• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • milky
    k girl skrev 2010-08-15 08:55:25 följande:
    Har du i överhuvudtaget läst i tråden?
    Jag har läst ts och blandade inlägg. Jag tycker det verkar som att det egentligen är du som stör dig på föräldrars sk skryt som enligt dig är skryt. Det låter som skryt i dina öron för att du irriterar dig på något hos dig själv (allmän psykologi). det brukar vara så när man stör sig på andra. Varför bry dig så mycket om vad andra föräldrar säger? Varför har du så stort behov av att få bekräftelse av dessa skrytsamma föräldrar?

För att förtydliga så är det för att du berättar om att du berättat om ditt barn som lärt sig något och då säger förälderna "Det kunde mitt barn för flera månader sen..."
  • Azusephre

Nu har jag inte läst hela tråden, men jag hade skrivit på Facebook att nu kan *** (min dotter) stå upp om man håller henne i händerna, hon var då nästan 1 (hon är ca 14 månader nu och är en riktig krabat och går utmed möbler och är stabilare), så var det en gammal kompis som kommenterade det inlägget med: borde inte hon gå nu, hon är väl typ ett?
    Sen kommenterade lite senare att hennes son minsann kunde stå om man höll honom i händerna vid 3 månaders ålder...
    Jag ville bara radera inläggen kändes det som.

• k girl
    milky skrev 2010-08-15 09:01:51 följande:
    Jag har läst ts och blandade inlägg. Jag tycker det verkar som att det egentligen är du som stör dig på föräldrars sk skryt som enligt dig är skryt. Det låter som skryt i dina öron för att du irriterar dig på något hos dig själv (allmän psykologi). det brukar vara så när man stör sig på andra. Varför bry dig så mycket om vad andra föräldrar säger? Varför har du så stort behov av att få bekräftelse av dessa skrytsamma föräldrar?

För att förtydliga så är det för att du berättar om att du berättat om ditt barn som lärt sig något och då säger förälderna "Det kunde mitt barn för flera månader sen..."
    Det var ett exempel av flera... Jag förstår inte varför ni hakar upp er på just det, tillhör ni inte de som uttrycker er på det sättet behöver ni ju inte heller ta åt er (att anklaga andra för avundsjuka brukar vara ett tecken på det - anfall är bästa försvar, allmän psykologi).

Och tja, visst kan det vara så att jag irriterar mig på något hos mig själv, till exempel att jag faktiskt bryr mig och inte har förmågan att rycka på axlarna och skita i det. Vad det beror på har jag ingen aning om. Kanske för att jag är van vid att ha kontroll - och min sons utveckling ligger i allt annat än min kontroll - vad vet jag?
  • Julias Farsa

Det är roligt om de kan något tidigare än andra, min dotter kunde simma redan som 4.5 åring och både dyka och hoppa ifrån trampolinen.

Det var roligt att se henne stå i kön till trampolinen, hoppa från från den och simma in till kanten medans det stod barn och föräldrar med barn i 6-7 årspåldern med armpuffar. De viskade och pekade.

:)

• k girl
    lövet2 skrev 2010-08-15 08:40:17 följande:
    Du beter dig som en överviktig person som försöker förbjuda ordet tjock i alla sammanhang, eftersom hon känner sig kränkt av det ordet (finns många representanter för de åsikterna på FL).
    Felet sitter inte i hur andra pratar om sina barn utan i hur du uppfattar deras ord och tar åt dig.
    Jag tycker att du ska läsa Azusephres inlägg och tala om för henne att det är hos henne problemet ligger och inte den så kallade kompisen. Att hon reagerar som en lättkränkt överviktig person och att kompisen bara uttryckte stolthet över sin dotter - inget annat.
  • Bonanza
    k girl skrev 2010-08-14 13:17:23 följande:
    Och du är en av de som skryter om din tidiga dotter med avseende på hennes motoriska utveckling utan att ta i beaktande att barn utvecklas på andra sätt också? Om du inte gör det, bad vill u då ha sagt - då har du ju missat poängen alldeles?
    Skryter? Nej. Men jag tänker inte låtsas som att hon är efter andra på andra områden eftersom hon de facto ÄR tidigare än de allra flesta andra inom de allra flesta områden. Ja, andras utvecklas på andra sätt. Min dotter har ändå varit mer utvecklad än dem inom de flesta områdena. Precis som att min son var senare utvecklad än andra inom jättemånga områden.

Det är inte så - som jag tror att du kanske menar - att alla barn är ungefär lika mycket utvecklade och tidiga, bara inom olika områden.
  • Psykologstudenten

Efter att ha läst lite mer så börjar jag undra vad det är för idioter du hittat TS.

Jag har nog aldrig eller sällan stött på någon som menat att deras barn är "tidigt" bara för att det kan stå på sina knubbiga fötter vid en tidig ålder. Och jag har nog aldrig umgåtts med några som värderat detta högre än t ex talet.

Men framförallt så ser jag den första tiden med barn som rätt ointressant rent utvecklingsmässigt. Lära sig gå och stå gör alla barn (nästan) så det är ju bara en fråga om när. Sker det för tidigt blir det bara jobbigt.

Det intressanta kommer sen, från 3 års ålder och framåt.

• Harlow

Jag har också reagerat på detta, så till den grad att jag undikit vissa mammasammankomster för att jag inte orkar sitta och lyssna på när de jämför alla stackars barn som själva är totalt ointresserade allt annat än att upptäcka världen och lära sig nya saker - i sin takt. Kan inte mammorna jämföra sig själva istället? Visa vem som har snyggast snittärr eller minst degig och strimmig mage?

Min grabb (första barnet) har varit tidig med tal och problemlösning till exempel, men gick inte stadigt förrän han var 14 månader (vilket jag inte tycker är konstigt alls, här är ju spannet otroligt brett och det mesta är ju "normalt"). Döm om min förvåning när en bekant med nästan jämngammalt barn skrev till mig och frågade typ; "går inte X än? Jag såg bilderna från hans födelsedagskalas och kom att tänka på det då.." (Han gick med stöd på bilderna).
    Eh? Jo, han har tagit några steg då och då, men han föredrar att krypa - det går ju snabbare!? Vad ska man svara?
    Däremot verkar ingen vilja kommentera hans stora ordförråd, vilket jag såklart är stolt över :). Stolt får man ju vara!

Kontentan är att jag förstår precis vad du menar TS, det är inget konstigt eller fel i att vara stolt över sitt barn - men det blir banalt och skruvat när det ska "skrytas", jämföras och framhävas så till den milda grad att föräldrar runt om börjar oroa sig för sitt barn som kanske inte är "tidig" med just den saken. Ofta får jag en känsla av att det tummas på sanningen också, att man gärna överdriver lite...

www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • k girl
    Bonanza skrev 2010-08-15 10:03:52 följande:
    Det är inte så - som jag tror att du kanske menar - att alla barn är ungefär lika mycket utvecklade och tidiga, bara inom olika områden.
    Det finns väl ingen anledning till att låtsas?  Och nej, det är inte så jag menar. Jag menar att det finns en viss typ av människor som älskar att skryta över sina "tidiga" barn, och förbiser alternativt ignorerar det faktum att deras barn är senare än de barn de kallar "sena" på andra områden. Det finns givetvis tidiga barn och det finns givetvis sena barn. I slutändan jämnar det mesta ut sig.           
  • k girl
    Psykologstudenten skrev 2010-08-15 10:07:59 följande:
    Efter att ha läst lite mer så börjar jag undra vad det är för idioter du hittat TS.

Jag har nog aldrig eller sällan stött på någon som menat att deras barn är "tidigt" bara för att det kan stå på sina knubbiga fötter vid en tidig ålder. Och jag har nog aldrig umgåtts med några som värderat detta högre än t ex talet.

Men framförallt så ser jag den första tiden med barn som rätt ointressant rent utvecklingsmässigt. Lära sig gå och stå gör alla barn (nästan) så det är ju bara en fråga om när. Sker det för tidigt blir det bara jobbigt.

Det intressanta kommer sen, från 3 års ålder och framåt.
    Här på FL stöter jag på ivrigheten att jämföra, ivrigheten att framhäva sitt motoriskt tidiga barn. Det är praktiskt taget bara de som skriver i de medlemstrådar jag skriver i nu för tiden. Det är många som inte säger ett ord om sina barns utveckling, och jag kan bara anta att det beror på att de "inte... än". Här läser jag sådant som "min har just börjat krypa, har era gjort det än, visst är det tidigt?!" och "min son kan det och det och det och det". Det är just motoriska och språkliga färdigheter. Här stöter jag också på fenomenet att folk är så ivriga att berätta om sina tidiga barn att de går in i trådar - där folk är oroliga - och skriver om hur tidiga sina barn är. Och just det fenomenet trycker på mina knappar något enormt. Vikten är en annan sådan grej. Det är inte ovanligt att läsa "OJ! MIn son vägde nio kilo som fyramånaders, haha!" där trådstarten lyder "hur mycket väger era sjumånaders? Min son väger bara si och så mycket och bvc säger att han väger för lite". Wtf? Är det verkligen nödvändigt? Medvetet elakt tror jag inte att det är, mest bara korkat och aningslöst.

Här, där jag bor, är det många yngre som har fått barn. Yngre och outbildade. Beror det på det? Jag vet inte. Men här, "i verkligheten", har jag fått höra saker som Men! Han sitter ju inte själv ordentligt! Det gjorde min när han var lika gammal!  (han var fem månader och hade precis börjat sitta utan att säcka ihop, men han kunde inte hålla balansen mer än korta stunder). En annan tjej, tio år yngre än mig, hon är väldigt duktig på att jämföra. Hon blev rent utav förbannad när hennes sambo, stolt över sin egen tjej och liksom glad i största allmänhet över våra barns utveckling - sådant gillar jag! - berömde sonen för att vara så duktig på att sitta: "Så stadig är inte NN än, hon trillar ju på nolltid". Tjejen fräste: "Men hon började faktiskt sitta tidigare än (min son) - och hon drar sig upp också!". Det är ett par exempel. Jag tycker det är hur skönt som helst att min son är född några månader tidigare än majoriteten av bebisarna i vår föräldragrupp. Det ger inte så mycket utrymme för jämförelser.
Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!