• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Mallan76

Ja, ni får ju alltså klicka på "fakta om homosexualitet" för att hitta hans sammanställning.

• Dofilus

Mallan76: Flera undersökningar på senare tid har kommit fram till att man homosexualitet är medfött. Kommer inte ihåg om det var nåt hormon eller nån gen de hittat.

Förresten, du kanske har nån länk till en sida där det bevisas att man föds religiös?

• Dofilus

bah! Skriver som en kratta, kanske inte ska göra nitto-elva saker samtidigt :) ordet "man" ska bort före ordet "homosexualitet"

• Dofilus

Mallan: "Själv tror jag mer på teorier att sexualiteten är något som utvecklas hos en individ genom dess sociala sammanhang, tror ju t.ex. inte att ett barn föds som sexuell." Har du nån idé om vilken typ av socialt sammanhang som skulle kunna tänkas leda till att ett djur blir homosexuellt?

Jag tror tvärtemot dig att ett ett barn föds sexuellt.

• Matillin

Mallan
    Jag kommer inte in på länken?

Jag vet inte hur det ligger till, men jag tror oxå att det beror på hormoner och annat att man föds homosexuell.
    Tror inte att det är ett val man gör, men i vissa fall kan det säkert vara det.

• Dofilus

fia sthlm: Om du fick välja mellan följande, vad skulle du välja:

1. Älska en person som enligt "normen" anses "rätt".
    2. Älska "fel" person och riskera att bli hotad, förföljd, misshandlad, dödad

Tror ingen skulle välja alternativ 2 om det ni var ett val vilken sexualitet man hade. Ungefär som om nån skulle ha valt att vara svart i apartheidens sydafrika eller jude i nazityskland.

• Dofilus

(och jag skriver tydligen fortfarande som en kratta)

"om det ni var ett val vilken " ska givetvis vara "om det nu var ett val vilken"

• Matillin

Nej jag skulle inte välja alternativ 2.

Men vissa "forskare" menar ju att miljö och annat spelar in, alltså är det inte något man föds till då.. Men det är säkert väldigt ovanligt.

Man har ju hört talas om tjejer som varit utsatta av övergrepp av killar eller bara har fruktansvärt dålig erfarenheter av killar varav dom väljer att bli tillsammans med tjejer ist.
    Fast då kanske det handlar mer om en trygghet än "äkta" kärlek och attraktion?
    Vet inte..

• MrsL

Och om det INTE är ett val, hur kommer det sig då att folk som varit gifta i många år plötsligt lämnar fru och barn för att leva som homosexuella? Och tvärtom?

• Dofilus

fia sthlm: Har du några idéer om hur miljön skulle kunna se ut för att göra så att ett djur blir homosexuellt?

MrsL: Kan ha flera orsaker. En kan vara att de pga just det jag skrev till fia (hot, förföljelse) kanske inte vågar. Eller så kanske de inte vågar för att de inte vill få höra att de är sjuka, onormala och onaturliga. Såna åsikter har ju kommit fram tydligt här. Bisexualitet är också en form av sexualitet. Någon som är bisexuell väljer lika lite som en som är homo- eller hetrosexuell vem han/hon blir kär i. Förstår faktiskt inte riktigt logiken i ditt inlägg.

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln