barn är så stor. Sedan har jag försökt sätta det i perspektiv till att jag och människorna i min omgivning är friska. Det finns mycket annat att glädjas åt. Det har varit en hjälp på vägen. Oavsett har jag och min sambo varandra.

Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?