• isadora81

Hur står man ut med all väntan?

Jag kan skriva under på detta. Jag och min sambo har försökt få barn i 1,5 år. Jag har haft oregelbunden mens hela tiden och sökte därför hjälp relativt tidigt. Det har varit en evig väntan på alla undersökningar och att äntligen få en remiss till ivf. Men det har också varit en evig väntan varenda månad på att ägglossningen ska komma. Det enda man kan vara helt säker på är att ägglossningen aldrig kommer innan dag 18. Däremot kan den komma när som helst mellan dag 18 och 66 (rekordet hitills). Otroligt frustrerande!

Under utredningen gång så har det kommit fram att jag har högt tsh vilket jag nu medicinerar för. Då tar det ca 6 månader innan man är välinställd på levaxin (ytterligare väntan). Sen kom  det även fram att jag inte hade tillräckligt skydd mot röda hund så nu måste jag vaccinera mig. (Två månader som man inte ens får försöka bli gravid pga vaccinet). Tiden bara rinner iväg.

Men nu är remissen i alla fall skickad för ivf och jag ringde på en gång och hävdade vårdgaranti. Vi kommer att bli kallade till Uppsala någon gång i november.     

• isadora81
    LiMoFe skrev 2012-10-01 09:03:38 följande:
    Jag vill bara önska er lycka till.
    Vi har varit där och det är fruktansvärt. Det som gjorde att jag överlevde var de vänner jag hittade här på FL som förstod all min oro och frustration.
    Vi började försöka feb -02, Började vår utredning dec -04 (ofrivilligt barnlösa). Vår första IVF gjorde vi maj -05. Första plusset feb -07 (3:e försöket som tyvärr blev MA). Första barnet sep-08. Syskon feb -11. Det tog oss 9år av sorg, glädje, frustration men framför allt väntan, väntan, väntan och väntan innan vi blev den familj vi ville.
    Kan bara säga att väntan är jobbigast och det gäller att försöka hitta något sätt att ta sig igenom den, hitta din ventil för annars blir detta väldigt psykiskt jobbigt. Tänk också på att det kan vara bra att reflektera lite ibland (vi var dåliga på det men blev tvingade till ett par uppehåll pga semester stängt mm och det var bra så här i efterhand men när man är mitt uppe i det vill man bara köra för det är ju ens chans att nå sin dröm).

Hoppas att allt gå bra och att ni snart har ert efterlängtade barn.

Herregud vad lång väntan. Hoppas verkligen att jag inte behöver vänta riktigt länge på ett barn. Kul att höra att ni lyckades till sist!
  • isadora81
    Isadora81: Visst är det frustrerande att tiden bara rinner iväg. Under utredningen och väntan på att remisser ska skickas in och bedömas känns det som att man tar ett steg fram och två tillbaka. Jag antar att ni också bor i sthlm då ni valde uppsala som första val i vårdgarantin? Vi har precis gjort samma sak, fast vi valde Falun som första val och Uppsala som andra. Mest för att Falun har kortare eller ingen väntetid. Men det är ju snart november - så det blir ju nästan ingen väntetid för er heller.
    Jag kände faktiskt att det var lite väl långt till Falun. Om jag bara behövde vänta till november för att få åka till uppsala i stället så kändes det ok. Jag måste ju dessutom omvaccinera mig för röda hund och då kan vi ändå inte bli gravida förrän tidigast i november.

Men vad spännande att ni fått remissen skickad till falun. Vet du när ni får komma dit? 
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-02 20:01:50 följande:

Fiffig: Härligt med tid för första mötet redan om två veckor! Förstår att ni inte väntar till April-Mars. Det hade inte jag heller stått ut med. Vi gjorde vår utredning privat på Fertilitetscentrum i Stockholm (systerkliniken till fertilitetscentrum i Göteborg). De var verkligen jättetrevliga och proffsiga där. Så det blir säkert super för er på fertilitetscentrum i Gbg. Fertilitetscentrum i Sthlm och Göteborg är samma företag som IVF kliniken i Falun, IVF kliniken Sthlm och IVF kliniken i Umeå. Det är nordens största fertilitetsföretag. Så i praktiken kommer du och jag få våra behandlingar av samma företag : )

Isadora81: Förstår att ni valde Uppsala och CVL. Speciellt om du ändå inte får bli gravid fören i november. Vi valde länge mellan Uppsala och Falun. Som barnmorskestudent gjorde jag praktik på CVL kliniken i Uppsala och de var alla super trevliga och verkade hur proffsiga som helst.
    Vi valde Falun dels för att det var kortast kö och dels för att jag är lite intresserad av deras femdagars odling. Men jag är övertygad om att det är jämnbördig kvalitet på alla ivf kliniker i Sverige.

I Falu är det inge kö alls. Bara remissen kommer dit. Ringde till vårdgarantin idag och frågande om vår remiss hade kommit iväg. Men då visade det sig att vår remiss fortfarande inte blivit korrekt godkänd av Huddinge. Suck!!! Så imorgon ringer jag och tjatar på Huddinge. Hon på vårdgarantin sa iaf att hon trodde vi skulle få en tid till Falun i oktober.

Vi behöver bara åka till Falun 2 gånger. Vid äggutplock och ägginsättning. Resorna betalas av landstinget. Det tar 2,5 timme från Sthlm så det känns ok. Falun kliniken har ett sammarbete med flera gynekologer här i sthlm som sköter resten av behandlingen. Dvs första planeringsträffen, ordinerar och demonstrerar läkemedel samt följer upp med vul och blodprover. Vi har dessutom sån tur att vi bor 200 från en av dessa gynekologer och har redan pratat med honom om tider i oktober/november. 

Vi kanske alla får våra behandlingar ungefär samtidigt, det hade varit kul!  

Ja deras femdagarsodling är jag också lite intresserad av. Skönt att höra att de var trevliga på CVL. Jag tänker att om vi inte lyckas med våra tre landstingsfinansierade försök så kanske jag byter till kliniken i Falun efter det.

Irriterande att de inte har lyckats bedöma remissen än. Jag tror att jag också måste ta och ringa och tjata lite på Huddinge. Sist jag ringde sa hon att de låg efter där, men hur lång tid får det egentligen ta innan de bedömer remissen???  
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-03 12:30:50 följande:

Jag har tänkt liknande. Om vi inte lyckas på våra tre landstingsfinansierade i Falun så provar vi på CVL eller nån klinik i Sthlm. Vi får utbyta erfarenheter från respektive ställe.
    Jag försökte kontakta Huddinge idag för att höra om remissen. Telefonkön var till imorgon, då det kommer att ringa upp mig på fm. Suck!! Snacka om att sthlms landstingsdrivan fertilitetsklinik är underprioriterade i avseendet resurser när de inte ens hinner svara på alla inkommande telefonsamtal samma dag man ringer. Isadora81 när skickade eran remiss in till Huddinge?

Jag ringde till Huddinge idag och fråga om min remiss. Den är registrerad den 18 september så nu har det gått lite drygt två veckor. Den var fortfarande inte bedömd. Det är ju helt sanslöst!!! Innan den är bedömd så kan man ju inte skickas vidare och då kanske jag inte får ett besök innan jul i alla fall! Har du ringt igen?

Vi måste verkligen byta erfarenheter när vi väl kommer så långt! 
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-04 22:58:04 följande:

Fiffig och Isadora81: Vår remiss är godkänd och iväg skickad! Hurra!! Äntligen ett steg framåt. Idag är en sån där dag då jag känner mig lite hoppfull. Det är tur att det finns såna dagar också.

Isadora: hoppas hoppas eran remiss också blir godkänd snart.

Fiffig: vilken tråkig chef du har. Hoppas den högre uppsatta chefen har mer förståelse. Visst känns det som en kamp ibland, mot allt och alla.

Grattis! Äntligen! Då är ni snart igång!!!

Det verkar som om Huddinge har tagit sig i kragen och börjat öppna sina remisser. Jag blev nämligen uppringd idag angående min remiss. Kan jag inte bara ha tur nån gång??? :( Min gyn hade inte fyllt i remissen fullständigt bland annat så saknades min sambos namn och personnummer. Detta gjorde att de skickade tillbaka remissen till honom. Så jag antar att min kötid blir noll igen. Åh jag är så ledsen just nu!!!  
  • isadora81
    Strumpan81 skrev 2012-10-05 22:44:29 följande:
    Isadora: gumman, fy fasiken vilken osis!! Kan de inte bara ringa till din gyn dr och få uppgifterna som saknas... Du kan ju inte hamna längst bak i kön igen. Det tror jag inte! Fortsätt ring och va besvärlig! Det är ändå några veckor kvar till november - så med lite tur hinner remissen ändå till CVL i tid. När remissen väl är där (på CVL) går det nog snabbt. Massa kramar till dig vännen - håller tummarna för att det inte tar så lång tid ända att få ordning på remissen.

Tack så mycket! Jag känner mig lite lugnare idag. Det är säkert som du säger. Jag hoppas att jag inte hamnar sist i kön. I så fall blir jag jättearg för det är ju inte mitt fel att de inte har öppnat remissen på över två veckor. Det står i ett avtal att alla remisser ska öppnas inom tre arbetsdagar om inte synnerliga skäl föreligger. Och jag tycker inte att de har synnerliga skäl.
  • isadora81
    Fiffig skrev 2012-10-05 22:48:58 följande:
    Näe vad trist och slarvigt av dem!! Hoppas det inte får allt för stor betydelse för er fortsatta väntan! Stor pepp-kram till dig Isadora!

Tack! :)
  • isadora81
    Hannah8401 skrev 2012-10-06 08:12:58 följande:
    Strumpan81, nja jag är inte så säker på det, jag har väldigt lågt amhvärde, och då får man inte alltid göra ivf.
    Har du regelbunden mens och ägglossning? Kollat med blodprov? Har du ätit pergotime?

Jag tror som du, att har det inte blivit något efter så lång tid så är det något som inte stämmer. Ibland har de bara tur (eller otur?) att hitta felet.

Lycka till dig med:)

Hur lågt är ditt amh-värde? Kanske är bättre att söka privat så att man inte slösar bort någon tid om du nu har lågt amh. De är också villigare att försöka har jag förstått.
  • isadora81
    Fiffig skrev 2012-10-05 19:45:27 följande:
    Vi har en läkartid om knappt två veckor, då får vi förhoppningsvis veta när ivf kan starta.

Idag kollade jag och sambon på youtube hur man tar hormonsprutor. Såg lite läskigt ut. Vi är båda rätt spruträdda och sambon såg ut som han skulle svimma när sprutan fördes in. Hur ska det här gå? Men, men, det är väl bara att bita ihop. Jag tror jag är beredd att flytta berg, bara vi får barn!

Åh så spännande! Det kommer gå bra!
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?