• F r u B1

Hur står man ut med all väntan?

Hej:) jag blev länkad hit så jag hoppar gärna på:) Jag känner igen många av er från andra trådar och ni kanske känner igen mig med. Om ni är nyfikna på vår bakgrund om hela den här processen så finns den på min presentation:)

Jag har inte hunnit läsa igenom tråden ännu..tänkte att det blir en bra kvällsläsning;)
    Vi står i alla fall i startgroparna till IVF och idag fick vi vår kallelse till vårt första besök!!!!
    Jag var så lycklig..känns nästan lika glad som om jag hade plussat!!!
    Men om två veckor ska vi dit:) längtar sååååå!!

Nu ska jag läsa igenom tråden så jag vet vilka ni är:)

• F r u B1

Nu har jag läst igenom tråden..det är minsann inte lätt att hålla reda på vem som har skrivit vad;) men nu är jag up to speed:)

Grattis strumpan:) gud vad skönt...du ska på ditt samtal en dag innan jag ska på mitt:)

Det känns som att dom flesta ligger rätt samma i tid, så det ska bli riktigt kul att följa era resor:)

isadora81 skrev 2012-10-11 08:34:04 följande:

Grattis att ni är framme vid ivf! Åh vad spännande! Hur har er resa gått till? Hur snabbt fick ni remiss? Hur snabbt efter att remissen vart godkänd blev ni kallade till besök. Var går ni?
    Isadora: Jag har lite det ena och det andra..sökte hjälp på grund av oregelbunden mens..sen hade jag låg ämnesomsättning och pco...sen vid en äggledarspolning upptäcktes att jag hade totalstopp i äggledarna så då blev vi remiterade till sahlgrenska för ivf. Vår remiss skickades för ganska exakt fyra månader sedan. Och den 25/10 ska vi på vårt första ivf samtal
    Det var en liten summering i alla fall:)

Måste bara fråga er..har ni berättat för några vad ni går igenom? hur öppna är ni mot andra?
  • F r u B1

Jag tycker att det är väldigt spännande att se hur folk pratar öppet om det här med ivf.
    Vi gifte oss förra året och efter det har frågorna verkligen strömmat in om/när vi ska ha barn...från början sa vi att vi försökte..men sen har vi varit fullkomligt ärliga om att vi var under utredning..vad det var som var fel och nu om ivf...Vi har berättat för alla..familj, släkt, vänner, kollegor, chef.
    Det "roliga" är att det är så fruktansvärt vanligt att ha svårigheter att få barn..det är nästan alltid någon som svarar med att: "Jag känner en som också har gjort ivf" eller "Vi hade också problem"
    Men det är ingen som har pratat öppet om det...men alla får ju känna efter vad dom tycker är bäst...För oss är det väldigt skönt att vara ärliga i alla fall..då slipper man alla frågor och sen berättar vi när vi känner att vi har något att berätta..

Jag är även överviktig och får ibland frågan "är du gravid?"..av okända människor eller patienter som inte vet vad vi går igenom..Det värsta är att övertala någon om att jag INTE är gravid..

Så ni kan gärna få smitta mig med lite träningsbaciller:)

• F r u B1

Jag har läst här på fl nånstans att vissa ställen gör långa protokollet för att dom kan det bäst. Dom är tydligen inte lika bra på korta. Vet dock inte hur sant det är. 

• F r u B1

Herrejösses vad ni skriver :D
    har inte vart inne och läst på en vecka och när man kommer tillbaka så ar det sida upp och sida ner att uppdatera sig på:) Men shit va kul att det börjar hända så mycket för allihopa!!!
    Hoppas ni har haft en bra helg allihopa..själv var det jobbarhelgen så jag passar på att vara lite ledig idag istället:)

Börjar bli sjuuuukt nervös för vårt första ivf möte på torsdag!!  Och nu när vi har kommit så långt så har jag tagit tag i min absolut största last..Rökningen!! som jag har bävat för detta..cigaretterna har ju varit min tröstkälla (och min man självklart) jag har rökt varenda gång jag har varit utomhus i snart 10 år!! Det är galet svårt..men än så länge har jag varit rökfri i 5 dygn! Som att det inte är tillräckligt svårt med allt annat liksom..
    Nån annan som kämpar med samma last? Desperat behov av stöttning!!

• F r u B1
    isadora81 skrev 2012-10-22 13:06:34 följande:

Vad spännande med första möte på torsdag. Jag vill höra allt. Vet du när ni ska få göra ert första försök?

Duktigt att du har varit rökfri i 5 dagar. Nikotin är ett starkt beroende. Jag har som tur är aldrig börjat. 

Det känns som att äntligen börjar det hända något! Som vi har längtat..Jag kommer självklart uppdatera det första jag gör när vi kommer därifrån..men mötet ska ta ca 2 timmar så jag antar att vi går igenom sprutor och allt sånt då..kanske tilloch med får ett datum för startskott.. ja man kan bara spekulera..men vem vet..det kanske tar flera ånader igen innan vi kan påbörja nått..

