• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Matillin

fia sthlm: Har du några idéer om hur miljön skulle kunna se ut för att göra så att ett djur blir homosexuellt?

Inga ideer..är tyvärr ingen forskare..och varför dom tror det vet jag ej?

• MrsL

Dofilus:
    Det är väl lika logiskt som ditt inlägg...
    Man kan se det från två håll. En tjej/kille vill "komma ut" som bög/flata men känner en stor skam, skuld osv. Beror det på samhällets fördomar eller på att det egentligen är "fel" och inte alls medfött? Ja, det är väl det vi "tvistar" om här?

• zebran i Stilla havet

Eh, jag har svart att tro att man tvekar att komma ut som gay for att det "egentligen ar fel", som du sager, MrsL. Hur tanker du da?

For att svara pa ditt forra inlagg sa tycker jag att det verkar pa de jag har pratat med som har lamnat sin man for en annan kvinna senare i livet, eller sin hustru for en annan man, som att de gjort ett uppriktigt forsok att gora det man "ska", dvs bilda en "normal" familj men att tillslut har de fatt nog av att leva en logn.. Flera tjejkompisar till mig har faktiskt gift sig med underbara man som var typ basta manliga kompisen och har gjort familjegrejen i ett par ar innan de helt enkelt inte kunde ljuga for sig sjalva langre, de hade aldrig varit kara i sin man utan haft en bra vanskap bara och nu lever de ut sin "sanna" sexualitet, som de uppfattar den. Jag tror nog att trycket ar valdigt stort aven idag att man "ska" strava efter karnfamiljen och det gar ju att tvinga sig in i snart sagt vilken roll som helst. I alla fall ett tag!

• myslan

Förstår inte riktigt varför det är så intressant att ta reda på orsaker till att människor blir homo-, bi- eller heterosexuella. Själv tycker jag att det är mycket mer intressant att diskutera hur normer kring heterosexualitet skapas och upprätthålls, hur människors frihet att leva sina liv begränsas på grund av normer om kön och sexuell läggning.

Brukar ni som definierar er som heterosexuella fundera över hur ni har blivit det?

• Dofilus

MrsL: "Man kan se det från två håll. En tjej/kille vill "komma ut" som bög/flata men känner en stor skam, skuld osv. Beror det på samhällets fördomar eller på att det egentligen är "fel" och inte alls medfött? Ja, det är väl det vi "tvistar" om här?" Tycker du blandar ihop att vara homosexuell och att leva "homosexuellt".

Hur definerar du en person som inte utövar sex eller lever i ett förhållande? Asexuell?

Om det handlar om fördommar, hur kan då homosexualitet finnas i djurriket. Har djur fördommar?

• Dofilus

myslan: Nä, funderar inte över det Tror jag föddes med "funktionen" att det kan rycka i "baguetten" när jag ser en tjej men däremot att det inte gör det när jag ser en kille

• zebran i Stilla havet

Myslan, ja faktiskt sa funderar jag ibland over varfor jag identifierar mig som hetero trots att jag ar overtygad om att de flesta (och antagligen aven jag, da) egentligen ar bi..

Jag fattar saklart vad du menar men sjalv tycker jag att sexualitet ar himla intressant, och da inte som nagon sort avvikelse utan i alla dess former. En intressant bok i amnet heter "Sex och samlevnad for hela skapelsen" och kan varmt rekommenderas - handlar verkligen om hela skapelsen ocksa, den formodade bakgrunden till diverse underliga beteenden hos skalbaggar och chimpanser och annat smatt och gott. Mycket vetenskaplig men aven underhallande, dock inte sarskilt mycket religion...

• Tess71

MrsL, Det är ju klart och tydligt att du anser att en homosexuell känner skuld/skam för att det är "fel".
    Jag tycker att det är otroligt sorgligt att en människa ska behöva känna skuld och skam för något som i mina ögon inte är något negativt eller ont.
    Jag tycker alla människor förtjänar respekt och alla har rätt att bli älskade av gud precis så som dom är.

Jag skulle tom vilja gå så långt att säga att kristendomen var en av de första sekterna som skapades. Ett sätt att manipulera folket till lydnad och underkastelse. Vi behöver inte några präster för att komma i kontakt med gud, för han finns i oss alla.
    Jag för min del har svårt att följa en bok, må den vara inspirerad av människor som hade insikter, men vi får aldrig lämna över vårat ansvar på någon annan, inte ens gud.
    Allt vi behöver göra för att följa guds ord är att lyssna på vårat eget samvete.

Jag hoppas att vi alla kommer att i våra hjärtan acceptera och respektera homosexuella människor, precis som vi borde respektera alla religioner som finns. Vi behöver inte tävla om vem som älskar gud mest, eller vem som visar sin kärlek störst. Det värsta vi kan göra är att kritisera en annan människa i guds namn, då har vi gjort oss själva till falska gudar då vi anser oss har rätt att fördöma våra medmänniskor. Gud älskar oss alla även om vi inte älskar oss själva.

• myslan

Tess skriver:
    Det värsta vi kan göra är att kritisera en annan människa i guds namn, då har vi gjort oss själva till falska gudar då vi anser oss har rätt att fördöma våra medmänniskor. Gud älskar oss alla även om vi inte älskar oss själva.

Myslan applåderar

• myslan

zebran: håller med om att det är intressant!

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln