• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • 42Å

Jag hade tänkt avbryta mitt deltagande i debatten, men när jag ser så kloka människor som Tess 71 och myslan, försöka övertyga de extrema sekteristerna om hur mellanmänsklig sann och trogen kärlek, aldrig kan vara fel, blir jag inspirerad.

Jag har besökt Rikets Sal och Centrumkyrkan i Stockholm.
    Jag har lyssnat på predikningar som osat svavel och varit fjärran från Jesu kärleksbud. Jag har talat med dem som ofelbart identifierat mig som ett rekryteringsoffer.

Allt detta har övertygat mig om att dessa trångsynta fundamentalister står långt ifrån de budskap som Jesus från Nasaret predikade.

Finns det en speciell avdelning i Helvetet för religiösa hycklare, så hamnar de där hela bunten.

• Tess71

Dofilus,
    Jag håller inte med dig i din definition av en sekt. För mig är en sekt en religion/grupptillhörighet som förmanar, har regler man måste följa, och även utger sig för att vara den enda rätta vägen och oftast finns det någon form av kontrollverksamhet. Medlemmarna i sekten får oftast inte möjligheten att tänka själva utan måste följa gruppen eller ledarens ord.

• Mallan76

Nej, nu tycker jag att den här debatten har gått för långt...

Här uttalas det till höger och vänster om att kristendomen är en sekt (hur man nu får till det..?) och att alla som inte tycker att homosexualla handlingar är ok kommer hamna i helvetet...
    Dessutom är alla vi som inte tycker att homosexualitet är ok sekterister hela bunten!!

Som sagt, det har gått för långt nu. Kränkningarna avlöser varandra och det börjar kännas obehagligt.

Jag skulle då aldrig uttala mej om vem som kommer hamna i helvetet eller ej. Det är verkligen inte min sak att avgöra det... Domen är upp till Gud.

Jag antar att ni som uttalat er på det här sättet tycker att ni är så oerhört fördomsfria och kärleksfulla själva? Själv har jag svårt att se någon kärlek i att döma andra på det sättet som ni nyss gjort...

Ni känner inte mej eller någon annan som deltagit i denna debatt. Ni har inte sett mej alla gånger jag har fikat och haft jättetrevligt med mina homosexuella vänner. De känner sig inte dömda av mej, för jag dömer dem inte. Jag tycker lika mycket om dem som alla heterosexuella vänner jag har. Men enligt er är jag ändå homofob...

För övrigt vill jag hålla med Tess i det mesta hon skrev. Ja, Gud älskar oss alla och vi behöver ingen präst för att komma i kontakt med Gud, Gud bor i oss var och en. Ja, visst är det så! Gud älskar oss alla och accepterar oss som vi är, men han kanske inte alltid tycker om alla våra handlingar, oavsett om vi är hetero- eller homosexuella.

Ni har kanske läst om äktenskapsbryterskan i Bibeln? Jesus sa till människorna som ville stena henne: "Den som är utan synd bör kasta första stenen". Sedan sa han till kvinnan: "Inte heller jag dömer dej, men gå och synda inte mer".

Gud älskar människan, men hatar synden.

Till sist vill jag säga att jag lämnar denna debatt i och med detta inlägg.

• 42Å

Eftersom jag antar att Mallan 76 reagerat på mitt inlägg, ska jag bemöta henne.

Mallan skrev: ?alla som inte tycker att homosexualla handlingar är ok kommer hamna i helvetet...

Dessutom är alla vi som inte tycker att homosexualitet är ok sekterister hela bunten!!?

Min kommentar: Hittills är det endast Mallan som formulerat sig så!

Mallan 76 skrev: !Jag antar att ni som uttalat er på det här sättet tycker att ni är så oerhört fördomsfria och kärleksfulla själva? Själv har jag svårt att se någon kärlek i att döma andra på det sättet som ni nyss gjort... ?

Min kommentar: Jag är full av bekräftade fördomar mor religiösa fundamentalister och sekterister.

Mallan 76 skrev: ? Men enligt er är jag ändå homofob...?

Min kommentar: Ven har skriivit det?

Mallan 76 skrev: ?Gud älskar människan, men hatar synden.?

Min kommentar: Ja just det, och de största syndarna är hycklarna, fundamentalisterna och sekteristerna.

Mallan 76 skrev: ?Till sist vill jag säga att jag lämnar denna debatt i och med detta inlägg.?

Min kommentar: Slut på argumenten?

• Mallan76

OK, jag skulle ju inte skriva mer i denna debatt, men måste väl ändå besvara 42Å:

42 Å skriver kl. 10:26 "Jag hade tänkt avbryta mitt deltagande i debatten, men när jag ser så kloka människor som Tess 71 och myslan, försöka övertyga de extrema sekteristerna om hur mellanmänsklig sann och trogen kärlek, aldrig kan vara fel, blir jag inspirerad."

Min kommentar: "De extrema sekteristerna" som du uttrycker det, som Myslan och Tess71 försöker övertyga i denna debatt, är väl inga andra än vi, som inte tycker att homosexualitet är ok? Vilka skulle det annars vara??

42 Å skriver: "Finns det en speciell avdelning i Helvetet för religiösa hycklare, så hamnar de där hela bunten."

Min kommentar: "Religiösa hycklare" -är det inte så du kallar de som inte tycker att homosexualitet är ok? Det måste ju rimligtvis innefatta även vi som tycker så,
    i denna debatt?

42 Å...Angående din fråga om homofober. Det finns 124 sidor skrivna i denna tråd. Homofob har nämnts vid ett ANTAL tillfällen mot dem som inte tycker homosexualitet är ok. Titta själv! Och även om inte ordet homofob alltid har nämnts, har undermeningen varit det. Det har liksom inte varit accepterat att tycka att homosexualitet är fel -för då är man en trångsynt, fördomsfull människa som bara dömer...

Och anledningen till att jag har för avsikt att lämna denna debatt är inte att jag har slut på "argument" som du uttrycker det. Jag har inte för avsikt att få över någon på "min" sida. Alla får tycka som de vill. Jag tycker bara det känns som att vi går i samma hjulspår och att det blivit två läger som hela tiden försöker bräcka varandra med båda kloka och mindre kloka argument...

Homosex-debatten är f.ö ingen "big deal" för mej. Jag har varit medlem i en församling i flera år och vi har, så länge jag kan minnas, i stort sett aldrig diskuterat homosex-frågan. Alla är välkomna. Vi predikar Guds kärlek. Fokus ligger inte på synd och skam som många av er tycks tro, utan på Jesu kärlek, nåd och förlåtelse. Önskar att fler kunde förstå det.

• MrsL

42Å
    Intressant att du bara tar upp sådant som är negativt om jehoavs vittnen....Verkligen okritiskt och objektivt!

• Tess71

Mallan76 och alla kristna som känner sig påhoppade,

Först vill jag säga att enligt min tro kommer ingen någonsin att hamna i helvetet. Helvetet och djävulen finns inte. Det är ännu ett exempel på en av hoten som Romarna hade att tvinga folket till kyrkan och deras religion, kristendomen.

Jag förstår att du känner dig påhoppad när jag påstår att du är medlem av en sekt. Det finns ju sekter idag som är riktigt hemska och dom vill man ju naturligtvis inte bli jämställd med,
    Men jag vill fråga dig/er, vad är din/er definition av en sekt?
    Det största och första som definierar en sekt för mig är att man som medlem tvingas avsäga sig sin egen fria vilja, och sitt eget tänkande. Som sektmedlem baserar man sina handlingar och försvarar sig genom att hänvisa till sin tro eller ledare. Man måste också som sektmedlem följa regler för att inte bli utesluten.

Jag skulle våga säga att jag är tämligen fördomsfri, men definitivt inte felfri. Vem f-n är det? Jag vill inte glorifiera mig själv genom att säga att jag accepterar homosexuella. Det finns säkert andra saker jag har svårt att acceptera, men den här tråden handlar ju om just homosexualitet.

Homofob är du inte Mallan, för defenitionen på det är ju mer än att inte acceptera homosexualitet. Jag skulle vilja säga att om man är homofob så är man rädd och fördomsfull mot homosexuella. Det finns även dom som t o m inte ens vågar sätta sig in i hur det är att vara homosexuell av en konstig rädsla över att utforska sin egen sexualitet.

Mallan, jag tvivlar inte på att du är en god kristen och att du har trevligt tillsammans med alla dina vänner. Jag undrar bara hur dina homosexuella vänner skulle känna sig om dom visste att du helst av allt ser att dom avstår från sex och förnekar sin sexualitet.

Jag vill avsluta detta inlägg med att återigen ge min bild av gud.
    Gud är inte en upphöjd människa som är extra god eller from, han har inga mänskliga drag.
    Han är Gud, gudomlig, allsmäktig och skaparen.
    Han är intellektet och vi, människan är den känslomässiga sidan av Gud, den agerande sidan av Gud.
    Gud kommer inte att döma dig efter döden, du kommer själv att göra det.

Jag förstå faktiskt inte att du börjar känna obehag, om det är saker i mina inlägg som du tycker är kränkande behöver du bara skriva så att jag kan förklara och ev be om ursäkt.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln