• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • liwa

hej strumpan
    ja, vad gör man? Har inga goda råd förutom att man på något magiskt sätt faktiskt tar sig igenom det. Längtan är så stark så det finns inget annat alternativ. Vi har försökt i snart 2,5 h år (också oförklarligt barnlösa). Vi har kört IVF sedan januari. 5 insättningar hittills men inget pluss. Och ja, det tär på psyket. Mitt sätt att hantera det är att berätta för vänner och familj vad vi går igenom samt försöka fylla tiden med annat. Kurser, föreläsningar, träning, bio, resor etc. Men alla har vi olika sätt att hantera det, du kommer hitta ditt.

håller tummarna att det ska gå bra för dig.

• Lino83

Hej,
    jag förstår dig då jag känt och känner precis samma sak. En månad är en cykel och en chans till att bli gravid.. dagar släpar sig fram och man tänker på bäbisar och graviditet ungefär femtio gånger i timmen, dygnet runt...