• k girl

Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!

Ja, jag talar om er som självbelåtet sitter och pratar om era "tidiga" barn. "Ja, *** har ju alltid varit tidig". Ni avser, förstås, att era små telningar var snabba med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå. Det tas upp vid varje lämpligt (och olämpligt) tillfälle. "Ja, *** har ju alltid varit tidig".

Jag kräks på det.
    Det visar på en sådan ignorans och en sådan total avsaknad av förståelse för hur barn utvecklas. Ni förbiser - eller ignorerar - att ert barn kanske saknar färdigheter som de övriga barnen runt bordet på föräldraträffen har. Ditt barn var snabbast med att vända på sig, greppa, krypa, ställa sig upp och gå... (och välj sedan någonting av exemplen här nedan, eller försök tänka efter själva):

* ...men medan ditt barn fortfarande harvade på med släta fruktpuréer, satte i halsen vid minsta risgryn och knappt får in en majskrok i munnen så har bebis A inga problem med att äta grovfördelad mat och plockmat - allt ifrån broccolibuketter till ärtor (läs: bebis A är munmotoriskt och finmotoriskt tidigare än din, samt är mer utvecklad i sin hand-öga-koordination).

* ...men medan ditt barn skrek så fort en främling ens tittade på henne/honom så är bebis B oerhört social och nyfiken.

* ...men medan ditt barn koncentrerar sig på att krypa omkring så har bebis C börjat lösa små problem, använder verktyg, kan pussla ihop föremål, imiterar och lär sig samband.

* ...bebis D har betydligt mer nyanserat joller och har stort passivt ordförråd.

Barn i normalspannet är inte tidiga eller sena. De utvecklas på olika sätt, har olika intressen och olika läggning. De är tidiga med att gå och de är tidiga med att prata och de är tidiga i sin mentala utveckling - de är inte "tidiga" bara för att de är motoriskt tidiga. Ni kan ju förstås inbilla er att era ungar är först med allt, men det är faktiskt mest bara önsketänkande.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-15 06:56
    Nej, jag menar inte alla som är stolta över sina motoriskt tidiga barn. Och naturligtvis kan barn vara både tidiga med det mesta och sena med det mesta, också.

Jag avser de som - som jag skriver i inlägget - är blinda för att deras barn är sena men annat men ändå går på om hur "tidiga" deras barn är. Inte "motoriskt tidiga", utan "tidiga".

Jag är irriterad på att begreppet "tidig" är förbehållet motoriskt och/eller språkligt tidiga barn.

Jag avser de som svarar "jaha, men kryper han än då?" när andra föräldrar berättar om sina barns framsteg.

Jag avser de som förminskar och är nedlåtande och får en att känna som att ens barn är senast i hela världen (när man berättar om utveckling som man förstås är lika stolt över som om han hade börjat göra det för flera månader sedan) alternativt som om man bara "hittar på något" i brist på Annat (läs: grovmotorisk utveckling) för att ha något att berätta.

• Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!
  • k girl
    milky skrev 2010-08-16 08:21:14 följande:
    Och jo, det ÄR visst så att om man stör sig på andra så ligger det problem hos sig själv. Du skriver själv att du lätt stör dig på saker som andra gör. Tror du att du är perfekt själv? Nej, antagligen inte, du hittar så mycket brister hos dig själv att du måste störa dig på andra hela tiden. Synd att du är så trångsynt att du inte vill inse det. Men som sagt så är det ditt problem, inte någons annans.
    Ett par självhjälpsböcker gör en inte till psykolog.
    Nej, jag är fullt medveten om att jag har fel och brister och jag är så pass gammal att jag har lärt mig att både hantera dem och leva med dem. Trångsynthet - eller brist på självinsikt, som jag antar att du menar  egentligen - är dock inte en av de bristerna. Anfall är fortfarande bästa försvar, så jag undrar givetvis vad det är som gör att du är så fokuserad på mig.
  • milky
    k girl skrev 2010-08-16 08:24:20 följande:
    Jag kan bara säga att jag tycker att det är synd att du inte inser att folk är olika utan antar att det måste vara någonting som "ligger bakom" när man vill diskutera en sådan här fråga. Inser dock ironin att jag sitter och försöker övertyga dig om något - eftersom jag är en obotlig debattör som släppa taget om en diskussion - eftersom du bara kommer att bekräftas i ditt antagande att jag är osäker. Tro vad du vill, jag tycker mest att det är tragiskt.
    Tro det eller ej, jag vet att folk är olika.

Men okej, allt jag säger om dig är fel. Hur är du då? Är du en extremt självsäker person? Nöjd med allt i din tilllvaro? Är du och din familj perfekta, eller hu rligger det till! berätta! Jag tycker det är mycket intressant att faktiskt för en gångs skull höra om en väldigt nöjd, glad och självsäker person kan verka så bitter. En underlig komination för mig, men som du säger alla är ju olika.

Egentligen känns det som att du skriver att det är tragiskt bara för att du vill att jag ska tå åt mig, bara för att du tar åt dig av allt som jag säger. Kanske kom åt en öm punkt?
  • milky
    k girl skrev 2010-08-16 08:29:01 följande:
    Ett par självhjälpsböcker gör en inte till psykolog.
    Nej, jag är fullt medveten om att jag har fel och brister och jag är så pass gammal att jag har lärt mig att både hantera dem och leva med dem. Trångsynthet - eller brist på självinsikt, som jag antar att du menar  egentligen - är dock inte en av de bristerna. Anfall är fortfarande bästa försvar, så jag undrar givetvis vad det är som gör att du är så fokuserad på mig.
    Och vad exakt vet du om hur många självhjälpsböcker jag har läst? Vad jag har för utbildningabakgrund och personliga erfarenheter?
  • milky
    Alexi skrev 2010-08-16 07:59:25 följande:
    Fast det är klart att man får vara glad och tacksam över det som är lätt. Däremot blir jag hemskt störda på föräldrar med sådana barn som låter som att allt är deras förtjänst, dvs att det är deras föräldraskap som gör att barnet sover hela nätter sen födseln, äter jättebra osv. För jag tror inte att man som förälder kan påverka de sakerna så enormt så tidigt.

för övrigt bekräftar ju det lite diskussionen i den här tråden det du skriver om amningen kontra resten, just att det är för att häva sig lite grann som många föräldrar "skryter" över det barnet kan. Sen kan ju orsaken bakom variera.
    Jag tror faktiskt på att det är förälderns förtjänst till viss del. T.ex började vi med bra läggningsrutiner tidigt, har sedan dess sovit bra. Vi har alltid gett henne den uppmärksamheten hon behövt, alltid tillfredställt henne behov. Det har gjort att hon är en mycket glad och nöjd unge, nästan aldrig ledsen eller gnällig. Vilket jag kan se raka motsatsen hos barn där föräldrar inte gjort så.

Sen så är ju barn även olika när de föds.
  • k girl
    milky skrev 2010-08-16 08:31:23 följande:
    Tro det eller ej, jag vet att folk är olika.

Men okej, allt jag säger om dig är fel. Hur är du då? Är du en extremt självsäker person? Nöjd med allt i din tilllvaro? Är du och din familj perfekta, eller hu rligger det till! berätta! Jag tycker det är mycket intressant att faktiskt för en gångs skull höra om en väldigt nöjd, glad och självsäker person kan verka så bitter. En underlig komination för mig, men som du säger alla är ju olika.

Egentligen känns det som att du skriver att det är tragiskt bara för att du vill att jag ska tå åt mig, bara för att du tar åt dig av allt som jag säger. Kanske kom åt en öm punkt?
    Antagandet att jag är bitter - och aggressiv - dyker gång på gång upp här på Familjeliv. Märkligt nog aldrig ute i verkligheten, där folk tycker att jag är en glad, trevlig, öppen och vänskaplig tjej. Jag är recensent, så det är väl där jag får utlopp för min oerhörda bitterhet och kan klanka ner på andra och dessutom får betalt för det... (obs: ironi). Jag vet ärligt talat inte - jag "stör mig" kanske på fel saker? Är lite för skarp i formuleringarna? Eller kan det helt enkelt vara så att Konichiwa girl är mitt alter ego och inte min person?

