• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Dr Mupp
    mamman2008 skrev 2009-08-24 22:54:35 följande:
    Har aldrig sagt att de e ok men som de flesta av oss är e vi mänskliga och gör misstag, självklart reagrar man olika i kritiska situtationer och ibland kanske man bara fokuserar på att få bort barnet från de farliga BUMS och inte tänker på i 5 min innan vad man ska göra på bästa sätt.... om ja ska stå och tänka i 5 min vad ja ska göra för att ni andra och DU ska tycka de e oki om mitt barn går rakt ut i gatan ex, då e han död när ja tänkt färdigt därför blir det troligast att man gör de som går fortast.. sliter tag i armen eller hår eller va man nu kommer åt.... väska kanske om de har de på sig.... är de och tar på brännheta plattor kanske man tar tag i armen/ handen mm och sen kanske de blir en snärt när man gör de i all hast men man får helt enkelt se till situationen!
    i exakt vilken sitation måste man slå barnet över fingarna istället för att ta bort barnet från situtionen? Jag blir bara så nyfiken eftersom jag på 6 år som mamma än så länge inte behövt slå mina barn över fingrarna. Däremot har jag fått plocka bort dem från spisen, trappan, fina vasen eller vad det nu kan vara som de är på hos nån annan.

Om ens första impuls är att slå barnet så behöver man nog komma över sina impulser. Om mitt barn håller på att göra illa sig är min första impuls att ropa till och nästa att fånga in barnet.
  • TyskMamma

Jag har behövt slå min ettåring på fingrarna.
    Han var vid spisen (som var varm) och var precis påväg att sätta sina fingrar på plattan.
    Är alla verkligen så pedagogiska att de hinner tänka efter i den situationen " - Nej jag får inte göra så, det är aga och det är kränkande och olagligt, jag måste lyyyfta bort bebisen istället och så måste jag komma på något att lugna den med för den får inte uppleva motgång och att jag säger nej till den, det är kränkande!" Innan jag är färdig med den meningen så har han brännt ihjäl sin lilla hand!
    Det jag hinner tänka i den situationen är, på sin höjd, NEJ, FARLIGT! och i detta tillfället smällde jag min bebis på fingrarna.
    Ibland måste man se vad som är värre: En smäll på fingrarna följt av ett "jajja dig!" eller en ihjälbränd hand på akuten.

Dessutom hade jag ett annat exempel som hände mig för ett år sedan, nämligen att jag var tvungen att dra min dotter i håret för att hon tänkte springa ut över en hårt trafikerad gata, jag fick nämligen inte tag i någonting annat! Då försäkrade mig FLs medlemmar att det inte kunde jämföras med aga, men tydligen är det aga att reagera ungefär på samma sätt vid spisen...

• SaramedM
    TyskMamma skrev 2009-08-25 10:30:37 följande:
    Jag har behövt slå min ettåring på fingrarna. Han var vid spisen (som var varm) och var precis påväg att sätta sina fingrar på plattan. Är alla verkligen så pedagogiska att de hinner tänka efter i den situationen " - Nej jag får inte göra så, det är aga och det är kränkande och olagligt, jag måste lyyyfta bort bebisen istället och så måste jag komma på något att lugna den med för den får inte uppleva motgång och att jag säger nej till den, det är kränkande!" Innan jag är färdig med den meningen så har han brännt ihjäl sin lilla hand! Det jag hinner tänka i den situationen är, på sin höjd, NEJ, FARLIGT! och i detta tillfället smällde jag min bebis på fingrarna. Ibland måste man se vad som är värre: En smäll på fingrarna följt av ett "jajja dig!" eller en ihjälbränd hand på akuten. Dessutom hade jag ett annat exempel som hände mig för ett år sedan, nämligen att jag var tvungen att dra min dotter i håret för att hon tänkte springa ut över en hårt trafikerad gata, jag fick nämligen inte tag i någonting annat! Då försäkrade mig FLs medlemmar att det inte kunde jämföras med aga, men tydligen är det aga att reagera ungefär på samma sätt vid spisen...
    nej men det är inte samma sak
    Men om du först hade lytf bort honom och sen slagit honom hade det varit aga
  • Miss Lau

Varför är det alltid föräldrar som själva har en bristande impulskontroll som inte barnsäkrar hemmet? Om man vet med sig att ens första impuls är att slå sitt barn borde man väl göra allt i sin makt för att undvika att situationen ens uppstår, som att skaffa ett hällskydd till spisen tex. Något som förövrigt borde vara självklart ändå kan tyckas.

• Dr Mupp
    Jag har behövt slå min ettåring på fingrarna. Han var vid spisen (som var varm) och var precis påväg att sätta sina fingrar på plattan. Är alla verkligen så pedagogiska att de hinner tänka efter i den situationen " - Nej jag får inte göra så, det är aga och det är kränkande och olagligt, jag måste lyyyfta bort bebisen istället och så måste jag komma på något att lugna den med för den får inte uppleva motgång och att jag säger nej till den, det är kränkande!" Innan jag är färdig med den meningen så har han brännt ihjäl sin lilla hand! Det jag hinner tänka i den situationen är, på sin höjd, NEJ, FARLIGT! och i detta tillfället smällde jag min bebis på fingrarna. Ibland måste man se vad som är värre: En smäll på fingrarna följt av ett "jajja dig!" eller en ihjälbränd hand på akuten. Dessutom hade jag ett annat exempel som hände mig för ett år sedan, nämligen att jag var tvungen att dra min dotter i håret för att hon tänkte springa ut över en hårt trafikerad gata, jag fick nämligen inte tag i någonting annat! Då försäkrade mig FLs medlemmar att det inte kunde jämföras med aga, men tydligen är det aga att reagera ungefär på samma sätt vid spisen...
    Det hade gått lika snabbt att dra bort handen som att slå på den. Och jackan är bättre att dra i än håret.
  • SaramedM
    Dr Mupp skrev 2009-08-25 10:39:02 följande:
    Det hade gått lika snabbt att dra bort handen som att slå på den. Och jackan är bättre att dra i än håret.
    jo fast får man inte tag i nått så är håret bättre än ingenting

Jag har slitit M i armen en gång, hårt när hon rusade ut framför en bil
  • Dr Mupp
    SaramedM skrev 2009-08-25 10:40:14 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-08-25 10:39:02 följande: jo fast får man inte tag i nått så är håret bättre än ingenting Jag har slitit M i armen en gång, hårt när hon rusade ut framför en bil
    Det är sant förståss. jag tänker mest på mian smågrabbar, finns inte mycket hår att dra i.
  • SaramedM
    Dr Mupp skrev 2009-08-25 10:45:35 följande:
    Det är sant förståss. jag tänker mest på mian smågrabbar, finns inte mycket hår att dra i.
    jag tycker det är en milsvid skillnad om man rycker tag i ett barn för att dra bort det eller om man drar i armen efteråt för att straffa
    Är du med?
  • Dr Mupp
    SaramedM skrev 2009-08-25 10:48:14 följande:
    Dr Mupp skrev 2009-08-25 10:45:35 följande: jag tycker det är en milsvid skillnad om man rycker tag i ett barn för att dra bort det eller om man drar i armen efteråt för att straffa Är du med?
    Ja, jag har dragit min tvååring i kapuschongen på hans jacka när han var på väg ut i gatan framför en bil. Inte det heller är det mest lyckade att dra i, men det var det jag fick tag i.
  • Tettan
    Det är precis det här jag har försökt få fram hela tiden... Tack
  • Trulis
    Som svar på din fråga;
    Nej Jag tänker inte:" "OJ nu måste jag tänka på lagen osv" om mitt barn händelsevis skulle sätta handen på plattan, jag utropar mer ett OJOJOJ, spärrar upp ögonen förskräckt och lyfte snabbt bort barnet, såvida det inte har ändrat riktning med handen av pur förvåning av mitt hojtande.
  • BlommyNess12

Alltså det är väl skillnad att ta på örat, och att rycka/nypa/dra barnet i örat?

Alltså jag brukar ta min son i örat och säga "hörrududu, din förgrymmande onge!" på skoj. Han får ju inte ont, och han skrattar, men det räknas ändå som aga?

• TyskMamma
    Dr Mupp skrev 2009-08-25 10:39:02 följande:
    Ja det vet väl jag med, men inte tänker man på det när barnet är i fara, inte jag iallafall. Jag tänker bara "få bort barnet därifrån!"
    Sedan att det finns bättre sätt bör man kanske tänka på nästa gång.
  • Trulis
    BlommyNess12 skrev 2009-08-25 17:44:49 följande:
    Alltså det är väl skillnad att ta på örat, och att rycka/nypa/dra barnet i örat?Alltså jag brukar ta min son i örat och säga "hörrududu, din förgrymmande onge!" på skoj. Han får ju inte ont, och han skrattar, men det räknas ändå som aga?
    Jag antar att ni busar då...? Då är det ju inte aga.
    Min minsta brukar jag skoja med och fråga om hon ska ha smisk... JAAA säger hon och skrattar.
    Det efter jag frågat om hon vill ha puss , kram, gos, mys, och så kommer smisk..
    Lika kul varje gång.... särskilt när vi har folk hemma.
    -Mamma jag vill ha smisk!
  • svensdotter

Då jag själv blev slagen som barn skulle jag adrig i hela mitt liv höja handen mot mitt barn..ALDRIG!!

• Jungblom

Nej, jag tycker inte det är okej.

Visst för att rädda barnet ur en farliga sits är en sak men att alltid dra barnet i örat eller slå det över fingrarna när det gör något olämpligt är en annan sak.
    Helst ser jag att man slipper orsaka det smärta alls!

• Nomanisanisland
    mamman2008 skrev 2009-08-20 13:12:09 följande:
    DU säger att de lär sig akta sig för ugnen om man PRATAR med barnet eller hur?

Men om barnet vet att mamma eller pappa gör illa det när de rör ungnen så lär de sig inte att akta sig för den..

Men vad tror du om att KOMBINERA både prat och en markering att det där e AJ AJ!

Självklart knäpper man inte ett barn på fingrarna och sen går därifrån utan att säga något men det kanske du trodde?
    Man prata oxå tydligt med barnet att ugnen är AJ AJ!
    Ja och kan man prata med barnet så kan man precis lika gärna ge fan i fingerknäppandet gå och knäpp dig själv på fingrarna istället, inkompetenta människa.
Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?