• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • TheCoopers
    k girl skrev 2010-08-14 13:02:32 följande:
    Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.
    hahahahahahahha wooohoooo !!! Jag håller med !!

and you made my day !
    I'm the me I choose to be ...
  • tru

Jag har ändrat mig, har träffat på en människa som verkligen tror att dess barn är världens nya jesus. Åh gud vad jobbigt det var. Ska nog sluta säga något när min dotter har lärt sig något nytt, för att inte riskera att uppfattas så.

• Happymom

Jag blir glad för alla framsteg mitt barn gör, oavsett om de är sena eller tidiga. Vill gärna prata om dem, men aktar mig för det om det gäller s.k "tidiga" framsteg, då det lätt uppfattas som skryt.

Nästan alla barn gör samma framsteg förr eller senare. Det  är ju ganska komiskt hur glada och stolta vi blir, trots att det är så naturligt. Är ju inget att oja sig om egentligen. Det ligger nog i modersinstinkterna att bevaka sitt barns utveckling.

Försök att svälja irritationen TS och låt mammorna få vara stolta och leva i tron att deras barn är underbarn. Moderskärleken är blind.  DU vet ju att deras barn inte är märkvärdigare än andras.

• canmamma
    Happymom skrev 2011-01-05 01:01:08 följande:
    Jag blir glad för alla framsteg mitt barn gör, oavsett om de är sena eller tidiga. Vill gärna prata om dem, men aktar mig för det om det gäller s.k "tidiga" framsteg, då det lätt uppfattas som skryt.

Nästan alla barn gör samma framsteg förr eller senare. Det  är ju ganska komiskt hur glada och stolta vi blir, trots att det är så naturligt. Är ju inget att oja sig om egentligen. Det ligger nog i modersinstinkterna att bevaka sitt barns utveckling.

Försök att svälja irritationen TS och låt mammorna få vara stolta och leva i tron att deras barn är underbarn. Moderskärleken är blind.  DU vet ju att deras barn inte är märkvärdigare än andras.
    Håller med. Man måste ju uppbåda lite entusiasm för ens telningars framsteg. Hur skulle det annars se ut? "Så du kan GÅ nu? Äh det har jag kunnat hur länge som helst..."
  • k girl

Lever den här tråden ännu? Oh my god.

Så här ett knappt halvår senare läser jag min trådstart som... tja, rätt onyanserad. Självklart finns det barn som är tidiga med allt. Och det finns barn som är sena med allt. Och givetvis ska både mammor och pappor få vara stolta över sina barn, oavsett hur och när de utvecklas.

Det som störde mig då, framför allt, och det som stör mig än idag, det är två olika saker:
    - dels att man ignorerar det faktum att mental och finmotorisk utveckling de facto också är utveckling
    - dels när skrytet går ut över andra, och det gör det ju ibland. Har ingen aning om det beror på att personerna gör det av illvilja, eller för att de är korkade, men någonting är det ju.

Jag har lärt mig att ta det med jämnmod. Häromdagen var jag stolt över att min tretton månader gamla son dricker helt själv ur vattenglas. Jag vet ett och ett halvtåringar som inte gör det. Av de svar jag fick, lydde två:
    "Jag tror att det mest är en fråga om att föräldrarna vågar försöka" och "det är väl inte svårt, det gör "lille karl" utan problem". Nå, jag är ju då sådan att jag inte tycker att det är konstigare att glasdrickning handlar om om motorik, kontroll, balans och koordination i någon mindre grad än till exempel att gå eller att bygga med klossar - surt sa räven? Och jag skiter väl fullständigt i om "lille karl" har gjort det i ett halvår - han är väl också duktig då? Eller skulle min son inte vara duktig för att "lille karl" gjorde det tidigare?

Nä, folk som säger sådant ligger inte i topp på min lista och kommer aldrig att göra.

• 3 barns mamma84

Min son är redan tidig han ligger på soffan och filosoferar ja med stängda ögon

Vad är det för fel barn är olika av sig ingen är den andra lik

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Happymom

Haha, TS, jag hade inte sett att den här tråden var så gammal Skrattande

Jag har inte upplevt någon som nedvärderar något annat barns utveckling, så jag kan inte helt uttala mig om det. Jag känner en tjej som har en pojk som är några månader äldre än min dotter. Han var uppseväckande tidig med det grovmotoriska. Visst var hon stolt, men det kändes ödmjukt och ganska gulligt.

Jag har en annan väninna vars dotter föddes nästan samtidigt som min. De utvecklades lika i början, hennes hade nog lte mer färdigheter än min både vad det gällde det motoriska och med jollrandet o.s.v. Dessutom var hennes flicka lugn och tyst och sov gott i barnvagnen. Min dotter hade kolik och det gick inte att ha henne i vagnen alls, utan bara i famnen.

Sen slog det om. Min dotter har gjort helt normala framsteg. Hennes likaså, bara det att min är tidigare. Naturligtvis pratar vi om deras framsteg. Sen började jag förstå att hon var orolig att hennes dotter inte utvecklades som hon skulle. Hon hade t.o.m pratat med BVC om det. Jag hade inte alls tänkt på att min dotters utveckling kunde oroa henne eftersom de inte utvecklades samspelt. Då försökte jag få henne att inse att min dotter bara var lite tidig, och att hennes dotter fortfarande utvecklades normalt, t.o.m ganska tidigt (hon var inte långt efter).

Det var dumt av mig att prata om när min tjej började sitta och när hon sa  mam-ma och pap-pa vid, började kravla och greppa saker o.s.v. Man är ju bara så stolt! Varför? Nja, det undrar egentligen jag också och jag har börjat "knipa käft" sedan det jag beskrev ovan hände.

• Disco

Men detta är ju alldeles vanlig svennavundsjuka ts....för du verkar inte själv vara av den ödmjukaste typen. Hade din son/dotter nu varit ett vad du kallar "tidigt" barn hade du nog vart först med en tråd om det....Nu har du väl råkat få barn då som tillhör den 2senare" kategorin... men som du säger så utvecklas ju alla barn och alla i olika takt, olika färdigheter tar olika tid för alla att lära sig. precis som för oss vuxna när vi lär oss saker. Jag kan sitta på en tex utbildning eller föreläsning på jobbet och snabbt greppa sammanhanget elelr förstå hur jag skall trycka på inställningarna på datorn i det nya remisssystemet...Eller så är jag helborta och det tar mig längre tid än för mina kollegor. Vi jämför ju oss hela livet, alla....Har grannen en ny bil eller gräsklippare så vist sjutton skall du också ha en.., fast en lite bättre...
    HUVUDSAKEN ts i detta är väl ändå ATT barne utvecklas oh INTE i vilken takt 8om inget verkar sjukligt då förstås). Men det är så svennigt och enligt jantelagen att man inte FÅR skryta. och herregud om mn gör det om sina barn...De är väl det bästa man har och varför skulle jag inte få prata om dem när de gör bra saker, framsteg etc...Och även om min son gick när han var 9 månad och dina först när han var 1..., vad är skillnaden, vad är problemet? Det säger ju inte att min kommer springa Göteborgsvarvet på kortare tid än din eller hur? Så tagga ner ts och låt folk skriva och skryta och prata om sina barn!

• k girl
    Disco skrev 2011-01-07 23:22:15 följande:
    Men detta är ju alldeles vanlig svennavundsjuka ts....för du verkar inte själv vara av den ödmjukaste typen. Hade din son/dotter nu varit ett vad du kallar "tidigt" barn hade du nog vart först med en tråd om det....Nu har du väl råkat få barn då som tillhör den 2senare" kategorin... men som du säger så utvecklas ju alla barn och alla i olika takt, olika färdigheter tar olika tid för alla att lära sig. precis som för oss vuxna när vi lär oss saker. Jag kan sitta på en tex utbildning eller föreläsning på jobbet och snabbt greppa sammanhanget elelr förstå hur jag skall trycka på inställningarna på datorn i det nya remisssystemet...Eller så är jag helborta och det tar mig längre tid än för mina kollegor. Vi jämför ju oss hela livet, alla....Har grannen en ny bil eller gräsklippare så vist sjutton skall du också ha en.., fast en lite bättre...
    HUVUDSAKEN ts i detta är väl ändå ATT barne utvecklas oh INTE i vilken takt 8om inget verkar sjukligt då förstås). Men det är så svennigt och enligt jantelagen att man inte FÅR skryta. och herregud om mn gör det om sina barn...De är väl det bästa man har och varför skulle jag inte få prata om dem när de gör bra saker, framsteg etc...Och även om min son gick när han var 9 månad och dina först när han var 1..., vad är skillnaden, vad är problemet? Det säger ju inte att min kommer springa Göteborgsvarvet på kortare tid än din eller hur? Så tagga ner ts och låt folk skriva och skryta och prata om sina barn!
    Men herregud. "Swooosh" lät det när den tråden gick över huvudet på dig. Nej, jag brukar inte göra som i de exempel jag tar upp och jag skulle heller inte göra det. Jag har för övrigt inte ett sent barn, utan ett barn som har utvecklats tidigt med somligt och senare med annat. Jag är givetvis lika stolt ändå. Självklart ska man få prata om sina barn, vara stolt över sina barn, men är det nödvändigt att göra det på andras bekostnad? Jag är helnöjd med vår skruttiga gamla gräsklippare fastän vår granne har en åkvariant.

Du frågar vad är skillnaden om din son gick när han var nio månader och min först när han var ett - ja, det är väl ingen större skillnad, frånsett den att den ena var tidigare än den andra? Men hur sjukt är det inte om du skulle säga till någon med en ettåring som inte tar sig fram ännu, att din son minsann kröp när han var nio månader? I övrigt tycker jag - och jag vet att jag upprepade det vid en massa tillfällen i tråden - att det är så trist att övrig utveckling inte räknas. Jag tycker faktiskt inte att det är märkvärdigare att gå vid nio månader än att ha stor ordförståelse, prata, vara fingerfärdig, hand-öga-koordination eller något annat dylikt. Men av någon anledning så är det sånt som ofta förbises eller ignoreras av föräldrar till "tidiga" (läs: grovmotoriskt tidiga) barn.

Avundsjuk, det är jag faktiskt inte ett dugg.
    Men det är klart, det måste man ju vara för att man irriterar sig på något.
  • Poison82

Jag kräks på det.

• Rosahjärta

de kommer alltid finnas de som överglamoriserar (eller va man kan kalla det ), sina barn . .
    Lite löjligt ändå tycker ja .

• Zunrose

Jag kräks på det.

Snacka om lycka när jag läste detta..

i min närhet så skryts det hit o dit om deras barn, spyr på de tycker inte ens de är roligt att skryta om mitt barn för andra för ja vet vad hon kan och det nöjer jag med..

blir så trött med att se på facebook att min 4 mån kan redan göra dittan o dattan medans min lilla segpropp tar det lungt och stressar inte med saker min tjej är prematurfödd så vet inte hur de påverkar hennes utveckling (inget antagligen) men ja är nöjd sålänge hon är nöjd och inte ett dugg intresserad av att spyprata om min dotter med andra kan berätta framsteg men aldrig spyprata för vet själv hur tråkigt ja tycker det är att lyssna om andras barn för dem intresserar mig inte ...visst frågar ngn så svarar jag!
  • kalle99

Alla föräldrar är väl lite sådär. Att ett barn är tidigt med något säger inte så mycket. barn bara utvecklar sig enligt naturens lagar. Ett barn som börjar gå tidigt riskerar ju att slå sig mer än ett barn som lär sig senare när hjärnan mognat mer, så vad som är bättre är svårt att säga.

• MammaTill2Fina

Har inte läst ett enda inlägg mer än TS.
    Och TS, jag håller med dig så otroligt mycket! Finns det nåågot som är drygare att sitta och lyssna till??
    Jag brukar kontra med att mina använde rockring vid 7 månader. Det brukar bli en tystnad.. och jag är lika tyst. Länge. Automatiskt byts det samtalsämne.

Sånt tycker jag är skitkul! Sådeså.

• By Starlight

Tittar in...Bra skrivet TS :)
    Jag har umgåtts med en som skröt om allt när det gällde hennes barn. Hon skröt t.om om att hennes barn kräktes mest...Hon var tvungen att vara "bäst" i allt...
    På tal om att kräkas..det var typ det man ville göra själv till slut...
    Självklart ska man få berätta stolt om ens barn har vändt på sig första gången..eller kan gå typ..men när det liksom blir helt hysteriskt tävlingsinriktad och alltid ska flikas in med "brasaker"..då blir man ju knäpp.

Älskade Ellen född 16 nov 2009
Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!