• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • k girl
    augustisten skrev 2010-08-16 10:19:34 följande:
    Det håller jag med dig om ts, men jag tror att folk ofta inte är medvetna om vad de gör. Kanske inte ens att de gör det.

När jag låg på neonatal med min tidigt födda son var det en av de andra mammorna som pratade med mig om vilken tuuuur det var att hon hade en flicka eftersom de är mycket starkare än pojkar och oftare klarar sig utan problem... det var ju inte så smidigt (speciellt som hennes flicka var mycket större och starkare än min pojke som var ganska sjuk just då) men jag tror inte ens hon var medveten om hur klumpig hon var. Hon var bara helt fokuserad på sin egen situation.

En av mina vänner kan också vara väldigt klumpig. Hon fick sitt andra barn för ett tag sedan och sa saker som "det är först när man får andra som man blir en riktig familj..." Fast hon vet att jag inte tänker skaffa fler barn än ett. I hennes fall vet jag att det handlar om hennes osäkerht. Hon ser helt enkelt inte det hon säger i relation till någon annan (och hon skulle nog bli uppriktigt ångerfull om jag påpekade för henne att jag tog illa upp) - det enda som är viktigt är att hon får bekräfta sig själv på något vis.

Sedan finns det ju alltid knäppskallar som faktiskt är skrytsamma och dryga också... men vissa är det nog "av bara farten" utan att ens förstå att de är det. 
    Min svärmor brukar ge gliringar om min amning, detta trots att hon vet att det varit jättejobbigt för mig. Min man fattar ingenting och blir bara ledsen av det. Jag är rätt säker på att hon inte inser vad hon gör, att hon skulle må rätt dåligt om jag konfronterade hennes gliringar, och jag tror egentligen att det är sant i många fall (även om det kanske inte låter så). Jag tror att det är få som är medvetet elaka eller att de går in för att såra, även om det är rätt logiskt att det är resultatet när man tänker på det.
  • k girl
    Taurus skrev 2010-08-16 10:23:16 följande:
    jag ser inget fel i att berätta om min sons framsteg precis som alla andra föräldrar gör med sina barn, bara för att min son faktiskt var 'tidigare' än sina jämnåriga kompisar så ska jag inte få berätta vad han kan för att andra kan ta illa upp?
    Jag ser heller inget fel i det. Det är inte vad jag avser i min trådstart.
  • Eligrabbarna
    k girl skrev 2010-08-16 09:48:51 följande:
    Jag tror helt klart att vi "gjorde" så att vår son sov hela nätter från det han var 2,5 månader. Han hade jättestort närhetsbehov och vi lyssnade på hans signaler och lät honom sova med oss - och eftersom han ammar är det lätt att få honom att somna om, hade han fått flaska blir kanske uppvaken lite mer markanta osv. Hade vi inte gjort det, hade han inte sovit så gott. Men han hade ju förutsättningarna att sova hela nätterna, när han sov på en plats där han kände sig trygg.

Och det är väl samma sak där, som jag nämner i trådstarten? Att det finns människor som inte kan låta bli att ge gliringar och klappa sig själva på bröstet. Det är bara innehållet som förändras.
    och vad kommer din ödmjuket in här då? vad är skillnaden mellan folk som skryter om sina motoriskt tidiga barn o det skryt du gör i att ditt barn blivit "snällt" pga det ni som föräldrar gjort?

Antar att du bara har ett barn, för jag tror man ska vänta tills man ser ur skillnaden mellan barn kan vara innan man säger en sådan sak. Jag var också ganska säker på att det var vi som föräldrar som "konstruerat" denna lugna, "duktiga" och enkla son. Inser nu som sagt att så inte är fallet, tyvärr är det inte riktigt så enkelt även om det givetvis bidrar med rutiner, trygghet mm
  • k girl
    Eligrabbarna skrev 2010-08-16 11:24:54 följande:
    och vad kommer din ödmjuket in här då? vad är skillnaden mellan folk som skryter om sina motoriskt tidiga barn o det skryt du gör i att ditt barn blivit "snällt" pga det ni som föräldrar gjort?

Antar att du bara har ett barn, för jag tror man ska vänta tills man ser ur skillnaden mellan barn kan vara innan man säger en sådan sak. Jag var också ganska säker på att det var vi som föräldrar som "konstruerat" denna lugna, "duktiga" och enkla son. Inser nu som sagt att så inte är fallet, tyvärr är det inte riktigt så enkelt även om det givetvis bidrar med rutiner, trygghet mm
    Om du läser vad jkag skrivit ordentligt så ser du kanske att jag konstaterar att min son hade förutsättningarna att sova nätterna igenom så länge hans behov av närhet tillfredsställdes. Jag är fullt medveten om att det finns barn som inte har de förutsättningarna långt upp i åldern, min systerson t ex trots att syrran gjorde ALLT.  Det finns barn som inte är nöjda vad man än gör och det finns barn som är nöjda när man gör vissa saker. Att då låta bli att göra dem kan naturligtvis göra att barnet blir gnälligt - förstås. Därmed inte sagt att alla föräldrar med gnälliga barn skapar sina gnälliga barn eller vice versa. Vissa är lätta att tillfredsställa, andra är svårare. På vilket sätt skiljer sig det jag skriver från vad milky säger menar du? Förutom den brasklapp som var tydligare utskriven i hennes inlägg.
  • Suck och suck

Alltså jag tycker du efterkonstruerar en del ts. Du går ut hårt i ts: "Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era barn". Klart att folk går in och tycker rent generellt om ett sånt uttalande.
    Sen kommer det massa om och men och att det handlar om ett speciellt sätt att säga det på och om en speciell situation för dig,
    och så begär du ideligen att folk ska läsa igenom tråden och uppfostrar folk att de inte läst  och att de inte har förstått och så liknande.
    Så går det inte till om man startat ett debattämne här på fl.
    Blir lite sur på dig.
    Typ de flesta känner inte igen att de erfarar att föräldrar gör så.
    Alltså kan du inte gå ut med ett sånt generellt "skälla ut"-ande i ts.
    Det är det folk svarar på.
    DU har varit med om en väldigt mallig person, som du kände dig kränkt av.
    DU är dessutom känslig säger du för sånt och tar åt dig, (och tar det också som ett skäl till varför du tycker det är fel)
    Och. Ja då ligger problemet hos dig.
    Folk i gemen upplever det inte som att andra föräldrar skryter.
    Ja, och det är svaret på din trådstart.
    Folk i gemen irriterar sig inte på det, ÄVEN om det skulle vara en person som är mallig och försöker hävda sig.
    De blir inte irriterade vittnar många om här i tråden. De håller inte på och känner sig mindervärdiga för att deras barn är sena. Vilket jag ändå tolkar det som att du känner.
    TROTS att din son är stark på andra sätt.
    Du behöver inte känna så säger folk då.
    Men det gör du, för du är känslig säger du då.

Alltså man kan inte diskutera och nämna en hel massa efterkonstruktioner och om och men, och i samma veva läxa upp folk att de inte läst igenom tråden.
    Folk utgår delvis och det mesta från trådstarten och rubriken.
    Och svarar på det.
    Det får du leva med, här i tråden.

• k girl
    Suck och suck skrev 2010-08-16 12:25:03 följande:
    Alltså jag tycker du efterkonstruerar en del ts. Du går ut hårt i ts: "Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era barn". Klart att folk går in och tycker rent generellt om ett sånt uttalande.
    Sen kommer det massa om och men och att det handlar om ett speciellt sätt att säga det på och om en speciell situation för dig,
    Det är en rubrik. Jag förutsätter faktiskt att folk kan äsa både trådstart och eventuella tillägg. Varifrån du har fått att det handlar om ett "speciellt sätt att säga det" eller en "speciell situation" vet jag inte? Jag måste väl försöka förklara när folk inte förstår vad jag menar? När de inte har någon aaaning om vad jag talar om och att det måste bero på att jag är avundsjuk/osäker/mindrevärd för något dylikt har då de aaaldrig varit med om? Vad ska jag göra? Säga att "nej, det finns naturligtvis inte människor som är illvilliga eller aningslösa och det är i mitt huvud allting sitter, det beror naturligtvis på att jag är osäker/avundsjuk/känner mig mindervärdig, jag inbillade mig"? Jag kan väl inte göra så mycket mer än att förtydliga, exemplifiera och jämföra och hoppas att ni förstår. Gör ni inte det, utan tycker att jag efterkonstruerar, må så vara.
    och så begär du ideligen att folk ska läsa igenom tråden och uppfostrar folk att de inte läst  och att de inte har förstått och så liknande.
    Så går det inte till om man startat ett debattämne här på fl.
    Ja det är rätt många som tydligt bara läser och reagerar på rubriken. Det finns både ett förtydligande i trådstarten och sen finns det en behändig "visa endast"-funktion man kan använda också. För övrigt har jag läst igenom alla mina inlägg och jag ser ingen diskrepans i vad jag skriver i trådstarten, tillägget inkluderat, och vad jag skriver i tråden. Jag ger exempel och jag försöker att förtydliga.
    Typ de flesta känner inte igen att de erfarar att föräldrar gör så.
    Jag noterar att "de flesta" som skrivit här i tråden själv har tidiga barn och att det finns en hel del som har förstått precis vad jag menar. Att några talar högst eller mest gör dem för övrigt inte till en majoritet. Jag vet inte hur du har kommit fram till vad "folk i gemen" anser, men min upplevelse är den motsatta - att "folk i gemen" håller med.

DU är dessutom känslig säger du för sånt och tar åt dig, (och tar det också som ett skäl till varför du tycker det är fel)

Va? Det här fattar jag inte heller varifrån du har fått? Var skriver jag det? Jag ser att jag har skrivit att det kan tillfälligt rubba mina cirklar så att jag blir orolig och att det kan trycka på mina knappar, inte att jag är känslig för sådant och att jag tar åt mig. Jag har aldrig tagit det som ett skäl till varför jag tycker att det är fel. Skälet till att jag anser att det är fel är att jag anser att självhävdelse på andras bekostnad - inte bara min, vilket jag för övrigt skriver när jag tar upp trådar på FL där trådstartaren är orolig - är dumt.

Men det gör du, för du är känslig säger du då.
    Återigen, var skriver jag att jag är känslig? Varifrån har du fått det?
  • Reglementet

Min dotter är tidig, hon är redan hjärnkirurg.

*Kommersiellt budskap*
  • milky
    Reglementet skrev 2010-08-19 09:18:41 följande:
    Min dotter är tidig, hon är redan hjärnkirurg.
    HAHA
  • tristania

Jag håller med dej ts. Det skryts vitt och brett om alla tidiga barn. Har en vän vars unge gick vid 8 månader - det ska hela omvärlden tydligen behöva veta....

ALLA barn är bra och duktiga på något, varför ens jämföra?

Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!