• Babyheart

Hur står man ut med all väntan?

isadora81 skrev 2012-11-10 17:19:36 följande:
    Oj så spännande! Vilken nervös helg! Vad kul att det fanns ägg i alla blåsor i alla fall. Lycka till på måndag. 

Gjorde äggplocket ont förresten? Går de in genom livmodertappen eller hur går äggplockningen till? 
    Hej Isadora!

Jag gjorde ett äggplock 30/11 och det gjorde faktiskt inte ont. Som fiffig skrev får man morfin och även lustgas om man behöver det. Jag är jätterädd för allt vad nålar heter, en fobi som hållt mig i skräck hela mitt liv.
    När man får morfinet blir man lugn, avslappnad och oron minskar. (iaf i mitt fall)
    Vår läkare la först lokalbedövning inne i slidan. (kändes inte mer än som ett tryck) 
    Jag var ju hög på morfin och låg där i stolen o skrattade och skämtade med personalen. :))
    Därefter gick han in med en kanyl i slidväggen, upp i äggledaren och sög ut äggblåsorna.
    Detta upprepades på båda sidor. Efter ingreppet fick jag en kraftig "mensliknande" värk och då gav sköterskan mig en starkare värktablett. "Mensvärken" höll i sig resten av dagen och jag fick en blödning, vilket är helt normalt. Annars gick det faktiskt väldigt smärtfritt tillväga. Lycka till! Det kommer gå jättebra! :))
  • Babyheart
    Penny å längtan skrev 2012-11-10 19:40:09 följande:

Skönt att höra att ÄP inte gjorde ont. Jag är så himla orolig över detta! Det gjorde så ont vid sköljningen att jag tänker mig att äp är ännu värre...
    Jag håller med dig Penny om att spolningen av äggledarna gjorde ont. 
    Den smärtan var för mig extrem och äggplocket var ingenting jämfört med!
    Är som sagt var livrädd för nålar och allt som har med injektioner att göra. När jag väl kom till att börja med sprutorna använde jag en isklamp på magen i ett par minuter och sen fick en vän hjälpa mig att sticka. De sista fyra injektionerna tog jag alldeles på egen hand, så jag gjorde massiva framsteg med min fobi! :))

Var inte orolig inför äggplocket! Personalen tar väl hand om dig och du får ju smärtlindring i form av morfin och lustgas. Du får jättegärna gå in på min blogg och läsa om mitt ÄP. babyheart.blogg.se
    Då får du se hur bra det gick!
    Håller mina tummar för dig när det är dags! Du kommer klara det här jättebra! Hjärta
  • Babyheart
    isadora81 skrev 2012-11-11 20:53:44 följande:
    Tack för beskrivningen destinygirl! Vad bra att man får morfin. Då borde det ju inte kännas nåt. Jag har iofs aldrig fått morfin tidigare.   
    Jag hade heller aldrig fått morfin förut och det var så häftigt! Det tog ett par sekunder efter att sköterskan gav första dosen sen var jag totalt avslappnad, fortfarande medveten men på ett flummigt sätt. Jag var på så bra humör under ingreppet och skämtade med personalen om allt möjligt. Hade visst frågat om det var fest på gång när sköterskan precis gett mig morfinet. Du får "påfyllning" om du behöver det, sköterskan finns hos dig hela tiden och kollar att du har det bra. 
    Man är ju medveten hela tiden, men på ett väldigt lulligt vis!
    Vid nåt flummigt tillfälle hade jag kikat upp på läkaren som satt där nere mellan benen på mig och grejade.
    Är det där ett ägg, frågade jag o pekade på en pytteliten prick på skärmen. (hög på morfin och lustgas)
    Nähä du, sa läkaren, det är den där grejen du hatar. Han syftade på nålen, jag är sprutfobiker utan dess like! 

Du får en kanyl i armen så sköterskan kan ge dig morfindoserna utan att sticka dig om och om igen.
    Ett stick är allt som behövs. Jag hade lagt ett Emlaplåster i armvecket två timmar innan och kände inte sticket alls. 
    Det kommer gå jättebra Isadora! :)) Hjärta

• Babyheart
    Fiffig skrev 2012-11-11 21:29:38 följande:
    Vill bara önska alla lycka till imorgon! Mycket som händer för många av oss i tråden. Jag håller tummarna för varenda en, inklusive mig själv, som hoppas få se fyra fina befruktade embryon imorgon!
    Alla lyckönskningar till dig och din partner imorgon Fiffig! Glad
  • Babyheart
    Frukostflingan skrev 2012-11-12 09:16:40 följande:
    Tack ska ni ha snälla ni! Jag har nog inte fattat det själv riktigt än. Men det känns skönt att vi är ett steg i rätt riktning även om jag varit i denna sista 3 gånger tidigare. Bara att sysselsätta sig med annat och hoppas tiden går snabbt.
    Så underbart att höra! Håller tummar och tår för att det ska gå bra!
    Själv ska jag vänta att testa tills på torsdag.. Nervositeten kryper på nu. :))
  • Babyheart
    Frukostflingan skrev 2012-11-12 10:08:38 följande:

Stort lycka till! Hur känner du dig? Känns det som om det kan vara något kanske? :)
    Tack frukostflingan! Jag vet faktiskt inte, har haft en del symtom, men det sägs att progesteronet kan spöka. 
    Vissa dagar har jag känt mycket, andra dagar inget alls. I mitt hjärta är vårt lilla ägg kvar hos oss, men eftersom det är första gången för oss vågar vi inte hoppas för mycket utifrån mina symtom. Jag har ju inget att jämföra med, vet inte vad som är bra eller dåligt.

Jag har inte haft någon blödning än och är på dag 12 i ruvningen. Vaknade för första gången genomsvett inatt, drömmer mer än vanligt på nätterna. Stickningar i livmodern till och från, varit tröttare än vanligt vissa dagar, har även haft mensvärksliknande smärtor lite då och då. Just nu idag känner jag inget annat än trötthet. 

Vi hoppas givetvis på ett fint Plus på torsdag. :)) 
  • Babyheart
    Frukostflingan skrev 2012-11-12 15:05:15 följande:
    Det låter allt som att det skulle kunna vara något. Jag har också haft symptom till och från. Men precis som du tänkt att progesteronet kan bidra till dem. Du har ju flera ganska typiska symptom så jag håller helt klart tummarna!!!
    Tack för din uppmuntran! Vi vill ju så gärna få vår efterlängtade bebis! Hjärta
  • Babyheart
    Frukostflingan skrev 2012-11-12 15:38:16 följande:

Jag vet hur det känns... efter flera år av motgångar vågar man knappt hoppas på att det ska gå vägen för att man inte orkar med sorgen igen...
    Jag stressar mycket över min ålder, har inte många år kvar innan vi nekas hjälp, så det måste fungera! 
    Ser ju att många kvinnor försökt hur länge som helst, jag upplever våra två år av misslyckade försök som fruktansvärt påfrestande. Är lite orolig att tiden rinner ifrån mig och min partner. 
  • Babyheart
    Penny å längtan skrev 2012-11-11 22:34:14 följande:

Tack Destinygirl och Strumpan 81!! Vad gulliga ni är :)) Isadora81: jag har hört att det kan dröja ytterligare några månader efter första mötet, men jag ska ligga på och försöka skjuta fram behandlingsdatumet, hoppas personalen är snäll. Det skulle vara så kul om vi kunde följas åt, men jag vågar inte hoppas på att få starta i dec. Var gör du din ivf? Jag är på sahlgrenska.
    Jag vill absolut inte låta som pessimistisk, snarare realistisk men du ska nog räkna med en viss väntetid för ivf. De har mycket att göra i Göteborg och vi blev varnade redan från början att det kunde dra ut på tiden. 

Vi kontaktade vår läkare här hemma i november förra året. Hon skickade in remissen omgående och nu i maj i år blev vi kallade på första samtalet på Sahlgrenska. Eftersom de stänger några veckor under sommaren fick vi 
    inte påbörja behandlingen förrän i september. När behandlingen sen väl är igång går det fort! 
    All lycka till er! :)) 
  • Babyheart
    FridaF skrev 2012-11-12 11:03:10 följande:
    Grattis frukostflingan!!!
    Gud så roligt!!!
    jag börjar bli nervös infö alla sprutor. är så rädd jag tar dom fel eller flurar ihop allt. Hämtade ut på apoteket idag. Gick iväg med en stooor påse full med prylar å ändå saknades en sort.

lycka till alla andra idag också!!
    Det kommer gå bra Frida! Ta det bara lugnt och ring kliniken vid minsta osäkerhet! 
    Du kommer fixa det här jättebra! Kan jag som är sprutfobiker och inte tagit ett blodprov på 18 år innan vår ivf så kan du! Lycka till! :)) 
Svar på tråden Hur står man ut med all väntan?