Hur står man ut med all väntan?
Hej! Jag vill också gärna dela väntan med någon och vi verkar ligga i fas med varandra, förutom att vi inte väntar på att få gära vårt första försök. Hoppas det är okej. Jag och min man har försökt i över fyra år nu. Vi tog det ganska lungt i början, trots att jag visste att min oregelbundna mens nog skulle ställa till det. Efter ett år ungefär sökte vi hjälp och tog prover och remiss skickades till Huddinge. Jag har PCO och vi körde med Pergotime medan vi väntade i kön. Vi åberopade ingen vårdgaranti för det kändes ju ändå som att det hände någonting. Vi fick sen ett erbjudande om att köra någon annanstans än Stockholm och valde RC i Uppsala. Vi började våra tester där under hösten 2010 och gjorde sedan vårt första försök i början av 2011. Alla har alltid sagt att det kommer att gå bra för oss eftersom det enda felet som hittats är att jag inte släpper mina, i övrigt fina ägg. Vi fick ut fyra fina ägg på första försöket och gjorde ett färskförsök och två frysförsök som misslyckades. Ett ägg överlevde tyvärr inte upptiningen. Vi började det andra försöket under hösten 2011 och fick ut hela nio ägg. Men bara ett av dem överlevde odlingen. När det försöket också misslyckades kände jag mig helt slutkörd. Jag hade det oerhört stressigt på jobbet och vi kände båda att vi behövde en paus. Vi har därför skjutit på vårt tredje och sista landstingsfinansierade försök och försökt tänka på annat. Det har varit skönt och jag har tränat och faltiskt fått en mer regelbunden mens som jag hoppas ska hålla i sig så att den väntan i alla fall kortas. :) För det har varit oerhört mycket väntan. På läkartider, på undersökningar, på att mensen sla komma, på att den inte ska komma ... Eftersom det gått så lång tid sen våra första tester får vi nästan börja om från början igen och har vårt första besök i Uppsala den 16 oktober. Jag hoppas att det betyder att vi kommer igång före jul. Den här gången har jag dock inga förhoppningar alls, inte än i alla fall. Senast var jag så säker på att det skulle gå, men nu vågar jag inte hoppas. Under tiden som vi har försökt har närmare 40 barn fötts i vår närhet, i familjen, vänkretsen, på jobbet och just nu är både min bästa vän och min syster gravida med sina andra barn. Jag är oerhört glad för deras skull, men samtidigt så bitter över att det aldrig blir vår tur. Hoppas på tur för oss alla. Visst är väl 2013 vårt år?