• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

Mallan76,
    Jag vill bara kommentera det sista du skrev om att homosexualitet inte är en "big deal" för dig. Det är väl inte så konstigt, det rör ju inte dig, men som en god kristen och god medmännsika kanske du kan sätta dig in i hur det är för de homosexuella i samhället.

• Tess71

Nu har jag funderat lite till på varför du känner dig så kränkt och påhoppad Mallan.

Visst var det provokativt att kalla kristendomen en sekt, men var är påhoppet? Sekt är väl inte ett skällsord? Kom med ett motargument istället, jag har skrivit på två ställen hur jag definierar en sekt.

Nu vet jag ju att Mallan har dragit sig ur debatten, men kanske någon annan vill kommentera?

• Mallan76

Tess -det enda jag reagerade på i ditt inlägg från igår kväll var när du skrev att "kristendomen är en sekt". Det låter så otroligt fördomsfullt och naivt i mina öron. Det finns ju hur många olika samfund, trosinriktningar, församlingar som helst inom kristendomen. Att dra alla över en kam är fel!
    Visst finns det kristna församlingar som man kalla för en sekt, men jag skulle nog ändå vilja hävda att de allra flesta inte är det...
    Mitt inlägg kl. 12:43 var framförallt riktat till 42 Å.

Du undrade vad min definition av sekt är. Jag hittade denna definition av sekt på susning.nu som jag kan hålla med om:

Enligt kyrkoherde [Karl-Erik Nylund] måste en religiös organistation uppfylla tre av följande fyra krav, för att definieras som sekt:

Gruppen anser att den har den absoluta sanningen
    Gruppens ledning har en auktoritär ledarstil
    Medlemmarna sluter sig till gruppen
    Medlemmarna är rädda att säga någonting utan ledningens godkännande
    (källa:www.susning.nu)

Inte NÅGON av dessa kriterier stämmer överens på den församling jag tillhör. Det finns ett öppet ledarskap (både kvinnor och män... ), plats för kritik och diskussioner, vem som helst får gå med i och lämna församlingen, precis när de vill... Vi har inte en massa regler att följa. Allt baseras på den fria viljan. Vågar nog hävda att de flesta försmlingar i Sverige liknar den jag är med i och alltså INTE kan kallas för sekt.

Till sist vill jag bara säga att när jag skrev att homosex-debatten inte är en "big deal" för mej så menade jag INTE att homosexuella inte rör mej i ryggen och att jag därför inte behöver visa dem någon medmänsklighet, där missuppfattade du mej! Det jag menade var att jag faktiskt inte tycker det är så farligt om en människa väljer att leva med en person av samma kön. Hur andra väljer att leva sina liv, får vara upp till dem, även om jag tycker att de gör fel! Jag umgås gärna med homosexuella ändå, jag försöker se till människan. Jag vill inte döma någon människa, domen får Gud stå för!

• Tess71

Mallan76,
    Det var roligt att höra att du inte tillhör en sekt. Fri vilja är vad jag förespråkar mest av allt.

Jag ska förklara tydligare varför jag jämförde och klassade kristendomen som en sekt och varför jag drog alla över en kam. Orsaken till det är att dom bygger sin tro på bibeln, var och en med sin tolkning.

Den fria viljan är borta då man följer Bibelns ord som det enda rätta.
    Om man tror att allt som står i Bibeln är Guds sanna ord och inte kan lita till ngn annan källa så blir det ju den absoluta sanningen.
    Ledaren i detta fallet måste ju vara Gud, då det är hans ord man vill lyda och leva efter. Ex. Den homosexuella prästen som var med i Insider är ett extremt fall då han genom sin tro förtrycker sig själv. Alltså, han är rädd att leva ut sin sexualitet för att hans religionstillhörighet, kristendomen, förbjuder det.

Jag förstår att det är provocerande, men vi kan alla behöva rannsaka vad och varför vi tror på ett visst sätt. Detta säger jag inte för att döma dig, jag vill bara få dig att tänka till.
    Om du vill tro att Gud kommer att döma dig efter döden så får du fortsätta göra det. Jag vill bara förklara varifrån den tron kommer och att det kanske inte är så.

• Tess71

Ingen som vill kommentera mitt sista inlägg?
    Ni kanske inte tycker det rör ämnet?
    Jag tycker att det absolut rör ämnet när man hänvisar till sin religionstillhörighet som skäl till varför man är av en viss åsikt.

• 42Å

Citat Mr sL: "Intressant att du bara tar upp sådant som är negativt om jehoavs vittnen....Verkligen okritiskt och objektivt! "

Min kommentar: Förklaringen är att det inte finns positiva omdömen om Jehovas Vittnen utöver de som kommer från själva sekten JV.

Det blir samma sorts cirkelresonemang som att allt i Bibeln är sant för att det står så i Bibeln.

• 42Å

Till Tess 71,

Detta med helvetet var ironi från min sida eftersom det är de religiösa fanatikerna och sekteristerna som alltid hotar med helvetet.

• Sallisen

42Å

Då vet jag inte vilka människor du omger dig med. Jag känner många icke JV som har positiva saker att säga om oss. Däremot har de inga som helst tankar på att gå med, då de tycker annorlunda än vi.

• 42Å

Citat Sallisen: "Då vet jag inte vilka människor du omger dig med. Jag känner många icke JV som har positiva saker att säga om oss. Däremot har de inga som helst tankar på att gå med, då de tycker annorlunda än vi."

Jag uttryckte mig slarvigt. Jag har inte funnit skrivna positiva omdömen om JV, utöver de som kommer från sekten JV.

• 42Å

Sallisen kanske kan referera till skrivna positiva uttalanden om JV som kommer från kända opartiska källor. Finner du några så ska jag referera till 7 gånger så många som säger motsatsen.

Kända opartiska är nyckelorden.

• 42Å

Livets Ord, JV, Knutbysekten och Maranata, står för en grym människosyn som ligger väldigt långt ifrån Jesu kärleksbudskap.

• Sallisen

42Å

Jag anser inte att jag behöver bevisa någonting för dig. Du har en åsikt och får mer än gärna ha den.

Jag vet att jag och mina medtroende är nöjda med vårt. Jag vet att många inte har någonting negativt att säga om oss. Jag vet också att många HAR negativt att säga om oss.

Alla har som sagt var rätt till en åsikt.

Tiden visar som sagt vem av oss som trodde rätt.

• Tess71

Är det egentligen så viktigt att ha RÄTT?

• Sallisen

Tess71

Antingen så är homosexualitet en synd eller så är det inte det.
    Antingen finns helvetet eller så finns det inte.
    Antingen lever vi vidare efter döden eller gör det inte...

Jag vill i alla fall leva på ett sätt som jag stå för, och som glädjer min Gud.

• Tess71

Sallisen,
    Det är väl självklart att du ska leva på ett sätt som du står för, och som glädjer din gud?! Precis som var och en ska leva på ett sätt som var och en står för, och som glädjer gud.
    Vad jag menade var att det är inte viktigt att hävda sin rätt.

Låt oss säga att det är en synd att vara homosexuell och låt oss säga att efter döden så lever jag vidare och kan då samtala med gud... Vad händer då? Jag upptäcker att jag har kämpat för en tro som inte visade sig vara korrekt, men jag kommer att säga till gud att trots att det var en synd så är mitt samvete endå rent då jag valde att kämpa för vad jag ansåg vara mänskliga rättigheter.
    Du kommer att säga till gud att du levde efter de regler du trodde han hade satt upp, så ditt samvete är också rent. Det som definierar en handling om den är ond eller god är intentionen bakom.

Förstår du? Det spelar ingen roll i efterlivet vad vi gör nu, det är NU det har betydelse.

Därför tycker jag att det är synd att prata om rätt och fel i dessa frågor, och jag vill inte vänta tills efter döden på att ta mitt eget ansvar.

• Anonym (Framtiden ser ljus ut)

Gud behöver inte kyrkan men kyrkan behöver Gud.
    så vem sätter reglerna . 

Gud skapade jorden för människor att bo på . Han sätter därför upp reglerna precis som hyresvärden som byggt huset vi flyttar in i . 

Hyran måste betalas i tid 
    Man måste hålla lägenheten i gott skick 
    vi får inte störa våra grannar 
    Efter en viss tid skall det vara tyst .
    Släng  inte skräp i allmänna utrymmen 
    O s v .. 

Så medans vi dumma människor diskuterar vad som är ok eller inte ok , det handlar alltid om själviskhet . Det finns saker jag vill göra i livet som är förbjudna i bibeln . Istället för att korrigera vårt handlingssätt efter Guds vilja och därmed bli godkänd så argumenterar vi för att det är en tolkningsfråga , Gud menar inte så , det är inte så farligt . Det är andra tider . Kyrkan behöver medlemmar så därför kan du leva precis hur du vill och ändå bli medlem .
    Är inte frågan vad tycker han som byggt huset , det finns ju en regelbok att följa . Den är väldigt tydlig . Så anpassa er efter vad Gud säger att man får göra eller inte göra för det är han som bestämmer. 

Homosexualitet är inte godkänt . Tydligt ! 
    Gus ser allvarligt på sina regler till oss människor .
    Vad händer om man skiter i att betala hyran ? Jo man blir vräkt från huset man bor i . 

Det handlar inte om vad vi vill .
    Gud bestämmer sen kan vi välja om vi vill lyda eller ej men det blir alltid konsekvenser . 

\ Sanningen är tuff att höra ibland 

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln