Inlägg från: 42Å |Visa alla inlägg
  • 42Å

Homosexualitet vs Bibeln

Bibeln är inte Guds ord! (PUNKT!)

Gamla Testamentet är en samling skrifter (66 st) som i huvudsak nedpräntats av skrivkunniga för att bevara traderade släktförteckningar, sagor och moralföreskrifter samt massor av skön poesi. GT är en produkt av sin tidsanda och ska under inga omständigheter ses som människors rättesnöre, vilket 90 % av Sveriges präster är helt överens om. Övriga 10 % går snart i pension.

GT skrevs under cirka 1000 år fram till vår tideräknings början och är inte Guds ord utan människors ord efter inspiration av sina tankar om Gud.

Nya testamentets evangelier skrevs under åren 50 ? 150 vt (på ett ungefär).
    Ingen av författarna hade träffat Jesus från Nasaret och ingen hade hört hans ord direkt.

Kristendomens skapare var Paulus, den gamle tullindrivaren och religionsfanatikern som under ett hallucinatoriskt anfall, upplevde att Jesus kallade honom till sin främsta agent.

Paulus arbetade som besatt med att bilda församlingar och utbilda ombud som reste runt i hela medelhavsområdet för att sprida det kristna budskapet. En stor del av Nya Testamentet är Paulus brev till sina ombud och till de nybildade församlingarna.

Paulus var helt ointresserad av Jesu liv och enbart koncentrerad på den uppståndne Messias.

Det skrevs många berättelser om Jesus från Nasaret, men endast fyra valdes ut (kanoniserades) av de högsta prelaterna vid kyrkomötet i Laodikeia (vid Medelhavet i nuvarande Syrien) år 363 vt.

Cirka 100 år tidigare insåg härskarna i Rom att kulturer med många olika gudar, leder till splittring och religiösa motsättningar. De beslöt därför att kristendomen skulle vara den enda religionen och trodde därmed att de skulle kunna behärska världen med hot om straff från Gud om inte folket lyder Guds representanter. De lyckades över förväntan och Kyrkan dominerade det politiska systemet under flera hundra år.

Nya testamentet har redigerats otaliga gånger efter år 363 vt, för att anpassas till olika kyrkofäders ambitioner.

Av dessa goda skäl och ett otal andra, finns det ingen anledning att blanda in Bibeln i debatten om vilken form av mänsklig kärlek som är fri från synd!

All äkta mellanmänsklig kärlek är sund och syndfri! (PUNKT)

• 42Å

Citat apsis:
    ?Det är lite sorgligt att höra att 90 % av alla präster inte ens tror på den bok som faktiskt är ganska grundläggande för kyrkan.?

Min kommentar: Jag tycker att det är glädjande att inte ens Kyrkans Läronämnd som är beredande inför Kyrkomötet, lever i denna villfarelse längre.
    Bibeln är inte ett nödvändigt fundament för Kyrkan. Bibel är en del aa Kyrkans samtalsunderlag.

Det kärleksbudskap som tillskrivs Jesus från Nasaret, är kristendomens fundament..

Citat Fia Sthlm:
    ?Jasså det var en nyhet , Vem skrev om jesus då??
    ?Uppenbart att du inte tror på bibeln?

Min kommentar: Evangelisterna skrev om vad de hört om Jesus från Nasaret..
    Ingen normalbegåvad människa tror på allt som står i Bibel och var går gränsen för vad som är trovärdigt?

Citat Trinity78:
    ? Om vi är skapade till Guds avbild och han är ofelbar, varför finns det då homosexuella och vad säger det egentligen om honom? Hade han en dålig dag eller??

Om vi är skapade till Guds avbild, är Gud en fysisk människa vilket är en intressant men osannolik teori/teologi.

Gud är outgrundlig och ingen levande människa vet mer än någon annan om Gud och Guds vilja.

Nu ska jag skotta snö, men återkommer efter lunch.

Frid!

• 42Å

Citat mallan76: ?42 Å sprider en del felaktigheter här...
    Påstår att ingen av författarna träffat Jesus från Nasaret. Detta stämmer inte!?
    Matteusevangeliet skrevs av Jesu lärljunge Matteus.
    Johannesevangeliets författare är okänd, men i slutet av 100-talet kopplas det samman med Jesu lärljunge Johannes, Sebadaios son.
    Ta reda på fakta inan du sprider felaktigheter, är du snäll.

Min kommentar: Min uppfattning bekräftas av Bibelkommissionen. www.bibeln.se/om_bibeln/om_kommissionen.html

Frid!

• 42Å

För övrigt finns det inga obestridliga fakta om Bibeln och Bibelns originaltexter.

• 42Å

Citat Mr st: ? Du har så rätt, så vi är inte normalbegåvade. Vi är mycket mycket mer begåvade än de idioter som inte tror på Bibeln....?
    Min kommentar:
    Stickprov ur stolligheterna bland allt vackert och vist i den bok vars text bokstavstroende kallar Guds ord.
    Mosebok 2 kapitel 35 vers 2;
    ?På den sjunde dagen ska ni ha helgdag, en Herrens vilosabbat. Var och en som på den dagen gör något arbete ska dödas. Ni ska inte tända upp eld på sabbatsdagen var ni än är bosatta?

Mosebok 3 kapitel 20 vers 10;
    ?Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, om han begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru, så ska de straffas med döden, både mannen och kvinnan som begått äktenskapsbrottet.?

Mosebok 3 kapitel 21 vers 5;
    ?Prästerna ska inte raka någon del av sitt huvud skallig eller raka av kanten av sitt skägg.?

Mosebok 5 kapitel 22 vers 13; Lång text om jungfrur.

Mosebok 5 kapitel 25 vers 11-12;
    ?Om två män träter med varandra och den enes hustru kommer för att hjälpa sin man mot den andre, när denne slår honom, och hon därvid räcker ut sin hand och fattar i hans blygd, då ska du hugga av henne handen utan att visa henne någon skonsamhet.?

• 42Å

Citat fia sthlm: ? Tycker du man har mer rätt att kalla en kristen som tror på bibeln för ointelligent än man har rätt att tycka att homosexuella lever fel..enligt bbeln??

Min kommentar: Inte ointelligent, men lurad

All sann och äkta mellanmänsklig kärlek är sund och syndfri.

Frid

• 42Å

Citat fia sthlm:
    ?Lurad är ett mer neutralt ord, men lurad betyder nästan samma sak som ointelligent..eller har jag fel??

Min kommentar: Jepp, du har fel!

Citat fia sthlm: ?Måste finnas väldigt många lurade människor i världen..?

Min kommentar: Korrekt!

Citat fia sthlm: ?Tror du inte dom flesta kristna tror att dom som inte tror på gud är lurade och vilseledda??

Min kommentar: Det är möjligt, men tänk på att det är lätt att lura någon att tro på ett specifikt budskap, men svårt att lura någon att bli skeptisk.

Skeptikern gör oftast en trovärdighetsanalys.

Jag tror på Jesu kärleksbudskap och jag tror att Jesus, om han levat nu, skulle ha fördömt homofoberna i mycket skarpa ordalag.

Frid

• 42Å

Citat apsis: ?Du får gärna säga din åsikt, men att kalla andra för icke normalbegåvade för att dom har en tro på bibeln är lite fräckt och skapar bara dålig stämning. Kan man inte vara vänlig o respektfull även om man inte delar uppfattning??

Lugn och läs följande: Mosebok 2 kapitel 35 vers 2;
    ?På den sjunde dagen ska ni ha helgdag, en Herrens vilosabbat. Var och en som på den dagen gör något arbete ska dödas. Ni ska inte tända upp eld på sabbatsdagen var ni än är bosatta?

Mosebok 3 kapitel 20 vers 10;
    ?Om någon begår äktenskapsbrott med en annan mans hustru, om han begår äktenskapsbrott med sin nästas hustru, så ska de straffas med döden, både mannen och kvinnan som begått äktenskapsbrottet.?

Mosebok 3 kapitel 21 vers 5;
    ?Prästerna ska inte raka någon del av sitt huvud skallig eller raka av kanten av sitt skägg.?

Et cetera?
    Vill du att detta ska gälla i dag?

• 42Å

Citat fia sthlm: ?Var det någon härinne som tidigare sagt att man inte kritiseras eller kallas för ointelligent eller andra tillmäten om man tror på bibeln som guds ord?
    Men att kristisera "bokstavstroende kristna är väl inte lika fult antar jag..."

Lugn och läs följande: Mosebok 2 kapitel 35 vers 2;

Vill du att detta ska gälla som människors rättesnöre?
    Tror du att det är Guds ord?
    Svara på det först så ska jag uttala mig om din omvärldsanalys.

Frid

• 42Å

Citat Mallan 76: ? Nu har jag letat och letat på den sida (Bibelkommisionens sida) du hänvisade till, men jag kan verkligen inte hitta VAR på denna sida du hitta fakta om att ingen av de som skrev evangelierna inte hade träffat Jesus personligen....?

Min kommentar: Du refererar till Bibelsajten och jag beklagar, men den ser jag som ett extremt utskott från Pingströrelsen och därmed enligt min ringa mening fundamentalistisk och inte trovärdig.

Citat Bibelkommissionen: ?Nya testamentet växer fram som en följd av Jesu död och uppståndelse. Efter denna händelse börjar Jesu lärjungar berätta om hans ord och gärningar, som senare skrevs ner i de fyra evangelierna. Den förste författaren av böcker i Nya testamentet är Paulus. Några av de brev han skriver till grupper av människor han tidigare förkunnat för är de äldsta skrifterna i Nya testamentet. Omkring 90-talet e.Kr. är alla böcker i Nya testamentet färdigskrivna.

De första kristna läste regelbundet ur Gamla testamentet vid sina sammankomster. Eftersom de bekände sig till Jesus blev det naturligt att lägga till berättelser om hans liv och lära. Till en början skedde det i form av ögonvittnesskildringar från någon som kände Jesus under hans livstid.
    Men allteftersom församlingarna växte och ögonvittnena dog blev det nödvändigt att skriva ner dessa berättelser. Så tillkom de fyra evangelierna enligt Matteus, Markus, Lukas och Johannes. ?

Min kommentar:

Enligt officiell och erkänd bibelforskning, är Markus evangelium det som skrevs först och de övriga är inspirerade av detta.

Eftersom Jesus från Nasaret föddes fyra år före vår tideräkning och dog vid 33 års ålder, bör den jämnårige lärjungen Markus ha varit cirka 100 år när det första evangeliet skrevs.

Medellivslängden var låg på den tiden.

Jag försöker hålla mig informerad genom att bland annat läsa forskningsrapporter från Teologen Uppsala Universitet.
    www.teol.uu.se/forskning/nyatestamentet/index.htm

Svar på tråden Homosexualitet vs Bibeln