Ja, du får ju tolka det hur du vill. Du har ju din uppfattning klar om vem jag är, och jag tycker att det är tragiskt att man tror sig veta hurdan någon är efter en nittonsidig diskussion på Familjeliv. Och jag lovar dig - jag tar inte åt mig av allt det du säger. Jag tycker dock att det är lite irriterande. Solig
  • k girl
    milky skrev 2010-08-16 08:34:10 följande:
    Och vad exakt vet du om hur många självhjälpsböcker jag har läst? Vad jag har för utbildningabakgrund och personliga erfarenheter?
    "Ja, det är så jag tolkar det du skriver, baserat på vad och hur du skrivit saker i dina inlägg"... fattar du kanske nu hur bisarrt det är att bara anta saker om folk?
  • Smulan1979

Håller helt med dig! Har en sån bekant som när vi träffas alltid ska framhäva hennes barns (helt naturliga) framsteg som något helt otroligt. Hon skulle aldrig se att någon annans barn har typ samma framsteg eller är bättre än hennes barn i annat.

Det kan ju annars vara intressant och roligt att prata barn med andra som har barn, men inte när det är så.

• milky

Du kanske uttrycker dig bittert på familjeliv, men inte i verkligheten? Vad vet jag?

I verkliga världen kanske du inte beter dig likadant eller så vågar folk bara inte säga det till dig?

"tror jag vet vem du är" nej jag har ingen som helst aning vem du är, det enda jag vet är att du har ett behov av att klaga på saker på fl och det som står om di gi din profil. Anledningen till att jag maler på är för att du svarar och verkar ta åt dig, därför så har jag en anldening att svara och därför analyserar jag dig, och dessutom så säger du inte heller emot utan verkar mest irriterad på det jag säger, vilket ajg tycker verkar som jag har tryckt på en punkt som är öm av någon anledning.

Men varför tycker du det är irriterande om du inte tar åt dig?

• k girl
    milky skrev 2010-08-16 08:52:36 följande:
    Du kanske uttrycker dig bittert på familjeliv, men inte i verkligheten? Vad vet jag?

I verkliga världen kanske du inte beter dig likadant eller så vågar folk bara inte säga det till dig?

"tror jag vet vem du är" nej jag har ingen som helst aning vem du är, det enda jag vet är att du har ett behov av att klaga på saker på fl och det som står om di gi din profil. Anledningen till att jag maler på är för att du svarar och verkar ta åt dig, därför så har jag en anldening att svara och därför analyserar jag dig, och dessutom så säger du inte heller emot utan verkar mest irriterad på det jag säger, vilket ajg tycker verkar som jag har tryckt på en punkt som är öm av någon anledning.

Men varför tycker du det är irriterande om du inte tar åt dig?
    Nej, du antar att jag har ett "behov" av att klaga på saker på FL.
    Jag säger antagligen inte emot eftersom jag vet att det är helt lönlöst att säga "nej, jag är inte osäker". Det kommer inte att förändra ett dugg, eller hur? Det enda jag kan göra är att försöka få dig att förstå att det är rätt dumt och inbilskt att "analysera" människor på ett forum.

Varför det är irriterande? Det har jag väl ändå sagt? Jag tycker att idioti är irriterande.
  • milky

Men om du inte hade ett behov av att klaga på saker så skulle du väl inte göra det?

Du kanske kan svara på om du har det eller inte? Har du det behovet, om inte, varför gör du det?

Och ärligt talat, hur ligger det egentligen till? Är du osäker eller inte?

Jag lovar att om du berättar för mig hur självsäker du är så kommer ajg att ändra min åsikt.

men jag kanske har ett behov att analysera alla hela tiden, därför analyserar jag även folk på forum?

Svar på tråden Jag blir så förbannat trött på er som skryter om era "tidiga" barn!