• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

42Å,
    Mycket intressant! Förstår jag rätt om jag påstår att Panteism är en tro på att allting är besjälat, har en själ, växter och djur och människan? Det är precis det jag också tror på!
    Jag hade lite svårt att förstå Gaiateorin, men jag ska forska vidare...

• 42Å

Tess 71,

Gnosticismen och panteismen har många beröringspunkter och ja, Gud i allt och allt i Gud är själva kärnan.

• 42Å

Citat Spinoza:

"Vad beträffar det mänskliga förståndet tror jag att också det är en del av naturen, ty jag vill påstå att det i naturen existerar en oändlig förmåga att tänka, vilken i den mån den är oändlig, subjektivt innehåller hela naturen och vars tankar fortskrider på samma sätt som naturen - det vill säga på idéernas område. Vidare uppfattar jag det mänskliga förståndet som identiskt med denna förut nämnda förmåga, inte i den mån den är oändlig och uppfattar hela naturen, utan i den mån den är ändlig och endast uppfattar den mänskliga kroppen. På så sätt vill jag påstå att det mänskliga förståndet ingår i ett oändligt förstånd."

Den oändliga variation vi upplever i denna oroliga, föränderliga värld är ett uttryck för den gudomliga lag som styr det mänskliga livet, liksom den högre sanningen styr den lägre och liksom stormen styr regndroppen. Allt i naturen har sitt ursprung i och finns inneslutet i den gudomliga Tanken. Gud har ingjutit sin alltgenomträngande karaktär i materians såväl som i andens oföränderliga lagar.
    I astronomins och geologins ljus passerar människans historiska tidrymd förbi oss som en glimt i evighetens perspektiv. Vi föreställer oss inte längre att vi är de enda varelserna, placerade på denna jord för att ge livet mening, och att universum skulle vara förnuftslöst och ändamålslöst utan oss! Vetenskapen har förberett åt oss en vidare och mer filosofisk syn. En vetenskapsman som tillfrågades om Gud överhuvudtaget bekymrade sig om människorna, svarade att det berodde på hur stor Gud man trodde på. Spinozas Gud är så oändlig att utan honom kan ingenting finnas till. "Härav kan vi klart förstå", säger Spinoza, "att vår frälsning, eller lycksalighet, eller frihet består i en oändlig och evig kärlek till Gud, eller i Guds kärlek till människorna."

• 42Å

Det sista stycket var ett citat från Bernhard Mollenhauer.

• Sanasol

Mallan

Menade inte ordagrant att den inte var till för dem, de väljer självklart huruvida de vill utföra dessa handlingar eller inte. Däremot så tror inte jag att det är direkt enkelt att förneka en så stor del av en själv som sexualiteten ändå innebär.

• Dofilus

Kristna säger att homosexualitet är onaturligt.
    Hur många homosexuella säger att kristendomen är onaturligt?
    Inte så många va? Men väljer inte att bli homosexuell däremot väljer man att bli kristen (eller muslim eller vad som helst) så frågan är väl vad som är naturligt? Det första är men sen födseln, det andra är resultatet av ett val man gör.

• Yiskah

Japp man väljer inte att bli homosexuell, det är något man är. Men man väljer att bli kristen, det är ett val man tar och det är framförallt en tro. Därför kan man ju inte säga att homosexualitet ÄR syndigt, då man ju inte "vet" det, man har tagit valet att "tro" att så skulle vara fallet. Så att vara religiös är inte naturligt, det finns inte bland djuren och det är inget man föds till, men det är homosexualitet.

• Mallan76

Dofilus och Yiskah...Hur kan ni vara så säkra på att man föds som homosexuell, när både forskare samt ett flertal homosexuella inte är så säkra på den punkten?
    Den allmänna uppfattningen som råder idag är att man föds som homosexuell, men bara för att det är den allmänna uppfattningen, behöver ju inte det vara hela sanningen? Själv tror jag mer på teorier att sexualiteten är något som utvecklas hos en individ genom dess sociala sammanhang, tror ju t.ex. inte att ett barn föds som sexuell....

Hittade en sida på internet, där en homosexuell kille tagit reda på vilka teorier som finns bakom orsaker till homosexualitet. Han har sammanställt flera forskningsrapporter. Läs gärna! Jätteintressant!

www.anrell.nu/homo.html

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln