• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Hannah8401

Men babyheart, detta låter väl mycket lovande? Så många och stora äggblåsor lycka till!

Penny, fick du sjukskrivning? Har du fått mage än?

Jag var på nytt vul idag, vecka 10, och bebisen lever fortfarande ska tillbaka igen om drygt en månad.

• Babyheart
    Hannah8401 skrev 2013-05-07 15:14:44 följande:
    Men babyheart, detta låter väl mycket lovande? Så många och stora äggblåsor lycka till!
    Penny, fick du sjukskrivning? Har du fått mage än?
    Jag var på nytt vul idag, vecka 10, och bebisen lever fortfarande ska tillbaka igen om drygt en månad.
    Ja du Hannah! Vi blev chockade över hur stora de var! Vi har haft som störst 18 mm första försöket, så det kom som en överraskning. 
    Hoppas nu bara att de stannar kvar, sist hann min kropp göra sig av med sju blåsor innan ÄP.
    Läkaren sköt fram min ÄL injektion med två timmar denna gången, nu får vi se imorgon om det har hjälpt.
    Vi vill gärna få ut så många av de 12 som möjligt. Glad 

Härligt att bebisen mår bra! En nyfiken fråga bara! Får man gå lite tätare på VUL efter IVF eller följer man "vanlig" besöksrytm? 
    Kram! 
  • Hannah8401

Åh ja hoppas verkligen dom stannar allihop, då ökar ju chansen oxå att få ett väldigt bra ägg tillbaka. Eller får ni sätta tillbaka fler än ett kanske?

Jag vet inte hur det är med ivf om man får tätare uppföljning, går du privat är jag ganska säker på att du får det. Jag har inte gjort ivf, Anledningen till att jag får göra tidiga och fler vul är för att läkarna bedömt mina chanser till att bli gravid naturligt som väldigt väldigt små pga av superlågt amhvärde, plus att jag fick missfall strax före jul. Och min vanliga läkare är väldigt snäll och tog min oro på allvar och skickade remiss

• Frukostflingan

Babyheart: Vi har gjort IVF och det extra vi har är ett tidigt VUL i v 8 typ. Och så ett TUL i v 32. Inga extra besök annars om det inte finns andra skäl till det.

• Babyheart
    Hannah8401 skrev 2013-05-07 19:10:19 följande:
    Åh ja hoppas verkligen dom stannar allihop, då ökar ju chansen oxå att få ett väldigt bra ägg tillbaka. Eller får ni sätta tillbaka fler än ett kanske?
    Jag vet inte hur det är med ivf om man får tätare uppföljning, går du privat är jag ganska säker på att du får det. Jag har inte gjort ivf, Anledningen till att jag får göra tidiga och fler vul är för att läkarna bedömt mina chanser till att bli gravid naturligt som väldigt väldigt små pga av superlågt amhvärde, plus att jag fick missfall strax före jul. Och min vanliga läkare är väldigt snäll och tog min oro på allvar och skickade remiss
    Alla 12 äggblåsor var kvar och varenda en innehöll ett ägg! :))
    Första försöket hade jag flertalet blåsor som tyvärr var tomma så nu känns det som om oddsen ökat en aningen. 
    Är SÅ förväntansfull o glad. Håller tummarna för att så många som möjligt överlever och befruktas. :))
    Vi har fått tid imorgon fredag på SU och jag önskar inget hellre än att telefonen INTE ringer imorgon förmiddag!
    Kram!  
  • Hannah8401

Åh wow! Bra jobbat! Klart att ett eller flera ägg kommer vara bra vad betyder det om dom ringer? Vad spännande, du får uppdatera hur det går för dig

• Babyheart
    Hannah8401 skrev 2013-05-09 11:03:59 följande:
    Åh wow! Bra jobbat! Klart att ett eller flera ägg kommer vara bra vad betyder det om dom ringer? Vad spännande, du får uppdatera hur det går för dig
    Sjukhuset kan ringa så sent som ett par timmar innan vår besökstid om befruktningen misslyckats eller om celldelningen inte påbörjas i äggisarna och det samtalet vill vi inte ha! Flört
  • Penny å längtan

Hej alla!

Har varit bortrest och inte kunnat svara tidigare.

Babyheart: vilket fint resultat på ÄP !! Det är ju jätte bra, och de har många fina ägg att välja mellan. Hur har det gått med et?

Hannah: grattis till fint VUL och att det lilla pyret mår bra :) Hur mår du själv?

Frukostflingan: hur mår du?

Själv är jag inne i vecka 17, kan inte riktigt fatta det ännu,

men nu har jag börjat berätta för folk på jobbet. Äntligen börjar illamåendet minska, men tröttheten finns där hela tiden (sover rätt dåligt). Jag är inne i de berömda "spökveckorna", där jag knappt känner mig gravid ibland och detta oroar mig (alltid finns det något). Finns det en bebis där? Min mage är inte heller speciellt stor och ibland får jag för mig att magen har minskat.

Men jag försöker njuta så gott jag kan. Lever efter devisen att "ingen kraftig blödning=gravid" :))

Kram!

• Frukostflingan

Penny å längtan: Jag mår fint. Börjar känna av ryggen lite. Och så är jag trött, men jag mår fint. 31+0 idag så det börjar helt klart närma sig med stormsteg. Spännande verkligen.

• Hannah8401

Ja babyheart hur har det gått?

Penny, jag mår sådär, är väldigt trött och illamående vissa dagar och orkar ingenting, andra dagar är bättre ska du göra rul snart? Har du gjort något vul innan? Snart kommer du nog att känna sparkar, gör man inte det mellan 15-20 ca första gången? Oj vad länge du hållt dig med att berätta, om allt ser bra ut på vul den 6 juni ska jag nog berätta på jobbet.

Frukostflingan, nu är det inte länge kvar! Är du fortfarande aktiv och tränar?

Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?