Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
Jaha?
Jaha?
Jag har behövt slå min ettåring på fingrarna.
Han var vid spisen (som var varm) och var precis påväg att sätta sina fingrar på plattan.
Är alla verkligen så pedagogiska att de hinner tänka efter i den situationen " - Nej jag får inte göra så, det är aga och det är kränkande och olagligt, jag måste lyyyfta bort bebisen istället och så måste jag komma på något att lugna den med för den får inte uppleva motgång och att jag säger nej till den, det är kränkande!" Innan jag är färdig med den meningen så har han brännt ihjäl sin lilla hand!
Det jag hinner tänka i den situationen är, på sin höjd, NEJ, FARLIGT! och i detta tillfället smällde jag min bebis på fingrarna.
Ibland måste man se vad som är värre: En smäll på fingrarna följt av ett "jajja dig!" eller en ihjälbränd hand på akuten.
Dessutom hade jag ett annat exempel som hände mig för ett år sedan, nämligen att jag var tvungen att dra min dotter i håret för att hon tänkte springa ut över en hårt trafikerad gata, jag fick nämligen inte tag i någonting annat! Då försäkrade mig FLs medlemmar att det inte kunde jämföras med aga, men tydligen är det aga att reagera ungefär på samma sätt vid spisen...
Varför är det alltid föräldrar som själva har en bristande impulskontroll som inte barnsäkrar hemmet? Om man vet med sig att ens första impuls är att slå sitt barn borde man väl göra allt i sin makt för att undvika att situationen ens uppstår, som att skaffa ett hällskydd till spisen tex. Något som förövrigt borde vara självklart ändå kan tyckas.
Alltså det är väl skillnad att ta på örat, och att rycka/nypa/dra barnet i örat?
Alltså jag brukar ta min son i örat och säga "hörrududu, din förgrymmande onge!" på skoj. Han får ju inte ont, och han skrattar, men det räknas ändå som aga?
Då jag själv blev slagen som barn skulle jag adrig i hela mitt liv höja handen mot mitt barn..ALDRIG!!
Nej, jag tycker inte det är okej.
Visst för att rädda barnet ur en farliga sits är en sak men att alltid dra barnet i örat eller slå det över fingrarna när det gör något olämpligt är en annan sak.
Helst ser jag att man slipper orsaka det smärta alls!