• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • Dr Mupp

Och som vanligt så ses vi med tidiga barn som skrytare. Om jag säger att min son var 2,5 år när han började prata så är det ok. Men om jag säger att han gick stadigt utan stöd vid 9 månader så skryter jag. Varför är det int eok att vara stolt över sitt tidiga barn?

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Alexi
    Dr Mupp skrev 2010-08-15 12:22:38 följande:
    Och som vanligt så ses vi med tidiga barn som skrytare. Om jag säger att min son var 2,5 år när han började prata så är det ok. Men om jag säger att han gick stadigt utan stöd vid 9 månader så skryter jag. Varför är det int eok att vara stolt över sitt tidiga barn?
    Jag bara undrar, varför är man STOLT över att de är tidiga? Det är ju stor skillnad tycker jag mellan att vara stolt över sitt barn (hoppas man ju alla är) och att vara stolt över sitt TIDIGA barn. Vad är det att vara stolt över i sånt som man inte kan påverka och som inte är någon prestation egentligen utan bara skillnad i utveckling?
  • Frökensvår 83

Jag tror faktiskt inte att det alls handlar om att man ignorerar att ens barn är senare på andra områden när man "skryter" om det dom är tidiga på. Det ligger nog naturligt i generna att man blir glad när ens lille krabat för framsteg oavsett vad det nu må bara, prata gå eller vad som helst.
    Alla barn lär sig så småningom dessa saker och man vill ju gärna dela med sig när det händer nåt med ungen, dels föratt man blir glad och dels också föratt det är ju det enda man gör om dagarna, (iallafall när man är hemma och är föräldraledig) följer ditt barns utveckling.
    Jag har aldrig brytt mig om när andra barn kan gå eller prata, det är ingen tävling och även fast min son har lärt sig gå innan ett års ålder och verkar snabb av sig så är jag medveten om att han kan få problem med andra saker istället men det behöver inte vara så heller, alla möjligheter finns!
    Jag kan förstå om TS blir irriterad på andra föräldrar som tex säger saker i stil med: Har han inte börjat gå ännu? Det är en okänslig fråga att ställa och igentligen helt onödig. Dom som frågar på det sättet har antagligen dålig självkänsla själva och hävdar sig genom sina ungar, men dra inte alla stolta mammor/pappor över samma kant som dem. 

• Harlow
    Dr Mupp skrev 2010-08-15 12:22:38 följande:
    Du har missförstått TS.
    Det såklart helt ok att vara glad och stolt över sitt "tidiga" barn - det är vi alla när våra barn gör framsteg, men det är inte ok att få andra mammor/pappor att känna sig oroliga för att något ska vara fel med deras barn genom elaka insinuationer som; "du kanske ska kolla upp det där" eller "går inte X? Vad konstigt, min har gått i flera månader och de är ju lika gamla"..
    www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Eligrabbarna

Förstår att det är irriterande o har oxå stött på lite sådana människor. Då har jag haft två alternativ; antingen ignorera eftersom man märker att personen bara är ute efter att få en egoboost ELLER slutat jag umgås med denna person. Förstår inte varför man umgås med folk man blir irriterad på. Vad ger det för dig!? Ingenting troligtvis. Det hör det inte för mig i alla fall.

• Dr Mupp
    Harlow skrev 2010-08-15 12:27:35 följande:
    Du har missförstått TS.
    Det såklart helt ok att vara glad och stolt över sitt "tidiga" barn - det är vi alla när våra barn gör framsteg, men det är inte ok att få andra mammor/pappor att känna sig oroliga för att något ska vara fel med deras barn genom elaka insinuationer som; "du kanske ska kolla upp det där" eller "går inte X? Vad konstigt, min har gått i flera månader och de är ju lika gamla"..
    Sånt gör inte jag. Men att nån tycker nått är konstigt är inte så märkligt. Man har ju sitt barn som måttstock. Jag reagerar när jag ser barn som är över året och inte kan gå, men det beror på att mina har gått och det är det normala i min värld. Men jag vet ju att min normalbild är skev och skulle ju aldrig skriva att det är konstigt med ettåringar som inte går.

Sen har jag upptäckt att folk till sena barn tar det som personlig kritik bara man finns. två av mina barn är gämngamla med deras kusiner. mina barn är tidigt motoriska och kusinerna var sena motoriskt. Så på ettårs kalaset sprang mina runt och kusinerna satt där de satt för de hade inte börjat krypa än. Jag sa inte ett ord ändå satt föräldrarna och ursäktade barnet och kom med en massa teorier om att vi var dåliga föräldrar som mer eller mindre drillat våra barn till att gå tididigt.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Harlow
    Dr Mupp skrev 2010-08-15 12:36:49 följande:
    Sånt gör inte jag. Men att nån tycker nått är konstigt är inte så märkligt. Man har ju sitt barn som måttstock. Jag reagerar när jag ser barn som är över året och inte kan gå, men det beror på att mina har gått och det är det normala i min värld. Men jag vet ju att min normalbild är skev och skulle ju aldrig skriva att det är konstigt med ettåringar som inte går.

Sen har jag upptäckt att folk till sena barn tar det som personlig kritik bara man finns. två av mina barn är gämngamla med deras kusiner. mina barn är tidigt motoriska och kusinerna var sena motoriskt. Så på ettårs kalaset sprang mina runt och kusinerna satt där de satt för de hade inte börjat krypa än. Jag sa inte ett ord ändå satt föräldrarna och ursäktade barnet och kom med en massa teorier om att vi var dåliga föräldrar som mer eller mindre drillat våra barn till att gå tididigt.
    Cuts both ways som man säger, det är såklart inte ok av de föräldrarna att påstå att ni är dåliga föräldrar för att barnen går tidigt... Korkat!

Poängen är iallafall att hur barnen utvecklas, i vilken ordning det sker och i vilken takt är helt individuellt och idiotiskt att jämföra. Det tror jag vi alla är överens om!
    www.mypregnancy.blogg.se - fråga så får du lösen! :o)
  • Suck och suck
    FrökenKanSjälv skrev 2010-08-15 07:04:42 följande:
    Öppna vilken dags- eller kvällstidning som helst. Det finns en helt egen avdelning eller tom bilaga som enbart handlar om att skryta om grovmotorik. Hela samhället är uppbyggt på att vi tävlar i olika grenar inom grovmotoriken.

Om vi istället hade tävlingar inom språkgrenar, eller inom finmotoriska grenar, eller problemlösningsgrenar. Då skulle det dels finnas bilagor i tidningen och dels vara en massa skryt om dessa bebisar.

Men nu är det så att ett grovmotoriskt utvecklat barn har möjlighet att försörja sina föräldrar genom sitt tennisspelande, medans ett språkligt utvecklat barn knappt kan försörja sig själv som bibliotikarie. Därav skrytet om grovmotoriken.
    Det ligger faktiskt någonting i detta.

Jag anser att det är ett större problem med att "alla ska vara lika" och man får inte stötta barn som är språkligt eller matematiskt begåvade. ALLA ska ligga på samma nivå i klassrummen. De som har talang pratar man inte alls om att stötta,
    däremot barn som har utvecklad grovmotorik är det inte ett dugg hummel om att man ska stötta.
    Där är det inte skämmigt att skryta, vara stolt eller att ge jättemycket resurser till att stötta dessa barn.
    Då det kommer till skolan däremot,
    så kör de rent utsagt löjliga böcker till barn som kanske är snabbare med sin läsning.
    Skolan har inte resurser att stötta de barnen som ligger framme i utvecklingen.
    Dessutom är det skämmigt att stå för att ens barn ligger i framkanten.

Så på det sättet som det då kan ligga något i denna trådstart är väl att det fokuseras på grovmotorik mycket.
    Men däremot inte lika mycket på språklig begåvning och sånt, som ts då vill påskina.
  • lövet2
    k girl skrev 2010-08-15 09:19:18 följande:
    Jag tycker att du ska läsa Azusephres inlägg och tala om för henne att det är hos henne problemet ligger och inte den så kallade kompisen. Att hon reagerar som en lättkränkt överviktig person och att kompisen bara uttryckte stolthet över sin dotter - inget annat.
    Ja, jag läste inlägget och förstår inte problemet. En av mina flickor t ex var 17 månader när hon lärde sig gå. Visst var det många som kommenterade att hon var sen och jämförde med deras egna barn, men det var väl bara naturligt? De tyckte antagligen att det var jättekonstigt att min dotter inte kunde gå än. Varför skulle jag bli upprörd för att de undrade?

• Suck och suck
    lövet2 skrev 2010-08-15 08:14:20 följande:
    Nej, det är inte andra som får dig att känna så. Du väljer själv att ta åt dig av att att andras barn är tidigare än ditt på vissa saker. Om du helt uppriktigt tyckte att det där inte spelade någon roll, så skulle du rycka på axlarna. Du väljer själv att känna dig mindervärdig för att ditt barn är tidig på "fel" saker ...
    Det ligger någonting i det du säger.
    Det är därför den här trådstarten inte blir trovärdig.
Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!