• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Sallisen

RadixLecti

Fast det kan ju också vara så att även djuren blivit ofullkomliga.... och inte heller beter sig så som det var tänkt från början!

• RadixLecti

Hmm..

Som jag minns har det i trådar där evolutionen som teori förnekas nämnts att djuren är fullkomliga, och det är just därför evolutionen inte kan stämma. Något intelligent måste ha skapat dem.

Och går vi då efter det har gud skapat dessa djur. Dessa djur har ingen fri vilja, och kan alltså inte ha själva "valt" att synda. Alltså måste det finnas ett fel i deras konstruktion (om det nu är fel och onaturligt med homosexualitet).
    Vilket då leder till slutsatsen att gud inte är en så bra ingenjör som man tidigare trott?
    Och har nu djuren skapats med denna defekt, kan det ju inte vara onaturligt? Gud har ju ändå skapat dem så?

• MrsL

Vi glömmer i denna diskussion att människan har sin fria vilja. Gud skapade inte människan homosexuell utan människorna kan välja själva huruvida de vill leva som homo- hetero- eller bisexuella utan att Gud skickar en blixt i huvudet på oss för att tillrättavisa oss.
    Ett eventuellt "straff" kommer den dag då Gud bestämmer det.

• Mallan76

RadixLecti -visst har kyrkan gjort många misstag genom historien, det håller jag med om. Men kyrkan har också gjort väldigt mycket bra! Men Gud är så mycket större än kyrkan! Människor kommer nog tyvärr alltid handla fel...

Människor söker nog inte i första hand tröst i kyrkan utan hos en Gud som alla kristna tror känner varje liten människa. Att Gud bara är god och bara har gott att ge kan varken jag eller någon annan övertyga dig eller andra ateister om, det måste ni upptäcka själva... Men snälla, se inte ner på och dumförklara inte alla de människor som upplever att detta är sant! Då lovar jag att jag inte ska dumförklara alla er ateister...

• RadixLecti

MrsL

"Vi glömmer i denna diskussion att människan har sin fria vilja."

Nej, jag har inte glömt något; det är ju ett led i min argumentation.

Om djur saknar fri vilja, och ändå gör något som är förbjudet av gud, måste det ju innebära att djuren skapats (av gud), och är imperfekta, eftersom de har rumpsex.

Är de imperfekta måste gud också vara allt annat än fullkomlig (vore han det borde han väl klara att skapa perfekta djur?).
    Och om homosexualitet förekommer bland dessa djur, skapade av Gud, hur kan då homosexualitet vara fel? Djuren, inklusive deras fel, skapades ju av gud?

• Sallisen

RadixLecti

Jag har ingen hänvisning att ge dig nu, är på jobbet... men vi tror ju att Gud skapade allting fullkomligt. "Han såg att det var gott", sägs det...

Sen kom syndafallet och så vidare... den berörde ifs bara människan, men när människan föll djupare ner i synden och dess verkningar så påverkas ju djuren också. Dvs inte ens djuren är fullkomliga nu längre.

Det står i Bibeln nånstans att djuren i paradiset ska återgå till att äta växtlighet istället för kött, så något måste ju ha hänt även med djuren att de inte heller fungerar som det var tänkt.

Som sagt, jag har inga hänvisningar eller Bibelställen att ge dig nu, är på jobbet.

• RadixLecti

Har ni märkt att det här bara ger mer tyngd åt mitt tidigare exempel?

"Jo, och när folk predikar trångsynthet och tar skydd bakom sin religion. Det är irriterande som fan också."

• Sallisen

RadixLecti

Jag säger som jag har sagt förut: Även du har rätt till en åsikt.

• MrsL

RadixLecti

Du kan inte omvända mig och jag kan inte omvända dig. Kan vi inte nöja oss med det?

• MrsL

Dessutom var det inte min avsikt att försöka "omvända" någon, mer att få förklara varför jag tycker som jag gör om homosex.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln