• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • örtagård
    Suck och suck skrev 2010-08-15 22:10:56 följande:
    Och där sa vi då lite samma sak, fast jag sa att jag trodde lite på det här med att jämföra.
    Man jämför för att man vill veta och för att man blir osäker.

Jag menar jösses, sen när barnet blir äldre, så har man helt plötsligt glömt en massa utvecklingssteg "när barn gör si och så" fast man var så inne på det ett tag,
    och trodde att man skulle ha det med sig i minnet sedan också,
    eftersom man tjatade så mycket om det, då det väl begick sig.
    Ja, och vad du sa gav mig en infallsvinkel jag inte tänkte på - att jämför kan fylla en funktion också. Det är ju klart.

Det kan väl ligga bakom de skrytsamma också men det finns ju de som faktiskt mest har hävdelsebehov.-D!

Typ på lekplatsen när en främmande pappa frågar mig alldelse dirket när han ser oss om när min dotter lärt sig cykla och sen talar om att hans kan det redan fast hon är ett år yngre och sen gick de! Vad skulle denna sociala interaktion tillföra mig?!. Jag upplevde incidenten dock som mest komisk. Jag vet att en liten flicka som jag inte känner kan cykla. Det hade liksom känts mer lekplatssocialtadekvat om han presenterat sina barn och undrat vart de gick på dagis eller så !
  • Tinnys

Jag är jätte stolt över alla mina tre barn varje dag. Sist nu i helgen så gick min 10 åring och la sig utan att bråka när jag sa till, min 3 åring slängde glasspinnen i papperskorgen och stängde dragkedjan på studsmattan utan att jag behövde säga något och 2 åringen som i helgen fattat att han ska kissa på pottan och inte i soffan, har försökt lite smått i sommar men han har inte velat och nu tycker han det är helkul, lagom till att dagis börjar... Jag är stolt över mina barn för olika saker på olika nivåer då de är olika individer. Spelar ingen roll om de gick när de var 9, 10 eller 14 månader. Om de pratade vid 1, 2, 3 år. Jag är stolt för att de är just så underbara som de är. Jag skryter inte över de men jag delar gärna min glädje över mina fantastiska barn och det skäms jag inte över.

• milky
    örtagård skrev 2010-08-15 22:17:46 följande:
    Ja, och vad du sa gav mig en infallsvinkel jag inte tänkte på - att jämför kan fylla en funktion också. Det är ju klart.

Det kan väl ligga bakom de skrytsamma också men det finns ju de som faktiskt mest har hävdelsebehov.-D!

Typ på lekplatsen när en främmande pappa frågar mig alldelse dirket när han ser oss om när min dotter lärt sig cykla och sen talar om att hans kan det redan fast hon är ett år yngre och sen gick de! Vad skulle denna sociala interaktion tillföra mig?!. Jag upplevde incidenten dock som mest komisk. Jag vet att en liten flicka som jag inte känner kan cykla. Det hade liksom känts mer lekplatssocialtadekvat om han presenterat sina barn och undrat vart de gick på dagis eller så !
    Hävdelsebehov, exakt exakt :D det stämmer
  • k girl
    Suck och suck skrev 2010-08-15 22:05:01 följande:
    Alltså jag tycker ändå du verkar överkänslig konichiwa girl.
    Folk är ändå ganska tjatiga med det här när barnet börjar gå, eller när barnet börjar krypa eller när barnet börjar tala.
    Det är bara så. Jag tycker varenda en pratar om det, det första de gör.
    Och när jag tänker efter, det gjorde jag nog också. Jag vet inte varför VARENDA kotte är så fokuserad på just den utvecklingen, men jag kände det som att det var första barnet, och då visste man inte riktigt. Och jösses ja, man jämför och har sig för att man är intresserad av det också!
    Jag hade en bok, där jag skrev upp varenda litet utvecklingssteg, ja, varenda ord hon började med (eller alla ljudliknande ord också) det första året,
    för jag var som en liten "Piagét" och ville forska hur det utvecklade sig.
    Och säger inte det då dig något?
    Varenda kotte är fokuserad på sitt barns utveckling, och då kanske det blir lite undrande hit och dit, för man jämför också.
    Men inte för att vara elak.
    Nä, jag tror ändå du är överkänslig om du tror att folk ska hävda sina barn, mot din sons utveckling.

Du säger också att du stör dig på att folk BARA är fokuserade på det grovmotoriska och det språkliga. Men jag tror att det är väl det som gemene man förstår sig på bäst kanske?

Du gör ju tydligt i din ts att det finns andra utvecklingsprocesser som är mer osynliga. Jorå. Men du får nog leva med att folk ser vissa utvecklingsprocesser tydligare
    och inte riktigt alltid har öga för alla små avgörande utvecklingssteg som är mer otydliga.
    Ha kvar den inre trygghet du har (?) för den utveckling din son har och haka inte så mycket upp dig på att folk är så tjatiga med när barnen börjar gå och krypa (för det får du leva med att folk är, och jag tycker faktiskt det är bra att folk är det. Det är när vi jämför och iakttar vi får förståelse)
    och sen är det ju också viktigt att vara vaken för som förälder att ens eget barn faktiskt KAN ha utvecklingssvårigheter med något, men då ska vi inte förneka det, eller känna mindervärdeskomplex för det.
    Du och barnet blir starkast om du inser att man inte kan vara perfekt på alla plan.
    Alltså. Jämförande är väl helt okej och jämföra gör väl de flesta? Jag vet inte hur jag ska skriva så att ni ska förstå. Sättet att uttrycka sig kanske? Har ni verkligen aldrig märkt av det, inom andra områden? På jobbet? Grannar? Som stoltserar med sin nya bil och gör en småinsinuant jämförelse med er gamla Honda från -98? 

Jag kan ju fortsätta harva detta i oändlighet, känns det som, men jag fattar faktiskt inte varför man kan ge ett positivt svar när man då görs uppmärksam på dessa alternativa utvecklingssteg istället för att vifta bort dem som om de inte vore någonting?  

Jag kan villigt erkänna att jag tillfälligt kan rubbas i mina cirklar - låter mig bli osäker, och med det menar jag osäker och inte avundsjuk eller mindervärdig  - på grund av kommentarer - och jag kan ärligen säga att det gör mig ledsen. Det är ingenting jag vill. Och jag är ändå rätt påläst och vet att normalspannet är stort. Hur ska då inte andra känna, som är ännu osäkrare och som t ex funderar på om deras barn är normala som inte sitter som fyramånaders (!!!).
  • milky

TS: det jag ville påpeka med personen som sa att mitt barn inte kunde, att jag inbillade mig var att dessa personer finns överallt, oavsett om ditt barn är tidigt eller sent så kommer du att utsättas för dem. om mitt barn varit sent hade väl personen sagt "mitt barn kunde det för två månader sen"

• k girl
    milky skrev 2010-08-15 22:13:12 följande:
    Men du verkar ju ha hakat upp dig på just det. Ja, jag tror att det ligger problem hos dig också för att du tar åt dig så mycket. men jag har dessutom ett flertal gånger antytt att det även finns dryga skrytmånsar överallt. orkar inte gå tillbaka och citera, du får gå tillbaka och läsa själv. Men här verkar det som, åter igen, att du bara tagit till det som jag sagt om dig och bara skumläst det andra. Tror du hakar upp dig för mycket på detaljerna om dig själv, din osäkra person lyser igenom i flera inlägg.
    *suck* Ja, vad ska jag säga? "Din barnsliga person lyser igenom i flera inlägg"?
  • Sephiroth
    k girl skrev 2010-08-15 22:22:42 följande:
    Alltså. Jämförande är väl helt okej och jämföra gör väl de flesta? Jag vet inte hur jag ska skriva så att ni ska förstå. Sättet att uttrycka sig kanske? Har ni verkligen aldrig märkt av det, inom andra områden? På jobbet? Grannar? Som stoltserar med sin nya bil och gör en småinsinuant jämförelse med er gamla Honda från -98? 

Jag kan ju fortsätta harva detta i oändlighet, känns det som, men jag fattar faktiskt inte varför man kan ge ett positivt svar när man då görs uppmärksam på dessa alternativa utvecklingssteg istället för att vifta bort dem som om de inte vore någonting?  

Jag kan villigt erkänna att jag tillfälligt kan rubbas i mina cirklar - låter mig bli osäker, och med det menar jag osäker och inte avundsjuk eller mindervärdig  - på grund av kommentarer - och jag kan ärligen säga att det gör mig ledsen. Det är ingenting jag vill. Och jag är ändå rätt påläst och vet att normalspannet är stort. Hur ska då inte andra känna, som är ännu osäkrare och som t ex funderar på om deras barn är normala som inte sitter som fyramånaders (!!!).
    Jag förstår dig, och jag ogillar också den stilen. Folk som ljuger om sin lön, folk som frågar "vadå, går han inte ännu?" Dock hoppas jag att folk inte uppfattar mig som sådan bara för att jag vill dela med mig och berätta om min son, som faktiskt är hela mitt liv just nu.

Får man inte berätta om det som gör en stolt så spricker man! Jag tror iaf att det ibland misstolkas som skryt hos folk som inte har lika tidiga barn, lika bra lön etc.

Man får lära sig att skaka av sig det helt enkelt.  =) Åt alla håll!
  • milky
    k girl skrev 2010-08-15 22:25:32 följande:
    *suck* Ja, vad ska jag säga? "Din barnsliga person lyser igenom i flera inlägg"?
    Ja, det är din åsikt. Du får tycka att jag är barnslig, men, jag tar inte åt mig :D Jag är säkert jättebarnsli i jämförelse med dig med tanke på att jag är 10 år yngre.

Men ärligt talat, det är synd att du ska behöva störa dig så mycket. Mitt råd är att inte bry dig om vad dom säger, så kommer du slippa detta störande, för det är bara du som lider av det.
  • milky

Åh nej, nu har jag avslöjat mig, jag är ju en sån där "ung" förälder så det måste ju betyda att jag skryter om mitt barn och nedvärderar andras andras barn *tssss*

• k girl
    milky skrev 2010-08-15 22:28:23 följande:
    Ja, det är din åsikt. Du får tycka att jag är barnslig, men, jag tar inte åt mig :D Jag är säkert jättebarnsli i jämförelse med dig med tanke på att jag är 10 år yngre.

Men ärligt talat, det är synd att du ska behöva störa dig så mycket. Mitt råd är att inte bry dig om vad dom säger, så kommer du slippa detta störande, för det är bara du som lider av det.
    Jag tycker inte att du är barnslig - men jag tycker att det är otrevligt och trist att börja diskutera person istället för sak. Det gäller för övrigt andra i tråden också.
Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!