• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • RadixLecti

Jag har inget intresse av att omvända någon.

Jag tycker däremot att om man ska diskutera homosexualitet ska man akta sig jäkligt noga för ord som naturligt/onaturligt. Såna ord har inget i diskussionen att göra.

Pysslar djur i naturen med homosexualitet är det naturligt.

Använd istället ord som okristet då. Det är ju uppenbarligen enligt kristendom och de bägge andra monoteistiska religionerna det är förbjudet.
    I naturen verkar det ju av allt att döma inte vara speciellt hårda straff på det.

• RadixLecti

Tror för övrigt att såna här trådar faktiskt lyckas omvända folk. Människor som tidigare ansett sig vara kristna läser all trångsynthet, och tröttnar.

• MrsL

Nej Radix. Man tröttnar på att bli kallad för saker man inte är.

• RadixLecti

MrsL.

Vad kallar du det då?

Att fördöma en hel grupp människor med en bok som grund, är inte det trångsynt?

• MrsL

Igen: det är inte _människorna_som fördöms utan handlingarna.

• MrsL

Och det är inte _jag_ eller andra kristna som fördömer utan Gud.

• Tess71

MrsL,
    När du säger att det inte är du som fördömer utan gud så är ju inte det hela sanningen. Du fördömer genom din tro på gud. Du tror att gud fördömer en homosexuell handling och därför gör du också det, inte sannt?

Jag väljer att tro på en gud som inte är fördömande alltså väljer jag att inte fördöma homosexualitet och styrker det genom min tro på gud.

• myslan

fia sthlm (Idag 09:43 - NR: 7183943):
    Det finns ju ca 1 miljard kristna hörde jag igår senast, dom flesta grundar sin tro på bibeln.
    Så det finns tydligen dom som tror att bibeln är guds ord.
    Time will tell som sagt...

Tycker det är lite fräckt att uttala sig som om man satt inne med fakta dock 42Å

myslan:
    Ja, de flesta kristna grundar sin tro på Bibeln, men de tolkar Bibeln på väldigt många olika sätt. Som bekant finns det ett antal olika kristna inriktningar

Det går alldeles utmärkt att tro att Bibeln är Guds ord utan att tolka den exakt som fia sthlm eller MrsL gör.

Jag håller med om att det är lite fräckt att uttala sig som att man satt inne med alla fakta - t.ex. genom att hävda att ens egen tolkning av Bibeln är samma sak som Guds ord.

Avsnittet där judar beskrivs som mänsklighetens fiende (enligt en svensk översättning) kan tolkas på olika sätt. Fia och MrsL väljer att tolka det i ett sammanhang som gör att det bibelstället inte ska ses som att Bibeln är mot judar. På samma sätt är det många kristna som tolkar Bibeln som att den *inte* fördömer homosexualitet i sig.

Det har varit mycket prat om att den som läst Bibeln mycket borde förstå den bättre. Medlemmarna i Svenska kyrkans teologiska kommitté borde vara hyfsat väl pålästa, och de har kommit fram till att det är förenligt med Bibeln att välsigna ingångna partnerskap.

Olika personer gör olika tolkningar.

MrsL (Idag 14:29 - NR: 7191497)
    Vi glömmer i denna diskussion att människan har sin fria vilja. Gud skapade inte människan homosexuell utan människorna kan välja själva huruvida de vill leva som homo- hetero- eller bisexuella utan att Gud skickar en blixt i huvudet på oss för att tillrättavisa oss.
    Ett eventuellt "straff" kommer den dag då Gud bestämmer det.

myslan:
    Likaväl som ni hävdar att homosexuella kan välja att "inte leva ut sin homosexualitet" (vad det nu betyder) kan jag hävda att det är ett val att tolka bibeln så som ni gör. Att fördöma homosexualitet är ett val.

Om det nu är någon som ska straffas så är det som sagt ingen av oss som vet vem som kommer att straffas för vad. Kanske är det de som använder Bibeln som slagträ för att förtrycka människor som straffas. Kanske tycker Gud inte alls om att man hävdar att han har sagt att homosexualitet är fel.

MrsL (Idag 14:45 - NR: 7191999): Dessutom var det inte min avsikt att försöka "omvända" någon, mer att få förklara varför jag tycker som jag gör om homosex.

myslan:
    Men *varför* är det så viktigt för dig att gång på gång förklara att du anser att homosexualitet är fel och att Gud dessutom anser det?

MrsL (Idag 15:03 - NR: 7192556):
    Igen: det är inte _människorna_som fördöms utan handlingarna.

myslan:
    Det borde ha framgått vid det här laget att många anser att man inte kan göra denna åtskillnad.

MrsL (Idag 15:05 - NR: 7192620):
    Och det är inte _jag_ eller andra kristna som fördömer utan Gud.

myslan:
    Ni som valt att tolka Bibeln som att Gud fördömer homosexualitet - som jag ser det kan det inte vara på annat sätt än att ni själva fördömer homosexualitet.

• jippie

myslan:
    "Ni som valt att tolka Bibeln som att Gud fördömer homosexualitet - som jag ser det kan det inte vara på annat sätt än att ni själva fördömer homosexualitet. "

Det där är fel så att det visslar om det. för MIG. men jag är medveten om att inte alla kan göra den skillnaden...

tyvärr myslan får jag nog säga att svenska kyrkan är rätt usla på religionskunskap. jag tror att de flesta här inne vet mer om vad bibeln säger än dom. med vissa undantag såklart. det brukar finnas undantag, även om jag inte har hittat något sådant från kyrkan än.

Radix, jag förstår att du tycker allt är naturligt för människor om det sker hos djur. Den diskussionen kan bli oändligt lång. Men med tanke på vad tråden handlar om, så i bibliskt sammanhang, vad som STÅR I BIBELN är bibeln ett budskap till människorna, inte djur och inget annat. Men spekulera i de naturliga förhållanden i världen kan man göra tills det snurrar i huvudet. För svar kan man inte få såvida man inte skapar sig egna själv. Ur bibelsynpukt.
    Vad jag kan komma ihåg så nämns inte homosexualitet i bibeln varken som naturligt eller onaturligt. Utan som ett kort och gott "gör inte så", och det är åxå lätt att lista ut varför. För att det var inte tänkt så från början och människan kan inte fortplanata sig på det sättet och det var det vi skulle göra bl.a.
    "onaturligt" är inget bibliskt begrepp utan en dragen slutsats utav människan.

• myslan

jippie skriver:
    tyvärr myslan får jag nog säga att svenska kyrkan är rätt usla på religionskunskap. jag tror att de flesta här inne vet mer om vad bibeln säger än dom. med vissa undantag såklart. det brukar finnas undantag, även om jag inte har hittat något sådant från kyrkan än.

myslan:
    Hrmmm... Det var ett ganska föraktfullt fördömande av kunskaperna hos dem som är verksamma inom svenska kyrkan...

Tycker att det är ganska förmätet att anse att ens egen tolkning är den enda rätta.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln