Hur står man ut med all väntan?
isadora81 skrev 2012-11-10 17:19:36 följande:
Oj så spännande! Vilken nervös helg! Vad kul att det fanns ägg i alla blåsor i alla fall. Lycka till på måndag. Gjorde äggplocket ont förresten? Går de in genom livmodertappen eller hur går äggplockningen till?
Jag gjorde ett äggplock 30/11 och det gjorde faktiskt inte ont. Som fiffig skrev får man morfin och även lustgas om man behöver det. Jag är jätterädd för allt vad nålar heter, en fobi som hållt mig i skräck hela mitt liv.
När man får morfinet blir man lugn, avslappnad och oron minskar. (iaf i mitt fall)
Vår läkare la först lokalbedövning inne i slidan. (kändes inte mer än som ett tryck)
Jag var ju hög på morfin och låg där i stolen o skrattade och skämtade med personalen. :))
Därefter gick han in med en kanyl i slidväggen, upp i äggledaren och sög ut äggblåsorna.
Detta upprepades på båda sidor. Efter ingreppet fick jag en kraftig "mensliknande" värk och då gav sköterskan mig en starkare värktablett. "Mensvärken" höll i sig resten av dagen och jag fick en blödning, vilket är helt normalt. Annars gick det faktiskt väldigt smärtfritt tillväga. Lycka till! Det kommer gå jättebra! :))