myslan:
"Ni som valt att tolka Bibeln som att Gud fördömer homosexualitet - som jag ser det kan det inte vara på annat sätt än att ni själva fördömer homosexualitet. "
Det där är fel så att det visslar om det. för MIG. men jag är medveten om att inte alla kan göra den skillnaden...
tyvärr myslan får jag nog säga att svenska kyrkan är rätt usla på religionskunskap. jag tror att de flesta här inne vet mer om vad bibeln säger än dom. med vissa undantag såklart. det brukar finnas undantag, även om jag inte har hittat något sådant från kyrkan än.
Radix, jag förstår att du tycker allt är naturligt för människor om det sker hos djur. Den diskussionen kan bli oändligt lång. Men med tanke på vad tråden handlar om, så i bibliskt sammanhang, vad som STÅR I BIBELN är bibeln ett budskap till människorna, inte djur och inget annat. Men spekulera i de naturliga förhållanden i världen kan man göra tills det snurrar i huvudet. För svar kan man inte få såvida man inte skapar sig egna själv. Ur bibelsynpukt.
Vad jag kan komma ihåg så nämns inte homosexualitet i bibeln varken som naturligt eller onaturligt. Utan som ett kort och gott "gör inte så", och det är åxå lätt att lista ut varför. För att det var inte tänkt så från början och människan kan inte fortplanata sig på det sättet och det var det vi skulle göra bl.a.
"onaturligt" är inget bibliskt begrepp utan en dragen slutsats utav människan.