• Skehamn2012

Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?

Om djuret är svårt sjukt och lider då ska man självklart kunna avliva det.
    Om det konstateras att det är något fel på djuret och och det kan utgöra fara för människor eller andra djur så ska det också kunna avlivas. Eller om det är väldigt gammalt.

MEN allt för många djur avlivas pågrund av att ägarna tröttnat på djuret. Många unga djur som knappt börjat sina liv.

Det ska man inte få göra. Omplacering eller behålla djuret är alternativen. Döda ett friskt djur ska inte vara tillåtet!

Kan ta ett exempel. Har vissa folk här i närheten som skaffar sig en kattunge. Pratar jättemycket om den. En mån senare är katten borta och där finns nu en annan katt i en annan färg. Alltså inte samma katt. Vart den första katten tog vägen kan man undra. Denna katt försvinner plötsligt och några år senare skaffas en valp. När denna valp blivit 1,5 år så säljs den på blocket pågrund av att ägarna ska skaffa en ny hundvalp och inte har tid med den första hunden. Djur är inga jäkla slit och slängvaror som man kan behandla hur som helst.

Längtar efter att det ska komma en lag som förbjuder veterinärer att avliva oansvariga djurägares djur. Nån måtta får det vara. Skaffa inte djur om du inte är beredd på att ta det ansvar som krävs.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?
  • outlast
    MammaG skrev 2011-02-15 12:12:21 följande:
    Jo, det är det
    Vänligen tänk till lite innan du öppnar kakluckan. Man blir så trött på alla åsiktsmaskiner som ska tycka till om precis allt utan att fundera på saken nämnvärt. Med ALLT LIV menas verkligen ALLT LIV, inget mindre än så. Förutom småkryp som t.ex. insekter (som inte ens är medvetna om sin egen existens) ingår organismer, bakterier och t.o.m. växtlighet i omfånget som vi definierar som "liv". När du kliar dig i arslet begår du i praktiken mord. Jag orkar inte ens gå in på hur mycket LIV du utrotar varenda dag, året runt, utan konstaterar bara att ännu en som älskar sin egen röst gjort sin hörd till ingen nytta. Så nej, allt liv är inte heligt för då skulle du inte ha nåt att äta.
  • Sannii
    leolina1980 skrev 2011-02-15 11:52:26 följande:
    Bara strängare att köpa hund?
    Min dotter röck i mig så ja var tvungen och sluta snabbt men menar såklart alla djur. Håller med den som skrev att man borde få köpa djur hos seriösa uppfödare ist för djuraffärer.
  • leolina1980
    Sannii skrev 2011-02-15 13:35:36 följande:
    Min dotter röck i mig så ja var tvungen och sluta snabbt men menar såklart alla djur. Håller med den som skrev att man borde få köpa djur hos seriösa uppfödare ist för djuraffärer.
    Det var jag som skrev det :) Och tack för att du svarade :)
  • Birry

Nej absolut inte! Jag är själv veterinär, och tycker inte om att avliva friska djur, men mycket mycket hellre det än att de ska vanvårdas till döds. Önskar att fler vågade ta beslutet när de inte kan ta hand om eller omplacera djuret.

• morotsland
    riboflavin skrev 2011-02-15 12:22:05 följande:
    Ja, det är helt absurt att man kan knata in i en djuraffär och köpa ett liv för ungefär lika mycket pengar som en påse chips kostar (tänker närmast på möss som hos den lokala djuraffären kostar 25 kr).

Riktigt skrämmande är det med folk som gång på gång köper ett ungt djur och sen gör sig av med det när det blir könsmoget, och sen köper nytt.

Har genom en omplaceringsorganisation kommit i kontakt med ett flertal persoer som bär sig åt på det viset, och den kommunala djurskyddsinspektören kan inget göra eftersom det inte förekom regelrätt vanvård. Hon var bara tvungen att stå och se på helt maktlös hon med.
    Man kan också gå in på ica och köpa kött som varit liv. Och det kostar inte heller särskilt mycket eftersom det är billigt att hålla djur instängda på små ytor, inte låta dem leva ett naturligt liv etc. Men av nån anledning vurmas det alltid mer för hundar än för grisar...
  • vampyria2
    MammaG skrev 2011-02-15 11:07:22 följande:
    Iofs är det inte alls någon dum idé, men nu tror jag å andra sidan inte att de köttproducerande djurkrakarna räknas som husdjur som avlivas av veterinär. Så vida du och fin familj inte äter hundar och katter, förstås
    Katt MUMMS  haha nej man kanske ska se till att man har vaknat innan man svarar i trådar på FL

Fast jag tycker ändå att det är ett konstigt beslut, varför skulle det vara mer rätt att avliva vissa djur men inte andra?
    Vart ska man sen dra gränsen ska man få avliva aggresiva hundar eller ska man vara skyldig att omplasera dem hos någon som kan ta hand om dem. Om tex en katt får en allvarlig sjukdom som kräver operation ska man då sätta en hel familj i konkurs bara för att man kan klara katten ( menar då för veterinärskostnaden om ingen fattade det )  
    Nej tyvärr så är det så att djur har inte samma värde som oss människor, vi måste se om vårt bo innan vi ser om deras. Sen kan man ha åsikter om att vissa personer som sätter det i system att skffa djur för att sen avliva dem för att skaffa nya kanske inte borde få ha djur. 
  • Madame Mom

Fin tanke kanske, men inte särskilt genomtänkt enligt mig...
    Det finns många idioter som skaffar djur och när dom tröttnar så är det bättre att djuret får somna in hos veterinären än att det ska bli utsläppt eller kanske må dåligt hos ägarna som inte vill ha det.

• outlast
    vampyria2 skrev 2011-02-15 16:51:38 följande:
    Katt MUMMS  haha nej man kanske ska se till att man har vaknat innan man svarar i trådar på FL  

Well, i Asien äter de våra husdjur och vi i vår tur käkar deras "asätare" (t.ex. kräftor) så vem ska egentligen bestämma vad som är ätbara djur? Cool
  • annroll

Jag är mkt tveksam, jag tycker det är onödigt att avliva friska djur men att tvingas behålla ett djur man inte vill ha är oxå fel för att då finns risken att djuret mår sämre än de skulle göra i himlen. 
    Jag är tvetydig. Jag vill alla djur väl  men tror mig anta att det är ganska mkt djur som far illa..  

• Rigmor Mortis

Nej. Det är bättre att djuret får somna in lugnt och stilla hos veterinär än att personen försöker ta saken i egna händer eller bara dumpar djuret någonstans. 

• Lyndi

TS, jag håller med dig!
    Det hade varit bättre att ställa högre krav på människor som skaffar djur. Att det ska vara svårare att bli djurägare.

♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ BF 2011-02-23 ♥
  • vampyria2

Känns korkat faktiskt..ett djur har man inte samma känslor för som tex ett barn vilket gör att många skulle behandla djuren bra mycket sämre om de blev tvingade att ha dem kvar fast att de inte vill, är det snällt mot djuret?
    Sen om man får barn som får tex astma och inte kan hitta någonstanns att omplacera djuret, hur ska man lösa det då?

• Lindreas

Vilket jävla idiotiskt förslag! Var ska man göra av de oönskade djuren då? Katthemmen svämmar över av katter som ingen vill ha, om någon tar sitt ansvar och väljer att avliva hunden som man inte kan ta hand om längre så är det jättebra! Eller nej, inte jättebra, men kanske det bästa man kan göra. I stället för att man låter en hund valsa runt till många olika ägare och mår dåligt av det.

• Akela05

Jag tycker nog att det kan vara mer humant att avliva ett djur än att överge det, eller göra det till en vandringspokal som ibland sker med allt för många hundar.

• Barbabok

Nej trots att jag älskar djur. Jag ser en avlivning som ett bättre gärning än att dumpa det ute eller göra det till vandringspokal. I den bästa av världar borde såna människor ha djurförbud men hellre avlivad än ihjälsvulten.

• lovemark79

Jag ser det som självklart att inget skall avlivas. Värre är det i Ukraina där de tydligen startat förintelsen mot herrelösa hundar. Hoppas de som gillar fotboll kan motivera det...?!

Svar på tråden Jag välkomnar en lag som FÖRBJUDER veterinärer att avliva friska husdjur! Håller du med mig?