• MrsL

Homosexualitet vs Bibeln

I "vissa" trådar har origanlfrågan spårat ur och istället har homosexualitet och kriatendomen ifrågasatts. Undrar nu: Vad tycker DU? Är det förenligt med kristen tro att acceptera homosexualitet? Är homosexualitet "naturligt"? Och andra frågor som har mer med kristen tro/religion att göra. Vore kul att höra era synpunkter!

För er som undrar: Jag är kristen. Jag tycker inte att homosexuella ska dödas eller utstötas från vårt samhälle. Men jag kan inte heller tycka att det är helt naturligt.

• Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln
  • Tess71

Men varför tror du att gud vill att vi bara ska "härda ut" i livet?
    Prästen som förnekar sin sexualitet finner sin enda lycka i att offra sig för gud. Det är självklart upp till honom att leva som han gör.
    Jag tycker bara att det är sorgligt att han inte tillåter sig att vara lycklig för att han tror att gud inte godkänner homosexualitet.

Han förtrycker sig själv... Älska din nästa så som dig själv... DIG SJÄLV! Han älskar inte sig själv, det tycker jag är en större synd än att vara homosexuell.

• 42Å

Citat Mallan 76: "-Hoppas även du läste Svenska Akademiens definition på vad hädelse betyder... "

Jag och andra språkpoliser är sällan överens med Svenska Akademien.

I detta fall håller jag mig till Svenska Kyrkans gamla fina värderingar.

• Tess71

fia, det är ju helt korrekt. Att häda är att förneka gud, men det är väl ingen som har förnekat gud i de senaste inläggen om jag läst rätt.

• Matillin

Jippy'
    Min erfarenhet är inte bättre, men det finns säkert undantag som sagt.
    Det värsta ex var när jag på tv såg några lindrigt utvecklingstörda som pratade med en kvinnlig känd präst, minns inte vad hon heter nu.

En av tjejerna frågade henne -varför lät gud mig födas utvecklingstörd..
    Vad svarade människan?

-ja det vet jag inte, kanske låg det i guds plan för dig!!!

Usch vad arg jag blev..

• Tess71

fia, av nyfikenhet, vad skulle du ha svarat på den frågan från den utvecklingsstörda tjejen?

• 42Å

Citat Jippie: ?Jag bygger mina inlägg på personliga erfarenheter, inget annat.
    Jag har suttit i "möten" med både kyrkoherdar och annat och jag blev tyvärr mycket besviken. Ett möte jag hade med Våran stads kyrkoherde tog flera timmar och jag fick inte fram mycket mer om bibeln ur honom än "mjao... kanske? bibeln ska nog vara lite mystisk, men jag vet inte".
    Det är inget påhopp och ingen dom eller eller annat. Det är ren personlig erfarenhet. Men som jag sa, det finns säkert undantag.?

Min kommentar: Om du har så litet bedömningsunderlag, är det naturligtvis dina erfarenheter som är det naturligaste undantaget från normen.

Håller du inte med mig?

• Matillin

Precis!
    Jag vet inte riktigt vad hädelse är, men jag skulle tippa på att det hör dit...

tess71
    Du skrev så och då svarade jag att jag tror att häda betyder att man förnekar gud..menade inte att någon gjort det.

Sen skrev 42 Å -att fia skrev fel..IGEN.
    Eftersom det betyde det visst inte påstod 42Å.

Men 42Å hade visst fel..igen
    Eftersom att häda visst kan betyda att man förnekar gud..

• Tess71

ok, fia jag missupfattade nog kommentaren.
    Men tillbaka till min andra fråga om den utväcklingsstörda tjejen, vad hade du svarat?

• Matillin

Tess71
    Om man går till bibeln så står det bl.a att synden kom in i världen genom en enda människan och döden genom synden..

Adam och eva syndade och fick ofullkomliga kroppar..innan hade dom evigt liv.
    Eftersom man ärver av sina föräldrar så har vi alla människor som fötts efter dom alltså ärvt synd sjukdomar och dödliga kroppar.
    Utvecklingstörning är ingenting som gud planterar i någon.
    Det beror helt enkelt på att man har en ofullkomlig kropp och då föds barn tyvärr med utvecklingstörda ibland.

• Matillin

..utvecklingsstörning...
    skulle det stå
    Skriver för fort ibland..

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln