• Strumpan81

Hur står man ut med all väntan?

Hej!

Jag och min sambo har försök få barn under 1,5 års tid utan några som helst resultat. Vi har genomgått fertilitetsutredning utan att några fel eller hinner kunnat påvisar. Vi är så kallat oförklarligt infetila. Nu står vi i landstingskö och ska få starta behandling om 1-3 månader. Jag vet att det är banalt och ett lyxproblem, men för mig känns en månads tid jättelänge och nästan obeskrivligt långt borta. Jag vill ju börja NU. Jag förstår såklart naiviteten i detta, men det är likaväl så jag känner. Jag har tappat lusten för alla vardagliga sysslor och träning som jag utövar varje dag (löpning+gym-simning) känns inte heller kul.
    HUR GÖR NI DÄR UTE FÖR ATT ÖVERLEVA?Glad
    Hur underviker man att gå under av längtan, oro och frustration?

Jag kanske ska nämna att jag jobbar som barnmorska på förlossning och BB och har svårt att helt styra bort tankarna från graviditeter och förlossning.

• Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?
  • Strumpan81

Nu skriver jag många inlägg - men hurra hurra hurra!!! Ibland har man flyt alltså. Precis efter att jag skrivit förra inlägget ringer en BM från en gynekologmottagning på samma gata som vi bor upp och säger att hon fått en remiss från Falun IVF och att vi är välkomna dit på första mötet 24/10 och att vi ska få starta vår behandling nu i oktober!!!!! Åh jag är SÅ GLAD just nu!

• Frukostflingan

Vi har försökt få vårt lilla undererk i dryg 2,5 år. Vi har 3 missfall och 2 utredningar i bagaget och man har inte hittat något. Väntan har varit jobbig och det är påfrestande när andra runtomkring lyckas. Vissa har till och med snart hunnit få barn nummer två. Livet känns inte alltid rättvist. Men jag har lyckats bita ihop på något sätt. Jag har mina dagar där jag är deppig och bara vill vara ifred. För att hantera sorg, maktlöshet och smärta har jag tränat, tränat och tränat. Det har faktiskt fungera bra.

Nu har vi fått påbörjat IVF och jag får inte löpträna längre. Känner kanske att saker börjar komma ikapp lite nu och jag önskar att jag fick ge mig ut och rensa skallen med en löprunda. Men om några veckor kanske jag har ett litet plus att glädjas åt.

Strumpan skönt att det går framåt för er. 24 oktober är ju SNART :) Så framåt jul kanske du har ett lite pyre i magen att glädjas åt! Jag håller tummarna för dig och alla andra i den här tråden!!!

• Fiffig

Härligt strumpan!! Hoppas jag har lika goda nyheter som du efter vårt möte nästa tisdag. Vet inte om jag vågar hoppas, men det vore helt fantastiskt att få starta redan vid nästa mens.

• Strumpan81

Fiffig: jag är övertygad om att ni också kommer få köra igång direkt med behandling när din nästa mens kommer. Fertilitetscentrum i Sthlm har ingen kötid, så det borde va stora möjligheter att det är likadant på Fertilitetscentrum i Gbg. Jag håller tummarna för det.

• Strumpan81

Välkommen frukostflingan! Vilken lång väntetid ni har bakom er. Du verkar va stark och träningsfokuserad :)
    Till att börja med i ca 1,5 år så hanterade jag också det hela med extra mycket träning. Jag har alltid varit lite träningsgalen. Så jag körde igång med klassikern och olika löptävlingar som medicin för att fokusera på annat än barn. Men från och med att vi började vår utredning i september 2012 var det som om luften rann ur mig - jag kunde inte längre springa av mig tankarna och frustrationen... Dessutom fick jag råd att dra ner på träningen då jag är lite för smal - kanske var det de som gjorde att träningen plötsligt tappade sin helande kraft.

Kul att ni börjat med ivf!! Håller du på med injektionerna eller har ni redan plockat ut och ägg och återfört embryot? Nu måste det verkligen vara eran tur!! Håller tummarna för att du snart har ett litet liv i magen. Vilken klinik går ni på? Får du inte träna alls under behandlingen??

• isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-11 09:14:04 följande:
    Åh va härligt det låter! Amazonas är min dröm. Du får beskriva hur resan var, sen när ni kommit hem.
    När jag var i Brasilien var jag mest och hälsade på några brasilianska vänner som jag pluggat med några år i Australien. Men nästa gång får det bli Amazonas för våran del med.  

Att allt ska behövas skickas per post. Kan de inte maila varandra, i dagens moderna samhälle, ?? Det hade ju gått tusen gånger snabbare. Ring på måndag. Då måste de fått remissen - så får du övertala dem till att öppna den, om de inte redan gjort det. 

Jag kunde inte hålla mig utan ringde idag igen. De hade fått in papperen nu!!! :) Sköterskan sa att hon skulle lägga dessa till doktorn på en gång. Någon gång under nästa vecka ska jag få hem ett papper som bekräftar min köplats och när jag får hem det papperet har min remiss skickats vidare till CvL i Uppsala. Oj vad spännande!
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-11 10:00:58 följande:

Jag blev uppringd av Falun idag. De har fått in vår remiss. De har ingen kötid, så vi skulle i princip kunna börja vår behandling på en gång. Men så visade det sig att de har bytt gynekolog som de samarbetar med här i Stockholm, och han har kötid - suck!! Så vi har fått tid för start av behandling 19/11 Åh det känns såååååååå långt bort. Jag vet att jag är fånig, men jag vill inte vänta en sekund till. Jag ska ringa runt och kolla läget lite hos andra gynekologer - så kanske kanske jag lyckas korta ner väntetiden.

Åh vad spännande!!! Har de inte ett första samtal som du måste gå på först innan du börjar? Alla privata gynekologer borde kunna sköta undersökningarna. Så det låter bra att du ringer runt och kollar.
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-11 10:13:18 följande:

Nu skriver jag många inlägg - men hurra hurra hurra!!! Ibland har man flyt alltså. Precis efter att jag skrivit förra inlägget ringer en BM från en gynekologmottagning på samma gata som vi bor upp och säger att hon fått en remiss från Falun IVF och att vi är välkomna dit på första mötet 24/10 och att vi ska få starta vår behandling nu i oktober!!!!! Åh jag är SÅ GLAD just nu!

Jag hann skriva mitt meddelande innan jag läste detta. :)

Grattis!!! Oj vad spännande!!! Du får gärna berätta om gynekologen du går hos på din gata är bra när du har varit där. Även om Uppsala ligger nära så skulle det vara skönt att få sköta undersökningarna i Stockholm så man inte behöver ta ledigt så mycket. 
  • F r u B1

Nu har jag läst igenom tråden..det är minsann inte lätt att hålla reda på vem som har skrivit vad;) men nu är jag up to speed:)

Grattis strumpan:) gud vad skönt...du ska på ditt samtal en dag innan jag ska på mitt:)

Det känns som att dom flesta ligger rätt samma i tid, så det ska bli riktigt kul att följa era resor:)

isadora81 skrev 2012-10-11 08:34:04 följande:

Grattis att ni är framme vid ivf! Åh vad spännande! Hur har er resa gått till? Hur snabbt fick ni remiss? Hur snabbt efter att remissen vart godkänd blev ni kallade till besök. Var går ni?
    Isadora: Jag har lite det ena och det andra..sökte hjälp på grund av oregelbunden mens..sen hade jag låg ämnesomsättning och pco...sen vid en äggledarspolning upptäcktes att jag hade totalstopp i äggledarna så då blev vi remiterade till sahlgrenska för ivf. Vår remiss skickades för ganska exakt fyra månader sedan. Och den 25/10 ska vi på vårt första ivf samtal
    Det var en liten summering i alla fall:)

Måste bara fråga er..har ni berättat för några vad ni går igenom? hur öppna är ni mot andra?
  • stegen
    Strumpan81 skrev 2012-10-11 10:13:18 följande:

UNDERBART!!
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?