Vad skönt att det rullar på för dig också tillslut:) kommer jag ihåg rätt om att ni gjorde ett litet upphåll i barnverkstan när du skulle byta jobb å så? Hur går det på nya jobbet?
  • F r u B1
    Hannah: Hur länge har ni väntat på kallelsen?

Isadora: Ja men vad bra:) Då har du ju hunnit jobba ett tag också och kommit in det:) då kanske det inte känns lika jobbigt om du måste vara hemma nån dag vid ivf karusellen

Strumpan: Oj jag blev nästan tårögd när jag läste vad du hade skrivit..Jag känner igen så fruktansvärt mycket i det du skriver..samtidigt vill jag bara ta ett tag om dig och ruska till dig så du du blir optimist istället för pessimist..
    Jag tror att, om man ställer in sig på att det inte kommer att fungera för att man inte ska bli besviken. Så kommer det inte att fungera!
    Man måste vara positiv och tro på sig själv...i allt..inte bara ivf. då finns i alla fall en liten chans att lyckas..
    Men jag är likadan..tänker alltid på allt negativt och att det inte kommer att funka (för att inte bli besviken).  Men jag måste också bli optimist!!

Ska vi försöka tillsammans? inga negativa tankar? :) Solig

Tack för alla stöttande ord ang rökningen:) jag ska fixa detta!!
  • F r u B1
    Fiffig skrev 2012-10-22 14:53:48 följande:
    Suck, suck! Varför kan inget gå lätt och smidigt? Idag ringde jag vår läkarmottagning för att höra om jag kunde få gå igenom min medicinering inför ivf:en som jag hoppades kunde starta nästa vecka, när mensen kommer.

Nu visar det sig att vi måste vänta på vissa provsvar och besked innan vi får börja. Dels saknas resultatet från våra hiv-tester. Vi har gjort dem och förutsätter att de är neg men av någon anledning missade vårt sjukhus att skicka den journalkopian till oss, och den måste privatläkaren ha innan vi får köra igång. Dessutom måste tydligen mitt amh-prov hinna analyseras, samt kliniken i Göteborg måste höra av sig och besluta vilken medicin jag ska ha. Och, jag måste hinna gå sprutskola och få ut medicinen från Apoteket. Allt detta måste ske innan mensen kommer om exakt en vecka. Nu ber jag snälla rara mens att inte komma för tidigt, som den ofta gör. Varför har vi jämt sån otur.

Nu känner jag mig superdeppig. Kanske allt löser sig på ett par dagar, men möjligheten finns tyvärr att vi inte hinner. Och då är jag osäker på om vi får göra något försök innan julen. Jag som nyss var så positiv. Aldrig får man vara glad
    Jobbigt att det alltid ska krångla med nått..men jag tror verkligen att ni hinner få ordning på allt innan sprutdags..du måste uppdatera så fort du vet nått
    stegen skrev 2012-10-22 22:45:18 följande:
    Haft några varken eller dagar, inte uppåt eller neråt! (Skönt faktiskt)

ÄL max 6 och varit helt fri från alla vanliga hormoner, idag dock stickningar där "nere", men inget annat! (Dock också skönt för hormonerna brukar sprudla vid denna tiden i cykeln)

Känns som det kan vara något eller inte, blandade känslor. Börjar dock ställa in mig på pergo och insemination. 
    det är minsann inte lätt när man ska försöka diagnostisera alla symtomer..men hoppas det är nått där:)

• F r u B1
    Hannah: MAn måste ju verkligen ligga på för det ska hända nått..allt tar så mycket energi och kraft ...men ring på och tjata:)

Penny å längtan: Välkommen hit..ju fler desto bättre:)
    Jag har också höga tsh värden som blev normala..Nu har vi inte kollat tsh sen i april men jag fick för mig att jag ville kolla hur det låg nu innan ivf kör igång fall det skulle ha blivit högre..jo visst hade det blivit högre...så kolla det regelbundet ifall du inte har gjort det på ett tag..
    Sen gjorde vi spolningen också..det gjorde rätt ont ja. men då var det bomstopp också:(
    Hoppas nu verkligen att ivf hjälper:)
    Jag tycker att det hjälper att prata om det öppet..vi har berättar för kollegor, chef. Dom flesta är väldigt förstående:) Dåslipper man även tjatet om "när kommer barnen då?"
    Bor ni i göteborg eller bor ni utanför? Vi bor några mil norr om gbg:)

Frukostflingan: Inga dåliga idéer..kanske ska försöka hitta nått att sysselsätta sig med:) träning borde väl vara det optimala:)

Strumpan: Hoppas verkligen det går bra för dig Imorgon/idag :) uppdatera så fort du har varit där:) Stort lycka till:)
  • F r u B1
    Strumpan: ÅH vad underbart!! det var ju verkligen toppen nyheter:) Det är ju inte alls långt borta nu:) Hoppas att mensen kommer några tidigare;)
    Lycka till nu strumpan..det här fixar du!

Stegen: Härligt att det börjar närma sig med inseminationen:) åh vilken spännande tid vi har framför oss!:)

Frukostflingan: ÅH vad spännande..när ska ni göra et? hoppas verkligen det är ett guldägg:)

Jag börjar bli galet nervös för imorgon..vill också ha en massa bra besked:)
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?