• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

Fia, jag förstår inte riktigt. Ärver man föräldrarnas synd om man föds missbildad? Eller varför fick man en ofullkomlig kropp?

• Matillin

Tess71
    Om dina föräldrar är ofullkomliga, vilket alla människor är idag.
    Kan du då födas fullkomlig med en fullkomlig kropp som inte kan drabas av sjukdom?

Adam och eva skapades av gud med fullkomliga kroppar.
    Men ha sa till dom att om ni äter av trädet...ska ni med visshet dö.
    När dom åt av trädet blev dom förvisade ur eden och dom hade inte längre evigt liv.
    Gud sa bl.a till eva att han skulle öka på födslovåndan...m.m.

Dom va alltså inte längre fullkomliga.
    Är man inte fullkomlig så kan man drabbas av död och sjukdomar, lixom ens barn kan drabba av sjukdomar.
    Det är inget straff från gud när ett barn föds med en utvecklingstörning, utan beror på att vi inte är fullkomliga helt enkel och då kan saker i kroppen gå fel.
    Blev det klarare vad jag menade?

• jippie

"Om du har så litet bedömningsunderlag, är det naturligtvis dina erfarenheter som är det naturligaste undantaget från normen.

Håller du inte med mig?""

nej. (otroligt att man måste vara övertydlig på denna tråden)
    jag har ett ganska så stort bedömningsunderlag. vill du att jag ska skriva en lista????
    är det så svårt att tro på det jag säger?
    ta då en biblisk fråga som kanske kräver förklaring, medelsvår, ring till kyrkoherden och be om ett svar på valfri ort.

• Tess71

Här kommer min tolkning av Adam och Eva. Eva (människan) bet av kunskapens äpple och i och med att dom fick kunskap (blev till) räckte det inte utan dom behövde uppleva och känna allting också. Känslan och intellektet borde sitta fastklistrat med varandra.

Ett missbildat barn beror inte på karma eller synder. (enligt mig) Det är bara ett sätt för oss att uppleva för gud och en väg för oss till perfektion. Varför skulle gud tillåta att ett barn blev missbildat? Nej, vi har valt det själva som en del i vår väg mot perfektion.

(nu måste jag gå och handla mat annars blir M nog arg när han kommer hem och finner mig framför datorn med ett tomt kylskåp. Jag återkommer senare! )

• Matillin

Jippie
    det kanske man skulle göra bara för skojs skull..

• Matillin

tess71
    Ja att vi tror olika har jag ju märkt under våra debatter
    Men visst är det skönt att man kan respektera varandras tro och åsikter trots att man tror helt olika

• 42Å

Till jippie:

Skriv en lista över de representanter för Svenska Kyrkan som du anser vara dåliga teologer så får vi se hur många de är.

• Matillin

42Å
    Är du präst eller liknande eftersom du pratar mycket om kyrkan?
    Undrade tidigare men tror du missade min fråga då?
    Är nyfiken..

• Tess71

fia, det tycker jag är härligt!

(M ska nu skjutsa mig till affären. Han tycker att jag spenderar alldeles för mycket tid här i forumet med att diskutera Gud och religion. Hm.. förstår inte vad han menar! )

• Matillin

Haha..min man är av samma åsikt förstår inte alls vad han menar?

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln