• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?
  • Tettan
    SaramedM skrev 2009-08-23 09:20:06 följande:
    ja om det var för att straffa är det aga, sen kan du kalla det vad du vill
    Fast om du läst vad jag skrivit tidigare så var det inte för att straffa, utan för att snabbt få undan deras små fingrar från något farligt så de inte gör sig ordentligt illa...
  • Veladis
    Tettan skrev 2009-08-23 09:52:48 följande:
    Fast om du läst vad jag skrivit tidigare så var det inte för att straffa, utan för att snabbt få undan deras små fingrar från något farligt så de inte gör sig ordentligt illa...
    Fast då är det väl mer humant och troligtvis mer verksamt att lyfta undan hela barnet?
  • Tettan
    Veladis skrev 2009-08-23 11:17:52 följande:
    Fast då är det väl mer humant och troligtvis mer verksamt att lyfta undan hela barnet?
    Naturligtvis, och det gör jag ju som regel. Men har man två små illbattningar som hela tiden springer tillbaka så HAR DET HÄNT att jag har varit tvungen att markera på annat sätt... Det är svårt att lyfta bort två vilda två-åringar samtidigt från en akut fara...
  • SaramedM
    Tettan skrev 2009-08-23 12:40:35 följande:
    Naturligtvis, och det gör jag ju som regel. Men har man två små illbattningar som hela tiden springer tillbaka så HAR DET HÄNT att jag har varit tvungen att markera på annat sätt... Det är svårt att lyfta bort två vilda två-åringar samtidigt från en akut fara...
    Jo men du skriver ju här igen att du gjorde det för att markera och då är det inte ok
  • Käskargej

För mig är inget av det ok. Det skulle aldrig komma mig för att dra mina barn i öronen eller slå dem på fingrarna, för mig är det ett övergrepp!

• Tettan
    SaramedM skrev 2009-08-23 18:05:15 följande:
    Jo men du skriver ju här igen att du gjorde det för att markera och då är det inte ok
    Iså fall var "markera" ett fel ordval av mig. Jag har gjort det i ett fåtal akuta situationer då alternativet varit att barnet fått en lampa över sig eller satt på spisen i ren trots.

Och jag förstår inte riktigt hur det kom sig att just jag blev hackkyckling i denna tråd...? Var det för att jag inte dömer föräldrar som i frustration ger barnet ett dask i baken (som inte gör ont) eller ett lätt slag på fingrarna (som inte heller gör ont) för att få barnet att dra åt sig handen istället för att utsätta sig för fara...

Här verkar det ju som om jag är barnmisshandlare och använder mig av aga som fostringsmetod...
  • Tettan
    SaramedM skrev 2009-08-23 18:05:15 följande:
    Iså fall var "markera" ett fel ordval av mig. Jag har gjort det i ett fåtal akuta situationer då alternativet varit att barnet fått en lampa över sig eller satt på spisen i ren trots.

Och jag förstår inte riktigt hur det kom sig att just jag blev hackkyckling i denna tråd...? Var det för att jag inte dömer föräldrar som i frustration ger barnet ett dask i baken (som inte gör ont) eller ett lätt slag på fingrarna (som inte heller gör ont) för att få barnet att dra åt sig handen istället för att utsätta sig för fara...

Här verkar det ju som om jag är barnmisshandlare och använder mig av aga som fostringsmetod...
  • mamman2008
    Tettan skrev 2009-08-24 20:49:25 följande:
    Iså fall var "markera" ett fel ordval av mig. Jag har gjort det i ett fåtal akuta situationer då alternativet varit att barnet fått en lampa över sig eller satt på spisen i ren trots.Och jag förstår inte riktigt hur det kom sig att just jag blev hackkyckling i denna tråd...? Var det för att jag inte dömer föräldrar som i frustration ger barnet ett dask i baken (som inte gör ont) eller ett lätt slag på fingrarna (som inte heller gör ont) för att få barnet att dra åt sig handen istället för att utsätta sig för fara...Här verkar det ju som om jag är barnmisshandlare och använder mig av aga som fostringsmetod...
    Nejdå ta inte åt dig.. de fins tyvärr en del här som hackar på en för de minsta lilla... de e inge fel på dig som mamma....

men många härinne e för snabba med slutsatserna bara.... och många vill bara söka folk att bråka med för att de inte har nåt annat att göra...

ta inte åt dig.... och jag håller me dig i de du skriver...
  • Tettan

Tack mamman2008 - Och nej, jag tar inte åt mig, för jag vet ju själv hur både jag och alla mina tre barn mår. Och inte är de kränkta precis.

• Veladis

Om man tittar på resultatet i omröstningen och lägger svensk lag på det, så är det inte så konstigt att man gärna vill höra en förklaring till varför man väljer att använda aga. För det är ett val man gör oavsett om slaget sker i frustration eller med beräkning. Sen kan man ha mer förståelse för frustration - men det betyder inte att det är rätt att använda aga ändå!

Svar på tråden Ta i örat eller knäppa på fingrarna, vad är okej?